3 צפייה בגלריה
הקורבנות של טבח מינכן מובאים לקבורה בישראל
הקורבנות של טבח מינכן מובאים לקבורה בישראל
הקורבנות של הטבח באולימפיאדת מינכן מובאים לקבורה בישראל, 1972
(צילום: דוד רובינגר)
ההסכם מול ממשלת גרמניה עליו חתמו היום (רביעי) משפחות 11 חללי הטבח באולימפיאדת מינכן, קבע פיצויים למשפחות בסך של 28 מיליון אירו, אך הסכום עדיין היה רחוק מאוד מדרישת המשפחות, שעמדה על כמאה מיליון אירו. ל-ynet נודע כי ההסכם כלל סעיף סודיות של פרטיו לצד התחייבות לוויתור על תביעות עתידיות מגרמניה מצד המשפחה.
בחודשים האחרונים, נציגי המשפחות ניהלו משא ומתן מול גורמי ממשל שונים בגרמניה, שבראשם עמדו נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר ושגרירות המדינה בישראל. לצד המשפחות, עמלו על הגעה להסכם גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, הוועד האולימפי הישראלי והשגרירות הישראלית בברלין. בסופו של דבר, אחד השחקנים המרכזיים בהבאת הפרשה הזו לסיומה היה שר האוצר הגרמני כריסטיאן לינדנר.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
עזר להגיע להסכם ויגיע לטקסים לציון 50 שנה לטבח יחד עם המשפחות. הרצוג
(צילום: חיים צח, לע״מ)
במהלך הלילה האחרון, החליטו המשפחות להגיע לטקסים לציון 50 שנה לטבח שייערכו ביום שני הבא בגרמניה. הנשיא יצחק הרצוג, נציין, לא התכוון להשתתף בטקס מתוך כבוד להחלטת המשפחות, על אף שהוא ישהה באותה העת בביקור ממלכתי במדינה - אך כעת, עם הסכמתן, הודיע על הגעתו.
למרות ההחלטה להגיע לטקסים, המשלחת שכללה את משפחות הקורבנות הייתה בסכנה לאור העיצומים של עובדי משרד החוץ. אולם, הערב ועדת החריגים של משרד החוץ החליטה פה אחד להחריג מהעיצומים את המשלחת למינכן.
3 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
למרות עיצומי העובדים, משרד החוץ יאפשר להוציא את המשלחת הישראלים לטקסים
(צילום: shutterstock)
נדמה שההחלטה המקורית של המשפחות שלא להגיע לטקסים, בהם השקיעו הגרמנים רבות בשנתיים האחרונות, הטתה את הכף והכניסה את מאמצי המו"מ הגרמניים להילוך גבוה. למעשה, הממשלה הגרמנית דנה בנושא אתמול בישיבת קבינט מיוחדת, לצד עניינים הרי גורל כמו מצב האנרגיה והמלחמה באוקראינה. פקיד גרמני בכיר שנכח בישיבה הגדיר את הדיונים בנושא כ"בעלי חשיבות עליונה".
הפיצויים, שהתשלום עליהן יתחלק בין הממשל הפדרלי, מדינת המחוז בוואריה ועיריית מינכן, לא היו הנושא היחיד שעל הפרק במו"מ. גרמניה הסכימה כבר בשלב יותר מוקדם להודות באשמה שלה באירוע, לספק גישה ושקיפות לכל הפרוטוקולים של החקירות ולהקים צוות היסטוריונים ישראלי-גרמני שישחזר ויחקור את האירוע. כעת, עם סגירת הפרטים האחרונים במשא ומתן, נדמה כי תגיע לסיומה הסאגה המכוערת בין הממשלה הגרמנית למשפחות הקורבנות, שנמשכת כבר חמישים שנה.

הרצוג בירך על חתימת ההסכם והודה למקבילו הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר על המאמצים להגיע להסכם. "אני מודה לידידי על הנהגתו ומחויבותו חסרת הפשרות למהלך של צדק, אנושיות ואחריות", אמר הרצוג. "זו לא הפעם הראשונה בה הנשיא שטיינמאייר מוכיח כי הוא ידיד קרוב של ישראל, וכי לפועלו יש תרומה כבירה למערכת היחסים החמה בין ישראל וגרמניה". שטיינמאייר הוסיף כי "מחשבותיי עם המשפחות השכולות. אני אסיר תודה וחש הקלה שנמצא פתרון אשר פותח את הדלת לטקס הנצחה משותף לזכר החללים".
בהודעה משותפת של השניים נכתב כי "אנו מברכים על כך שלפני יום השנה ה-50 לציון טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן הושגה הסכמה לחקירה היסטורית, לקיחת אחריות ולפיצוי הולם עבור משפחות החללים. אנו מברכים על תוצאות הדיונים. ההסכם לא יוכל לרפא את הפצעים, אבל הוא כולל קבלת אחריות מצד גרמניה והכרה מצידה בסבל הנורא של הקורבנות ויקיריהם, שאותם ננציח בשבוע הבא".
בין המברכים היום על ההסכם היו גם שר תרבות והספורט חילי טרופר, שאמר כי "לאחר חמישים שנה, הצדק מתחיל לצאת לאור, ומשפחות החללים שנאבקות כבר שנים זוכות סוף-סוף להכרה בכאבם וליחס מכבד מממשלת גרמניה.יחד איתן נגיע בשבוע הבא לטקס במלאת חמישים שנה לרצח, נזכור את יקיריהם ונוודא שי"א החללים ואירוע הטרור בכפר האולימפי לא יישכחו. אני מודה לנשיא המדינה, לוועד האולימפי ולכל השותפים בהגעה לסיכום הראוי, ושולח חיבוק וחיזוק למשפחות החללים".