איראן הכחישה הבוקר (שני) את הטענות כי היא מעורבת בתקיפה בגבול ירדן-סוריה שבה נהרגו אתמול שלושה חיילים אמריקנים ועוד 34 נפצעו, ואמרה שמדובר בהאשמה "חסרת בסיס" נגדה.
בתקיפה שוגר כטב"ם לעבר בסיס "Tower 22" של הצבא האמריקני בצפון-מזרח ירדן, סמוך לגבול הסורי, שבו 350 חיילים של ארה"ב. אחרי שהנשיא ג'ו ביידן האשים מיליציות פרו-איראניות בתקיפת הבסיס, טען דובר משרד החוץ האיראני כי "ארגוני ההתנגדות" לא מקבלים הוראות מטהרן. דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, ציין בנוסף כי המשך התקיפות האמריקניות בסוריה ובעיראק, והמשך המלחמה בעזה, רק יגבירו את חוסר היציבות באזור.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בביקור בישראל בתחילת המלחמה
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
בעקבות התקיפה, שארה"ב מייחסת כאמור למיליציות פרו-איראניות, הנשיא ביידן נתון ללחץ פוליטי לתקוף את איראן – צעד שעד כה ביידן בחר שלא לנקוט, מחשש למלחמה כוללת. לפי המומחים, האפשרויות של ביידן בשלב זה נעות בין תקיפת כוחות איראניים מחוץ לאיראן או אפילו ברפובליקה האיסלאמית עצמה, חיסול בכירים איראנים במזרח התיכון או פעולות תגמול זהירות יותר נגד המיליצות שתומכות בטהרן, ונתמכות על ידיה.
מתחילת המלחמה בעזה הותקפו הכוחות האמריקניים במזרח התיכון יותר מ-150 פעמים על ידי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, בסוריה, בירדן ומול חופי תימן בים האדום. המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים גם הם על ידי המשטר האיראני, המשיכו הבוקר בירי לעבר ספינות של הצבא האמריקני כששיגרו טיל לעבר אוניית מלחמה במפרץ עדן.
5 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
הבסיס שהותקף בגבול ירדן-סוריה
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS)
עד התקיפה אתמול לא נהרגו חיילים אמריקנים בתקיפות של המיליציות הפרו-איראניות, וגם מספר הפצועים לא היה גבוה כל כך. עד תקיפת הבסיס בירדן, לביידן היה "מרחב תמרון פוליטי", ולארה"ב התאפשר לבצע פעולות תגמול נקודתיות נגד המיליציות הפרו-איראניות, מבלי להסתכן במלחמה ישירה עם טהרן. כעת ברור כי התגובה האמריקנית חייבת להיות דרסטית יותר.
ביידן אמר כי ארה"ב תגיב לתקיפת הבסיס, מבלי לספק פרטים נוספים. גורם אמריקני שבקיא בעמדת הממשל אמר לרשת בלומברג כי ברור שתקיפת הבסיס תוביל לתגובה קשה מהרגיל. לפי בלומברג, אחת האפשרויות שעומדות על הפרק היא שארה"ב תתקוף את איראן מבלי לקחת אחריות על כך. ארה"ב גם עשויה לתקוף בכירים איראנים באזור – כפי שעשה דונלד טראמפ בתקיפה שבה חוסל מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שנהרג בתקיפה בבגדאד בינואר 2020.
5 צפייה בגלריה
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
(צילום: AFP)
ביידן נמצא בשנת בחירות, ולא מעוניין שהמלחמה בעזה והעימותים במזרח התיכון יימשכו גם בשלבי ההכרעה של המרוץ בנובמבר. הוא צריך כעת לנקוט יד קשה ולהעניש את האחראים - ובמקביל להרתיע את איראן מפעולת תגמול. גורם ביטחוני אמריקני התייחס לאפשרויות של ביידן ושאל: "אלא אם ארה"ב רוצה מלחמה כוללת, מה תקיפה נגד איראן תיתן לנו?"
הרפובליקנים האשימו את ביידן שבגללו החיילים האמריקנים חשופים לתקיפות "כמו ברווזים במטווח". לטענתם כעת, אחרי התקיפה הקטלנית בגבול ירדן-סוריה, ביידן חייב לתקוף את איראן. "התשובה היחידה לתקיפות האלה חייבת להיות פעולת תגמול צבאית הרסנית נגד כוחות הטרור האיראניים, גם באיראן וגם ברחבי המזרח התיכון", אמר הסנאטור הרפובליקני טום קוטון.
5 צפייה בגלריה
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
באיראן מכחישים קשר לתקיפה: "לא מחלקים הוראות לארגוני ההתנגדות"
המחוקק הרפובליקני מייק רוג'רס, שעומד בראש ועדת הפיקוח של צבא ארה"ב בבית הנבחרים, קרא גם הוא לפעולה נגד טהרן. רוג'רס אמר כי כבר לפני זמן רב ביידן היה אמור להגיב על התקיפות של המשטר האיראני והשלוחות שלו במזרח התיכון. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שלפי כל הסימנים יתמודד מול ביידן גם בבחירות הקרובות שיהיו בנובמבר, אמר כי תקיפת הבסיס האמריקני בירדן היא "תוצאה של החולשה והכניעה של ג'ו ביידן".
בחודשים האחרונים תקפה ארה"ב מטרות של המיליציות הפרו-איראניות במזרח התיכון, ובנובמבר הודיעה כי היא תקפה מתקן ששימש לא רק את המיליציות, אלא גם את משמרות המהפכה. אחרי תקיפת הכטב"ם דווח כי מיליציות פרו-איראניות במזרח סוריה החלו לפנות את הבסיסים, מחשש לתקיפות אמריקניות.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט הפדרלי מנהטן ניו יורק עדות תביעת דיבה נגדו ג'יין קרול
דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט הפדרלי מנהטן ניו יורק עדות תביעת דיבה נגדו ג'יין קרול
טראמפ תקף: "תוצאה של חולשת ביידן"
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
במפלגה הדמוקרטית יש מי שטוענים כי המצב הנוכחי מוכיח שהאסטרטגיה של ביידן בנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס נכשלת. "כפי שאנחנו רואים עכשיו, המצב יוצא משליטה. זה מתחיל להתגלות כמלחמה אזורית, ולצערנו ארה"ב וכוחותיה נפגעים", אמרה המחוקקת הדמוקרטית ברברה לי, וקראה להפסקת אש בעזה.
בחמאס בירכו על התקיפה ואמרו שמדובר ב"מסר לממשל האמריקני". דובר חמאס סמי אבו-זוהרי אמר כי "המשך התוקפנות האמריקנית-ציונית בעזה" עלול לגרום ל"פיצוץ אזורי".