יותר מ-200 מתמחים לא הגיעו הבוקר (שני) לעבודתם לאחר שהצהירו כי הם חולים. כך נודע ל-ynet. חופשת המחלה הפתאומית באה על רקע כוונת משרד האוצר לשנות את מתווה קיצור התורנויות - במקום קיצור מ-26 שעות ל-16 עד 18 שעות לרופאים בכל המקצועות, קיצור ל-21 שעות במחלקות הפנימיות בלבד. לפי המודל החדש, רוב המתמחים יעבדו ללא כל שינוי.
קיצור התורנויות, לפי צו רשמי עליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, היה אמור לצאת לדרך כבר בתחילת חודש אפריל בעשרה בתי חולים בפריפריה, אך יישומו נדחה. מאז, הנושא הגיע גם לבג"ץ ונמצא בדיונים בין אנשי משרד הבריאות, משרד האוצר, משרד ראש הממשלה וההסתדרות הרפואית.
3 צפייה בגלריה
מיצג בכניסה לבית המשפט העליון
מיצג בכניסה לבית המשפט העליון
"מקווים שבימים הקרובים מקדם ההדבקה לא יעלה". מחאה של ארגון מרשם
(צילום: מרשם)
3 צפייה בגלריה
אישורי המחלה שהוציאו המתמחים
אישורי המחלה שהוציאו המתמחים
"המדינה מבינה רק כשאנחנו משתמשים באמצעים דרסטיים". אישורי המחלה שהוציאו המתמחים
גורמים בארגון המתמחים "מרשם" הם אלו שעומדים מאחורי המחאה שצפויה להחריף בימים הקרובים. למרות שבארגון מסרבים להתייחס באופן רשמי למעורבותם, הם רמזו לכך ומסרו כי "אנחנו מאחלים למתמחים ולמתמחות רפואה שלמה ומהירה. כל 'מתווה' שישאיר את ההעסקה הפוגענית במשך שעות ארוכות של המתמחים עלול לגרום למחלות קשות יותר. מקווים שבימים הקרובים מקדם ההדבקה לא יעלה".
מתמחה מירושלים שביקש הבוקר יום מחלה קרא לשינוי המתווה "תקיעת סכין בגב". לדבריו, "התחושה שדופקים אותך ושאין עם מי לדבר במשרדי האוצר והבריאות היא לא חדשה. אנחנו מכירים את המשחק והכל קשור בכסף, ומשרד האוצר מחזיק מאוד חזק ולא משחרר. זו אוזלת יד של ליברמן, ברביבאי והורוביץ. אם אמרתם 16 שעות, תעמדו מאחורי המילה שלכם".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
ניצן הורוביץ ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
"תעמדו מאחורי המילה שלכם". הורוביץ וברביבאי מציגים את מתווה קיצור התורנויות המקורי
(צילום: יואב דודקביץ')
רופאה ממרכז הארץ שלא הגיעה היום לעבודתה בבית החולים אמרה כי "אנחנו לא ארגון יציג ולא יכולים לשבות - הידיים שלנו כבולות. כנראה שהמדינה מבינה רק כשמשתמשים באמצעים דרסטיים. הודעתי למזכירה כמה שיותר מוקדם כדי לא לפגוע במטופלים ובחברים שלי, אבל אני נחושה לא להגיע היום לעבודה". היא הוסיפה כי "אין הבדל מבחינתי בין כמות השעות במודל המוצע למה שקיים היום, כי בפועל אנחנו נשארים עוד שעה-שעתיים כדי לסגור פינות או להיות בהרצאת חובה. משכו אותנו, אבל לפחות הייתה תוכנית, שעכשיו משתנה לרעת כולנו. הפגיעה היא לא רק במתמחים אלא גם באזרחים".
מתמחה נוסף מאזור המרכז שנשאר היום בבית סיפר: "סירבנו כבר למתווה של 22 שעות, אז עכשיו נסכים לזה אחרי שכבר עשינו דרך כל כך ארוכה? הפשרה כוללת רק חלק זעום מכלל המתמחים בארץ, ולשאר אמורים לתת תוספת שכר כדי לקנות את השתיקה שלהם. הארגון שמתיימר לייצג אותנו זורק אותנו מתחת לגלגלים אז איזו עוד ברירה נשארה לנו?".