נשיא המדינה יצחק הרצוג יערוך ביקור ממלכתי בגרמניה וישתתף - בעקבות חתימת הסכם הפיצויים עם משפחות חללי מינכן - בטקס הזיכרון לציון 50 שנה לטבח הספורטאים הישראלים.
במסגרת הביקור ימריא הרצוג מישראל עם רעייתו ביום ראשון הקרוב ויתקבל בטקס ממלכתי בארמון הנשיאות בברלין, שם ייפגש עם הנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר ורעייתו, ובהמשך יערוך פגישה מדינית מורחבת עם המשלחת הישראלית וארוחת ערב רשמית במעמד הצמרת המדינית והפוליטית הגרמנית.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
למחרת, ייפגש הרצוג, שמלווה גם בשגריר החדש בגרמניה רון פרושאור, עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, וכן עם ראש העיר ברלין פרנציסקה גיפי. בהמשך ימריא הרצוג עם שטיינמאייר לטקס הזיכרון הממלכתי לטבח באולימפיאדת מינכן, שם ייפגש גם עם המשפחות השכולות, נציגי הוועד האולימפי וראשי גרמניה, מדינת בוואריה והעיר מינכן, ויישא דברים.
ביום שלישי ינאם הרצוג בעברית בפני מליאת הבונדסטאג, בית הנבחרים הפדרלי של גרמניה, ויערוך פגישה עם נשיאת בית הנבחרים, בארבל באס. הנשיא ורעייתו יניחו זר לצד נשיא גרמניה ורעייתו באנרדטה לזכר היהודים שבלב ברלין.
את הביקור יחתום הנשיא יחד עם שטיינמאייר באתר הזיכרון של מחנה הריכוז ברגן בלזן - שאביו, חיים הרצוג, היה ממשחרריו בזמן שירותו בצבא הבריטי - והשניים ינאמו יחד וייפגשו עם שורדי שואה ונוער גרמני ויהודי מאזור.
הפיצויים למשפחות, שעומדים על סך של 28 מיליון אירו, רחוקים מאוד מהדרישה של נציגיהן שעמדה על כמאה מיליון אירו. ל-ynet נודע כי ההסכם כלל סעיף סודיות של פרטיו לצד התחייבות לוויתור על תביעות עתידיות מגרמניה מצד המשפחה.
בחודשים האחרונים, נציגי המשפחות ניהלו משא ומתן מול גורמי ממשל שונים בגרמניה, שבראשם עמדו נשיא גרמניה ושגרירות המדינה בישראל. לצד המשפחות, עמלו על הגעה להסכם גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, הוועד האולימפי הישראלי והשגרירות הישראלית בברלין. בסופו של דבר, אחד השחקנים המרכזיים בהבאת הפרשה הזו לסיומה היה שר האוצר הגרמני כריסטיאן לינדנר.
2 צפייה בגלריה
(איציק בלניצקי)

אתמול החליטו המשפחות להגיע לטקסים לציון 50 שנה לטבח שייערכו ביום שני הבא בגרמניה. הרצוג לא התכוון להשתתף בטקס מתוך כבוד להחלטת המשפחות, על אף שהוא ישהה באותה העת בביקור ממלכתי במדינה - אך כעת, עם הסכמתן, הודיע על הגעתו.
ההחלטה המקורית של המשפחות שלא להגיע לטקסים, בהם השקיעו הגרמנים רבות בשנתיים האחרונות, הטתה את הכף והכניסה את מאמצי המו"מ הגרמניים להילוך גבוה. למעשה, הממשלה הגרמנית דנה בנושא אתמול בישיבת קבינט מיוחדת, לצד עניינים הרי גורל כמו מצב האנרגיה והמלחמה באוקראינה. פקיד גרמני בכיר שנכח בישיבה הגדיר את הדיונים בנושא כ"בעלי חשיבות עליונה".
הפיצויים, שהתשלום עליהן יתחלק בין הממשל הפדרלי, מדינת המחוז בוואריה ועיריית מינכן, לא היו הנושא היחיד שעל הפרק במו"מ. גרמניה הסכימה כבר בשלב יותר מוקדם להודות באשמה שלה באירוע, לספק גישה ושקיפות לכל הפרוטוקולים של החקירות ולהקים צוות היסטוריונים ישראלי-גרמני שישחזר ויחקור את האירוע. כעת, עם סגירת הפרטים האחרונים במשא ומתן, נדמה כי תגיע לסיומה הסאגה המכוערת בין הממשלה הגרמנית למשפחות הקורבנות, שנמשכת כבר חמישים שנה.