תקנות התו הירוק הנוגעות לילדים נכנסו לתוקף בשבוע שעבר, וילדים בגילים 12-3 שרוצים להיכנס למקומות או לאירועים שמחייבים הצגת תו ירוק מחויבים לבצע לפני כן בדיקות מהירות או בדיקת PCR. אז איפה ניתן לבצע את הבדיקות המהירות? מה עלותן? כיצד הן מתבצעות ולכמה זמן הן תקפות? השאלות והתשובות בעקבות התקנות החדשות.

מהן בדיקות מהירות?

בדיקות מהירות הן בדיקות לגילוי נגיף קורונה, המבוססות על טכנולוגיה שאינה מצריכה שינוע הבדיקה למעבדה ומאפשרת מתן תשובה תוך 15 עד 30 דקות מרגע הדגימה.

מה עלות הבדיקה המהירה לילדים?

המדינה תממן את הבדיקות לילדים עד גיל 12, ההורים לא יצטרכו לשלם עליהן. מי שהגיע לתחנת בדיקה ושילם עליה, יקבל על כך החזר מלא ממד"א, בהתאם לסיכום עם משרד הבריאות.

איפה נבדקים?

משרד הבריאות פרסם את רשימת מוקדי הבדיקות המהירות ברחבי הארץ: מתחמי הבדיקות המהירות של מד"א פועלות בחינם לילדים, כשבמרכז פועלים גם מתחמי בדיקות של איכילוב שמעניקות בדיקות קורונה מהירות ללא תשלום לילדים בגילי 12-3. בנוסף יספקו כל תחנות מד"א בכל רחבי הארץ בדיקות מהירות לילדים.
את עמדות הבדיקות המהירות מפעיל מד"א יחד עם עשרות חברות נוספות שאושרו על-ידי משרד הבריאות כשכל אחת מהן אמונה על אזור אחר בארץ. מתחמי הבדיקות פרוסים ברחבי הארץ או בכניסה לאירועים הפועלים תחת התו הירוק והתו השמח בתיאום עם משרד הבריאות ועם החברות שמפעילות את מערך הבדיקות. כמובן, ניתן לבצע כתחליף גם בדיקות PCR.

מדוע הוחלט על הקמת מתחמי בדיקות מהירות?

הבדיקות המהירות מאפשרות "תו ירוק יומי" שיוטמע ישירות באפליקציית רמזור, כך שאנשים שאינם מחוסנים או טרם זכאים לחיסון כמו ילדים, יוכלו להיות שותפים לפעילות המשק בחופשיות רבה יותר.
1 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
התו הירוק
(צילום: EPA)

איפה נדרשים ילדים להראות בדיקה?

בכל מקום שבו נדרש תו ירוק: כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו, בריכות וקאנטרי, מועדונים ומסיבות, מסעדות (גם בישיבה בחוץ), ברים, בתי קפה, מוסדות להשכלה גבוהה, אטרקציות תיירות, מוזיאונים, ספריות וביקור בבתי אבות. בכניסה לשמורות טבע וגנים לאומיים אין צורך להציג תו ירוק, מלבד במופעים או הקרנות הנערכים בשטחם.

לשם מה ילדים צריכים לעבור בדיקות מהירות?

מכיוון שהחיסון לקורונה לא אושר לילדים מתחת לגיל 12, הם נאלצים לעבור בדיקות מהירות לפני הגעה לאירועים המתקיימים תחת התו הירוק והתו השמח כדי לוודא שאינם נדבקו בקורונה. ילדים בגילי 12-3 ייאלצו לעבור בדיקות מהירות.

מה עם ילדים בני 3-0?

ילדים בגילאי 3-0 פטורים מהתו הירוק והתו השמח ואינם נדרשים לבצע בדיקות מהירות בכניסה לאירועים. מי שיבחר לעשות בדיקה לפעוט בן פחות מ-3, ישלם על הבדיקה.

תוך כמה זמן מקבלים תשובה לבדיקה?

תשובה לבדיקה המהירה מתקבלת בין 15-30 דקות.

לכמה זמן הבדיקה תקפה?

הבדיקה תקפה ל-24 שעות מרגע הדגימה, בניגוד לבדיקת PCR שתקפה לשלושה ימים.

מה צריך להציג כדי לבצע את הבדיקה?

מי שמבקשים להיבדק בבדיקה המהירה צריכים להציג תעודה מזהה בתוקף. נבדקים שהם קטינים ילוו על ידי אחד מהוריהם או אפוטרופוס הקטינים או יציגו אישור בכתב מאת אחד מהוריהם או אפוטרופוס על הסכמתו לביצוע הבדיקה.

כיצד הבדיקה מתבצעת?

הבדיקה נעשית באמצעות ערכות בדיקה ייעודיות. כיום, כמעט כל הבדיקות המהירות בישראל נעשות באמצעות דגימת מטוש ללוע ו/או לחלל האף - בדומה לבדיקת PCR (מטוש רגילה).

האם נדרשת הפניה לביצוע הבדיקה המהירה?

לא נדרשת הפניה לביצוע הבדיקה.

יש צורך בזימון תור לבדיקה?

ניתן להגיע לבדיקה ללא קביעת תור מראש, אך מומלץ לזמן תור מראש כדי למנוע עומסים.

לאן תוצאות הבדיקה יגיעו?

תוצאות הבדיקה מועברות ישירות למשרד הבריאות, לקופות החולים ולמטופל עצמו במסרון ובמקביל הן יתעדכנו באפליקציית "התו הירוק".

מה יקרה אם תוצאת הבדיקה חיובית?

על-פי הנחיות משרד הבריאות, הנבדק יידרש להיכנס לבידוד ולבצע בדיקת PCR רגילה דרך קופות החולים או במתחמי היבדק וסע.

מה ההבדל בין הבדיקה המהירה לבין בדיקת PCR רגילה?

הבדיקה המהירה זולה וקלה יותר לייצור מבדיקת PCR והתוצאה מגיעה מהר יותר. בנוסף, הבדיקה המהירה מזהה חלקים מהחלבונים שנמצאים בתוך או על גבי הנגיף לעומת בדיקת PCR שמזהה את החומר הגנטי של נגיף הקורונה.

האם מדובר בבדיקה אמינה?

על-פי משרד הבריאות, הבדיקות המהירות הן בעלות רגישות פחותה מזו של בדיקות ה-PCR (מטוש רגילה) הרגילות, אך הן מאפשרות זיהוי מהיר וטוב מספיק כדי לאפשר כניסה לעסקים ומקומות הפועלים תחת התו הירוק למשך 24 שעות מרגע ביצוע הבדיקה. לפי נתוני משרד הבריאות, הסיכוי של אדם שנדבק בנגיף לקבל תשובה חיובית נע בין 85% ל-96.7% ואילו הסיכוי של אדם שלא חלה בנגיף לקבל תוצאה שלילית קרובה ל-100%.

היכן נמצא מידע אמין על הבדיקות?

מידע אמין תוכלו למצוא רק באתרים הרשמיים - משרד הבריאות, מד"א וב-ynet. בימים האחרונים נפוצו גל הודעות שאינן אמינות, ובהן מידע שגוי על מערך הבדיקות.
פורסם לראשונה: 18:54, 16.08.21