3 צפייה בגלריה
צפון קוריאה קים יו ג'ונג אחותו של קים ג'ונג און
צפון קוריאה קים יו ג'ונג אחותו של קים ג'ונג און
קים יו ג'ונג: "דרום קוריאה צריכה להיות ממושמעת, אם היא רוצה להימנע מאסון"
(צילום: AP)
בזמן שבאירופה מתנהלת כבר חודש מלחמה בין מעצמה גרעינית לשכנתה, גם במזרח הרחוק היחסים בין מדינה גרעינית לשכנתה מתערערים - אבל במקרה הזה אין מדובר במעצמה, אלא במדינה המבודדת בעולם. אחותו של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און כינתה את שר ההגנה הדרום-קוריאני "סוג של חלאה", בעקבות אמירותיו על אפשרות של מתקפות מנע נגד הצפון.
דבריה היום (ראשון) של האחות, קים יו ג'ונג, נאמרו על רקע העלייה במתיחות בין הקוריאות, בעקבות הניסויים של צפון קוריאה - ובכלל זאת הפעם הראשונה ששיגרה טיל בליסטי בין-יבשתי זה יותר מארבע שנים. השיגור גרם למבוכה גדולה אצל הנשיא הליברלי של דרום קוריאה מון ג'יאה-אין, שלחץ על מנת להגיע לפיוס בין המדינות, וניסה להוביל פתרון של שלום למשבר הגרעין.
3 צפייה בגלריה
ארכיון קים יו ג'ונג לצד אחיה קים ג'ונג און שליט צפון קוריאה
ארכיון קים יו ג'ונג לצד אחיה קים ג'ונג און שליט צפון קוריאה
האח המנהיג ואחותו. מספרי 1 ו-2 בצפון קוריאה

במהלך ביקור בפיקוד הטילים האסטרטגיים של המדינה ביום שישי, אמר שר ההגנה הדרום-קוריאני סו ווק שלמדינתו יש את היכולת והמוכנות לבצע תקיפות מדויקות נגד צפון קוריאה, אם הדרום יזהה שהצפון מתכוון לשגר טילים לעברם. לסיאול אסטרטגיה ארוכת שנים של מתקפות מנע אל מול איומי הטילים והגרעין הגוברים של הצפון, אבל נדיר שבכיר בממשל מון דן באפשרות כזו בפומבי.
היום אחותו של המנהיג קים פתחה במתקפה מילולית נגד סו. דבריה צוטטו בתקשורת הממלכתית, וכללו גם איומים מחודשים כלפי הדרום: "טיפש שדומה לחלאה מעז להזכיר אפשרות של מתקפה נגד מדינה גרעינית. דרום קוריאה עלולה להתמודד עם איום רציני בגלל האמירות חסרות האחריות של שר ההגנה שלה. דרום קוריאה צריכה להיות ממושמעת, אם היא רוצה להימנע מאסון".
קים האחות, בכירה במפלגה השלטת בצפון קוריאה, היא האחראית על היחסים עם סיאול וארצות הברית. בשירות המודיעין הדרום-קוריאני אמרו כי היא למעשה מספר 2 במדינה, אחרי אחיה, מנהיגה מאז 2011 של המדינה הענייה, שנחשבת לאחת מתשע מדינות בלבד בעולם שברשותן נשק גרעיני.
3 צפייה בגלריה
מון ג'יאה-אין נשיא דרום קוריאה ב טקס זיכרון ל טבח ב קוואנגג'ו ב-1980
מון ג'יאה-אין נשיא דרום קוריאה ב טקס זיכרון ל טבח ב קוואנגג'ו ב-1980
נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין. ניסה להוביל לפיוס
(צילום: EPA)
היחסים בין שתי הקוריאות שגשגו לזמן קצר ב-2018, אחרי שצפון קוריאה פנתה במפתיע לדרום קוריאה ולארצות הברית והביעה את נכונותה לשים את תוכנית הגרעין על שולחן המשא ומתן. באותה עת, קים יו ג'ונג הגיעה לטקס פתיחת משחקי החורף האולימפיים שהתקיימו בפיונגצ'אנג שבדרום קוריאה והעבירה למון הזמנה מאחיה לביקור בצפון. קים ג'ונג און ומון נפגשו בסופו של דבר שלוש פעמים במהלך אותה שנה.
אבל צפון קוריאה הפנתה לאחר מכן כתף קרה למון וניתקה את הקשרים עם הדרום. זה קרה אחרי קריסתו ב-2019 של ניסיון השיפור ביחסים שלה עם ארצות הברית, על רקע הסנקציות שהאמריקנים הטילו עליה. ארצות הברית הפצירה בצפון לשוב לשיחות ללא תנאים מוקדמים, אבל בפיונגיאנג דחו זאת ואמרו כי האמריקנים צריכים תחילה להפסיק להיות עוינים כלפיהם. קים ג'ונג און איים כמה וכמה פעמים להרחיב את הארסנל הגרעיני, בזמן שהמבוי הסתום מול וושינגטון נמשך.
מומחים אמרו כי ניסויי הטילים האחרונים של הצפון נועדו, לצד שיפור היכולות הטכנולוגיות, גם לחיזוק כוח המיקוח של פיונגיאנג בשיחות עתידיות מול ארצות הברית, ולהבטחת נאמנות פנימיות הדוקה יותר. הם ציינו כי ייתכן שצפון קוריאה תערוך בקרוב ניסוי נוסף בטיל בליסטי בין-יבשתי, או שתשגר רקטה נושאת לוויין או אפילו תערוך בשבועו הקרובים ניסוי בנשק גרעיני.