בעקבות דוח האו"ם החמור, שמאשר תקיפות מיניות בטבח 7 באוקטובר נגד נשים וגברים כאחד, ונחשף השבוע ב-ynet - ישראל יוצאת למסע הסברה רחב עם כמה מטרות שבראשיתן שינוי המציאות שבה חמאס אינו מוגדר כארגון טרור במוסדות האו"ם.
משבר האמון החמור בין ישראל לבין מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיע בעקבות הדוח לשיאים חדשים, כששר החוץ ישראל כץ החליט להחזיר להתייעצויות את השגריר באו"ם, גלעד ארדן. השגריר חזר ארצה, אך כבר הלילה (בין חמישי לשישי) צפוי לחזור לניו יורק. בריאיון לאולפן ynet הוא מודה כי אינו יודע אם המהלך של כץ תואם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אין לי מושג מה מתואם, יש הליך מקובל כשרוצים להביע חוסר שביעות רצון מהמדינה או מהגוף שהשגריר מייצג בפניו אז מזמנים אותו להתייעצויות. זה ההליך ששר החוץ נקט בו, ואני כמובן כיבדתי את זה והגעתי במהירות האפשרית לישראל".

3 צפייה בגלריה
המחבל במתקפת טרור באזור מסיבת הטבע ברעים והאמל"ח של חמאס שנמצא בעוטף עזה
המחבל במתקפת טרור באזור מסיבת הטבע ברעים והאמל"ח של חמאס שנמצא בעוטף עזה
באזור הטבח ברעים
ארדן אמר כי דוח האו"ם "אינו מספיק". "ממצאי הדוח מזעזעים. השאלה היא מה הצעדים שיעשו עכשיו, אנחנו מנסים להפעיל כמה שיותר לחץ בינלאומי", ציין. לדבריו, "כנראה שאפגש עם ראש הממשלה היום, כמובן אנחנו בימים לא שגרתיים והוא עוסק בכל מיני דברים. אתמול במשרד החוץ אני חושב שהייתה ישיבה חשובה כדי לנסות לרכז את המאמצים להדהוד הדוח". הוא טען כי "אם אנחנו נגיע למצב שגם מול הדוח המזעזע הזה על זוועות המין של החמאס האו"ם לא ינקוט בשום מעשה אמיתי, ישראל צריכה לשבור את הכלים וללכת פה לכמה צעדים מאוד מרחיקי לכת - כמו למשל לפנות את מטה האו"ם שיושב בירושלים בארמון הנציג".
הוא אף טען כי "רוב השטח שם לא מנוצל והוא מיותר ויושבות בו סוכנויות שאין הצדקה לקיומן כמו אונר"א שהפכה לארגון טרור. צריך להכריז על אונר"א כ'התאחדות בלתי-מותרת' שזה כמו ארגון טרור כי יש בו הרבה חברים שהם חברים בחמאס ובג'יהאד האיסלמי וזה יאפשר לנו ללכת ולפנות את המתחמים שלהם בגבעת התחמושת ובמזרח ירושלים".
שר החוץ כץ הנחה הבוקר את כל נציגויות מדינת ישראל בעולם לפתוח בקמפיין לנוכח הממצאים שהעלה הדוח שחיברה תת-מזכ"ל האו"ם פרמילה פאטן. בישראל מעוניינים להדהד את ממצאי הדוח בשיח הציבורי הבינלאומי, ובכך להפעיל לחץ על האו"ם כדי שיגדיר את חמאס כארגון טרור. לפי דף ההנחיות שהוציא כץ יש צורך דחוף בכינוס מועצת הביטחון של האו"ם - כדי שתדון בדוח, ולבסוף גם תוציא גינוי מפורש נגד חמאס על "ביצוע פשעים מיניים בהיקף נרחב", כפי שמתועד על ידי תת-המזכ"ל פאטן.
3 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן, תת-מזכ"ל האו"ם, בביקור בנחל עוז
(צילום: משרד החוץ )
3 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
המטרה: הגדרת חמאס כארגון טרור. ישראל כץ
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
ב"דף המסרים" שהעביר כץ ומשרד החוץ בראשותו "על הקהילה הבינלאומית כולה להכריז על חמאס כארגון טרור. האו"ם עדיין לא מגדיר את חמאס כארגון טרור - מציאות זו בלתי מתקבלת על הדעת, בייחוד לאחר הפרסומים בדוח. מצב זה חייב להשתנות בהקדם".
במשרד החוץ נתנו התייחסות גם לתגובת האו"ם לממצאים, ובכלל למעשי הטבח - ונכתב כי "התגובה הרפה של האו"ם משדרת לחמאס כי המעשים שלו מקובלים ולא יביאו לסנקציות נגד ארגון הטרור. האו"ם לא יכול להתנער מהמסר שלו שמעודד את חמאס לתקוף אזרחים".
"היעדר תגובה בינלאומית חריפה לדוח, או מצב בו תוכנו לא יגרור השלכות ממשיות כלפי חמאס, ישדר לארגון הטרור כי מעשיו מקובלים, וכי תקיפת אזרחים ישראלים חפים מפשע תוך שימוש באמצעים מחרידים כאלימות מינית אינם נתפסים כשבירת כל טאבו ומוסכמה בינלאומית. התעלמות מפשעים אלו כעת, תשחוק את הנורמה החשובה הרלוונטית לכל מקום, ולכל בן אנוש".