באיראן נמשכה גם היום (ב') המחאה הסוערת על מותה של הצעירה הכורדית אחרי שנעצרה על ידי משטרת המוסר של טהרן, בגלל שלא לבשה לכאורה כנדרש את החיג'אב שלה – כיסוי הראש המוסלמי שהרפובליקה האיסלאמית מאלצת נשים לעטות בפומבי. בני משפחתה ומכריה של הצעירה טוענים שהוכתה במהלך מעצרה, בעוד משטרת טהרן מכחישה זאת וטוענת שחוותה אירוע רפואי במהלך המעצר, נכנסה לתרדמת ובסופו של דבר מתה.
7 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה בעקבות מותה. גם בטהרן הפגינו, וחוללו נזק לניידת משטרה

מקרה המוות מעורר זעם רב ומחאות לא רק במחוז הכורדי של איראן, שם מפגינים השליכו היום אבנים על שוטרים, אלא גם בבירה טהרן. גם גורמים ממסדיים יותר במשטר האייתוללות מביעים אי-נחת מהמקרה: כך למשל קרא היום ארגון רשמי באיראן שמטרתו לקדם ערכי מוסר מוסלמיים לערוך רפורמה בכללי עטיית החיג'אב, ולהימנע מאכיפתם בצורה נוקשה מדי. כמה מעיתוני המדינה, אלו שמזוהים עם הזרם הרפורמיסטי, דרשו אף הם לרסן את משטרת המוסר.
מהסא אמיני בת ה-22, במקור מהמחוז הכורדי בצפון-מערב איראן, נעצרה בטהרן על ידי משטרת המוסר ביום שלישי בשבוע שעבר, שם ערכה ביקור יחד בני משפחתה. לפי הדיווחים היא נכנסה לתרדמת לאחר המעצר, וביום שישי הוכרז מותה בבית החולים בעיר הבירה. במשטרה שם טענו כי חוותה אירוע רפואי כלשהו, ייתכן שהתקף לב, וכדי לאשש זאת אף פרסמו בסוף השבוע צילומי אבטחה שבה נראית אישה שזוהתה כאמיני עומדת על רגליה ומתווכחת עם אדם כלשהו, שככל הנראה בחן את לבושה. בסרטון שפורסם נראית האישה מרימה את ידיה אל ראשה, ואז קורסת.
משפחתה של אמיני מכחישה שעברה אירוע לבבי כלשהו, ואביה אמר אתמול לתקשורת המקומית כי בתו לא סבלה מבעיות רפואיות וכי הייתה בעלת כושר טוב. הוא טען כי על רגליה של בתו התגלו חבלות והאשים את המשטרה במותה. במשטרה בטהרן טענו כי פרמדיקים הוזעקו מיד לאחר שאמיני קרסה והגיעו אליה בתוך דקה, אבל אביה טען כי חלפו שעתיים שלמות עד שבתו הועברה לבית החולים. לדבריו, אם הייתה מפונה מוקדם יותר – ייתכן שחייה היו ניצלים.
7 צפייה בגלריה
הפגנה באוניברסיטה ב טהרן בעקבות מותה ה צעירה מהסא אמיני אחרי שנעצרה על ידי משטרת המוסר
הפגנה באוניברסיטה ב טהרן בעקבות מותה ה צעירה מהסא אמיני אחרי שנעצרה על ידי משטרת המוסר
המחאה באיראן על מות הצעירה
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
מפגין נורה מהמומות בזמן הלוויה של מהסא אמיני שנהרגה אתמול אחרי שנעצרה באשמת אי שמירת חוק החיג'אב
מפגין נורה מהמומות בזמן הלוויה של מהסא אמיני שנהרגה אתמול אחרי שנעצרה באשמת אי שמירת חוק החיג'אב
עימותים במהלך המחאות בסוף השבוע, שהתמקדו במחוז הכורדי בצפון-מערב המדינה
בעקבות הטענות שמשטרת המוסר הכתה את אמיני, והזעם ההולך וגובר ברפובליקה האיסלאמית, מפקד משטרת טהרן חוסיין רחימי טען היום שמדובר ב"האשמות פחדניות". לדבריו אמיני לא סבלה מחבלות פיזיות כלשהן, והוא טען שהמשטרה עשתה "הכול" על מנת להציל את חייה. "זו הייתה תקרית מצערת עבורנו, ואנחנו מייחלים שלעולם לא נהיה עדים לתקריות שכאלו", אמר בהצהרה שפורסמה בסוכנות הידיעות "פארס". רחימי הוסיף שאין באפשרותו להתייחס לסיבת המוות, כיוון שמדובר לכאורה בעניין רפואי ולא ביטחוני, ושיבח את פועלה של משטרת המוסר שעושה לדבריו "עבודה חיובית".
מותה של אמיני עורר כאמור הפגנות סוערות, בעיקר במחוז הכורדי שממנו הגיעה. המיעוט הכורדי באיראן מונה בין 8 ל-10 מיליון איש, והתקרית הנוכחית החריפה את המתיחות בינם לבין המשטר האיראני. בסוף השבוע דווח שם על מפגינים שקוראים "מוות לדיקטטור", כשכוונתם למנהיג העליון עלי חמינאי, והיום דווח על מפגינים שמשליכים אבנים על כוחות הביטחון בעיירה בשם דיבנדארה במחוז הכורדי. ארגון זכויות אדם איראני דיווח הערב שבעיירה הזו נהרגו שני מפגינים ונפצעו עוד 15, אולם טרם התקבל לכך אישור ממקורות נוספים. אמש הופצו ברשתות החברתיות סרטונים מעימותים בין מפגינים לשוטרים גם בבירת המחוז, סננדג', ובאחד מהם נראה שוטר פותח באש.
היום דווח על סטודנטים שהפגינו בכמה אוניברסיטאות בטהרן. בסרטונים ברשתות החברתיות נשמעו המוחים קוראים קריאות בגנות הבסיג', כוח צבאי-למחצה של מתנדבים שכפוף למשמרות המהפכה. "בסיג', תתחפפו", קראו המפגינים. עדי ראייה אמרו לסוכנות הידיעות AP כי המפגינים בטהרן העזו לצעוק "מוות לדיקטטור" בשדרה מרכזית בלב הבירה. הם קראו גם קריאות בגנות המשטרה וגרמו נזק לניידת אחת.
7 צפייה בגלריה
תמונות השנה EPA  2019 נשים טקס שיעי דרום טהרן איראן אוקטובר
תמונות השנה EPA  2019 נשים טקס שיעי דרום טהרן איראן אוקטובר
נשים בטקס שיעי באיראן, ארכיון. חלקן מנסות לאתגר את חובת הרעלה, ואף מפרות אותה בפומבי
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
נשים במסעדה באיראן
נשים במסעדה באיראן
לעתים הן מסירות לאחור את כיסוי הראש. נשים איראניות במסעדה
(צילום: AP)
חוקי השריעה האיסלאמיים, שנאכפים באיראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, מחייבים נשים לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ולא-צמודים. נשים שמפירות את החוק מסתכנות במעצר, בנזיפה פומבית או בקנס. למרות זאת רבות מפירות את הכללים הללו, לובשות בגדים צמודים וכיסויי ראש בצבעים שונים, ומושכות אותם אחורה כדי לחשוף כמה שיותר משיערן. מעת לעת פורצות במדינה מחאות שבהן נשים נקראות להסיר בהפגנתיות את כיסויי הראש שלהן.
בחודשים האחרונים, על רקע עלייתו לשלטון של הנשיא האולטרה-שמרני איברהים ראיסי בשנה שעברה, דווח על החמרת אכיפת כללי הצניעות. מוקדם יותר החודש אף התפארו השלטונות בטהרן כי עצרו 300 בני אדם בחשד שלקחו חלק בקמפיין נגד החובה על נשים לעטות כיסוי ראש. ראיסי עצמו מסר בסוף השבוע כי הורה לפתוח בחקירה לבירור נסיבות מותה של אמיני, ובתקשורת הממלכתית דווח כי שוחח בטלפון עם בני משפחתה והבטיח להם לעקוב אחר הפרשה. לפי הדיווחים הוא אמר להם: "הבת שלכם היא כמו בתי, ואני מרגיש שהתקרית הזו התרחשה לאחד מקרובי המשפחה שלי".
מותה של אמיני זוכה לתשומת לב נרחבת באיראן, ובטוויטר ההאשטאג של שמה בפרסית הוזכר יותר מ-1.8 מיליון פעמים. מותה סוקר בהרחבה בכותרות הראשיות בעיתוני המדינה, בהם גם כלי תקשורת המזוהים עם הזרם האולטרה-שמרני. כך למשל הכריז העיתון השמרני "ג'באן": "האומה מביעה את צערה על מותה הטרגי של מהסא". העיתונים האולטרה-שמרנים הקפידו עדיין להביע תמיכה במשטרת המוסר, וביומון הממשלתי "איראן" טענו כי יש מי שמבקש "לנצל את תחושות הציבור בגלל התקרית המצערת הזו על מנת להסית את האומה נגד הממשלה והנשיא".
7 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי הורה לפתוח בחקירה. "מרגיש שהיא כמו הבת שלי"
(AFP)

בעיתונים המזוהים עם הזרם הרפורמיסטי נשמעו כאמור קריאות לרסן את משטרת המוסר: "העם המום ונזעם ממה שקרה למהסא אמיני", נכתב בעיתון "אתמאד", שציין כי באיראן אירעו כבר כמה וכמה "מקרים של אלימות מצד משטרת המוסר". בעיתון אחר, "ג'והומורי-א-איסלאמי", הזהירו מפני הרחבת השסעים החברתיים באיראן בגלל "התנהגות אלימה" מצד שוטרי המוסר. בעיתון "אסיה", המתמקד בסוגיות כלכליות, נכתב: "מהסא היקירה – שמך יהפוך לסמל".
לקריאות הללו הצטרף האייתוללה אסאדוללה בייאט-זאנג'אני, איש דת שיעי המזוהה עם הזרם הרפורמיסטי, שאמר כי מאחורי מות הצעירה עמדה התנהלות "לא לגיטימית ולא חוקית". הוא הוסיף כי הקוראן "אוסר מפורשות להשתמש בכוח" על מנת לאכוף ערכי דת ומוסר. גם ידוענים איראנים, בהם במאים וספורטאים, הביעו זעם על מותה של אמיני. סרדאר אזמון, כוכב נבחרת איראן בכדורגל ושחקנה של באייר לברקוזן מהליגה הגרמנית, כתב בטוויטר: "אם אלו הם המוסלמים, הלוואי שאלוהים יהפוך אותי לכופר".
הערב התייחסה למותה של אמיני גם ארה"ב, ודובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן הצטרף להאשמות בני משפחתה כשאמר כי הצעירה מתה בגלל פציעות שחוותה במהלך מעצרה. הדובר מסר כי מותה מהווה "הפרה מזעזעת ובוטה של זכויות אדם", ושלח תנחומים לבני המשפחה. הוא הוסיף כי על איראן למצות את הדין עם האחראים למותה: "לנשים באיראן צריכה להיות הזכות ללבוש מה שהן רוצות, ללא חשש מאלימות או הטרדה. איראן חייבת להפסיק להפעיל אלימות נגד נשים רק בגלל שיישמו את זכויותיהן הבסיסיות".