2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
(צילום: גיל יוחנן)
הטענה שלפיה בנימין נתניהו הוא מניפולטור שהאמת אינה נר לרגליו היא אכן נדושה, ועדיין, כשהמניפולציה מגיעה אליך באופן אישי, יש לה טעם אחר. כך הרגשתי כשהוא טען בשבוע שעבר במזכירות הליכוד שראש הממשלה יאיר לפיד, בניגוד לקודמיו, הכניס חמץ בפסח לצה"ל.
קצת סדר בדברים: בתקופה שבה נתניהו היה חייל, וגם בתקופתי, כעשור לאחריו, היה סטטוס קוו: צה"ל הרשמי היה כשר לפסח אבל אף אחד לא פשפש במה שעשה החייל הבודד מחוץ לחדר האוכל. כל זה השתנה עם ההתעצמות הבלתי סבירה של הרבנות הצבאית – כיום אחד הגורמים החזקים ביותר בצה"ל. התפקידים המסורתיים שלה לא הספיקו לה, והיא החלה להפגין את כוחה בתחומים חדשים. אחד הבולטים בהם היה החמץ בפסח. הרבנות ניצלה פקודה מיושנת שאסרה על הכנסת חמץ בכלל לבסיסים כדי להפוך את החג למפגן כוח שכולל מסדרי חמץ משפילים, פריצות לארוניות אישיות, חיטוט בכלים אישיים ומתיחת איסור החמץ גם לשבוע ואף עשרה ימים לפני החג.
מספר התלונות שהגיעו לפורום החילוני מחיילים שמתעמרים בהם לפני ולאורך החג היה אינסופי, ולכן החלטנו לעשות מעשה: לאחר שהצבא התעלם מפניותינו הרבות, הגשנו עתירה לבג"ץ יחד עם עמותת חדו"ש והורים לחיילים. העתירה לא הטילה ספק בכשרות המטבחים, חדרי האוכל והשק"ם בפסח, אלא ביקשה לאפשר לחיילים שמעוניינים בכך לאכול חמץ בהצנע, מחוץ לחדרי האוכל, לבטל את מסדרי החמץ המשפילים ולהפסיק את טרלול הכשרת הבסיסים שמתחיל ימים רבים לפני החג.
כיום עושה הפרקליטות כל שביכולתה כדי למרוח את התיק הזה, שהדיונים בו החלו עוד בתקופת נתניהו. אבל במרץ האחרון, עוד לפני שלפיד נכנס למשרד ראש הממשלה, נתן בית המשפט צו על תנאי שלפיו צה"ל ומשרד הביטחון ייאלצו לנמק מדוע לא לקבל את דרישותינו.
אלו העובדות. אז מה הקשר בין לפיד לבין העתירה הזו, או בכלל לנושא החמץ בפסח בצה"ל? שום דבר. מה הקשר בינה לבין דברי נתניהו – כלום ושום דבר. אם לפיד הוא זה שהתיר חמץ בפסח בצה"ל, הרי על אחת כמה וכמה שיש לראות בנתניהו עצמו את מי שהכניס חמץ בפסח לבתי חולים. הרי הוא היה ראש הממשלה כשניתן פסק הדין בעניין הזה.
2 צפייה בגלריה
חיילים בחדר אוכל צבאי
חיילים בחדר אוכל צבאי
ארכיון
(צילום: תומריקו)
אז הנה, נחשפה עוד מניפולציה שקרית של נתניהו. בזה לבד אין כאמור שום חידוש. אבל יש כאן משהו הרבה יותר עמוק שמסתתר מאחורי השקר הזה ומעיד על מצבם הטראגי של החילונים במדינת ישראל של היום. מצד אחד, האיום הטמון בגוש נתניהו-חרדים-סמוטריץ'-בן גביר להמשיך להפוך את ישראל למדינת הלכה דתית. הרעיון המצמרר להעניק מימון מלא לחינוך חרדי ללא ליבה הוא עוד אחד מהרמזים למה שיקרה לנו תחת השלטון הזה.
רם פרומן הפורום החילוניד"ר רם פרומןיונתן בלום
מצד שני, גוש "השינוי" נהנה מהאיום במדינת ההלכה כדי לקבל תמיכת חילונים בלי לעשות כלום. הממשלה האחרונה הייתה יכולה לעשות נפלאות לטובת האינטרס החילוני ובחרה שלא: לא שינוי בחלוקת התקציבים, לא תחבורה ציבורית בשבת, לא ביטול חוק המרכולים ולא עצירת ההדתה של הגרעינים התורניים (שרק הגדילו את תקציביהם בתקופתה). ולא - תקצוב הדתה מצד ארגונים "פלורליסטים" או רפורמת הכשרות של כהנא הם לא אינטרס חילוני. הפוך.
אבל כשאפילו השגת צו ביניים בנושא חמץ בפסח משויכת ללפיד בלי שעשה דבר בנדון – למה לו לעשות משהו לטובת הציבור החילוני? עדיף לו להמשיך להתחנף לדתיים. כך נגזר על הציבור החילוני לתמוך בגוש "שינוי" שלא נוקף אצבע עבורו רק כי האלטרנטיבה גרועה עוד הרבה יותר. זה עצוב מאוד.
  • ד"ר רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il