גורמים בכירים במערכת המשפט יצאו נגד דבריה של עו"ד טלי גוטליב, חברת הכנסת לעתיד מטעם הליכוד, שאמרה כי אין צורך בפסקת ההתגברות - אלא לא לכבד פסיקות בג"ץ שמבטלות חוקים. גוטליב, שנבחרה בפריימריז בליכוד במקום ה-25 במשבצת האישה החדשה, טענה הבוקר (שלישי) בריאיון באולפן ynet כי כשהעליון מבטל חוקים הוא "פועל בניגוד לסמכותו". "גוטליב קוראת למעשה לאנרכיה", אמרו בכירים במערכת המשפט. לדבריהם, "כיבוד פסיקת בתי המשפט הוא הבסיס לחברה מתוקנת. כל ישראלי מן השורה לא יקבל גישה כזו".
הבכירים אף הזהירו מהרכב הקואליציה המתגבשת ואמרו כי "דבריה משקפים את ההקצנה המסתמנת של הקואליציה הנבנית, ביחסה לשלטון החוק, לעקרון הפרדת הרשויות והכבוד ההדדי ביניהן". הם תקפו: "אמירתה של גוטליב מופרכת, השאלה היא האם ראש הליכוד נתניהו יבלום את הסחף הזה או שיזרום עם ההקצנה".
3 צפייה בגלריה
בכירים במערכת המשפט נגד עו"ד גוטליב. "דבריה מופרכים"
בכירים במערכת המשפט נגד עו"ד גוטליב. "דבריה מופרכים"
בכירים במערכת המשפט נגד עו"ד גוטליב. "דבריה מופרכים"
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
"השאלה אם נתניהו יבלום את הסחף הזה או שיזרום עם ההקצנה". במערכת המשפט הביעו דאגה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גוטליב ציינה בריאיון כי "פסקת ההתגברות זו כותרת מאוד פומפוזית ויפה, אבל אין צורך בה. חוק יסוד שפיטה לא נותן לבית המשפט העליון סמכות לבטל חוקים. כשלעצמי אני מתעלמת מפסיקה. זו פסיקה בלי סמכות, אני לא מכבדת את זה". לדבריה, "בג"ץ צריך לזכור את מקומו וצריך לרסן את כוחו". חברת הכנסת לעתיד, שאמרה בריאיון כי היא שואפת להיות יו"ר ועדת חוקה בכנסת, הסבירה: "כשבית המשפט פועל בחוסר סמכות אני לא מכבדת את זה, צר לי. כשבית המשפט, תקשיבו לי טוב, כשהעליון מבטל חוק הוא פועל תוך הפרה בוטה של הסמכות הקנויה שלו בסעיף 2 בחוק יסוד השפיטה".
עו"ד עמית בכר, ראש מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, התייחס לטענתה ואמר כי "לטעון שצריך פסקת התגברות זו עמדה לגיטימית. לטעון שלבית המשפט לא הייתה מלכתחיחה סמכות לביטול חוקים זו עמדה קיצונית ושגויה מהיסוד אבל עוד איכשהו לגיטימית, אבל לטעון ש'לא נכבד פסק דין' זו כבר בריונות וקריאה אנרכיסטית וכיוון שזו ח"כית מהקואליצה זו לא אנרכיה אלא ביטוי לדיקטטורה פאשיסטית".

בעוצמה יהודית עולים למתקפה: "שבענו מחברי כנסת כמו גוטליב"

גם במערכת הפוליטית התייחסו לריאיון שעורר סערה, וגורם בעוצמה יהודית אמר כי גוטליב דווקא "משחקת לידיים של השמאל", כשהיא מסבירה מדוע אין צורך בפסקת ההתגברות. "היא רוצה לסנדל ולהרוס אותה", אמר הגורם. ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו עושה קולות של היסוס בנוגע לפסקת ההתגברות, בנאום הזכייה שלו למשל בליל הבחירות כלל לא הזכיר את השינויים הדרושים לתפיסתו במערכת המשפט, ושותפיו מאותתים לו כי מדובר בתנאי סף מבחינתם לתמיכה בקואליציה הבאה.
במפלגתם של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מביעים חשש ולפיו "בכירים בליכוד שלחו את הח"כית החדשה למסע הצהרות כדי להרדים את הימין". לדברי גורם במפלגה המשותפת, "גוטליב ודאי לא מטומטמת והיא יודעת שהיא משחקת לידיים של השמאל. היא רוצה להרוס את האפשרות לפסקת התגברות. היא מבינה שההצהרות שלה אולי יירצו כמה בליכוד שישמחו שהנה יש ח"כית שמדברת חזק, אך בפועל ייתכן ומישהו שלח אותה כדי למנוע ולסנדל צעדים אקטיביים שאפשר וצריך לקיים עכשיו".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"בכירים בליכוד שלחו אותה כדי להרדים את הימין". חשש בציונות הדתית-עוצמה יהודית
(צילום: AFP)
הגורם הוסיף: "תמיד בליכוד היו חברי כנסת כמו גוטליב. מדברים הרבה אך מסרסים מדיניות ימין. כבר שבענו מחברי כנסת כמו גוטליב. מדובר בהצגה ידועה מראש. אם לא תהיה פסקת התגברות זה אומר שבליכוד לא באמת מתכוונים להקים ממשלת ימין".
אתמול חברת הכנסת לעתיד מהליכוד פנתה בסרטון אל "חבריי הפוליטיקאים מהימין", ותקפה את מסרי הפיוס שהעבירו חלקם: "לא למדתם כלום? לא למדתם שלא צריך להתרפס ולא צריך להצדיק את עצמנו בפני אף אחד? עוד לא יבשה הדיו על תוצאות הבחירות, ואתם כבר רצים בראיונות מתחנפים לשמאל. למה? עד לפני רגע הם ירקו עלינו, ביטלו אותנו, קטלגו אותנו והחלישו אותנו. סוף כל סוף ניצחנו, וכל פוליטיקאי חייב לפעול כדי לכונן ישיבה יציבה לארבע שנים. אז תפסיקו עם ההתנצלות וההתרפסות, ותפסיקו לפחד".