בית המשפט המחוזי בלוד החל לדון היום (שלישי) בשלב הטיעונים לעונש שעתיד להיגזר על ארבע סייעות מ"המשפחתון של טולי". הסייעות הורשעו לפני חמישה חודשים במסגרת הסדר טיעון במעשי התעללות חמורים ב-26 תינוקות ופעוטות הגן ברמלה - בני שלושה חודשים עד 3 שנים. "איבדנו את שמחת החיים ואת האמון בבני אדם", העידו המשפחות בבית המשפט.
הפרקליטות מבקשת מבית המשפט עונש של שבע שנות מאסר לכל אחת מהסייעות - רוחמה סעד (39), נירית שוויד (48), אורלי שרגני (39) וננה צאצאשווילי (52) - כולן תושבות רמלה.
3 צפייה בגלריה
הורי הילדים בגן בבית המשפט
הורי הילדים בגן בבית המשפט
הורי התינוקות והפעוטות בבית המשפט המחוזי בלוד
(צילום: מוטי קמחי)
במסגרת שלב הטיעונים לעונש, העידו היום בפני השופט עמי קובו שלוש אימהות לפעוטות בני שנתיים שהיו בגן. גולדי, אימו של הפעוט ל' - שהסייעת סעד השליכה עליו חיתול מלוכלך שפגע בפניו - אמרה בדמעות בבית המשפט כי "הוא נכנס למעון בגיל שנה, אחרי שקיבלנו עשרות המלצות והיינו ברשימת המתנה. זה היה אחרי חשיפת 'פרשת כרמל מעודה', אמרנו 'איזה מזל יש לנו שהילדים במעון כזה טוב'".
במקרה אחר, כששכב לישון, שמה הסייעת שרגני חיתול בד על ראשו של ל', והניחה מעליו את ידה - כדי שלא יוכל לזוז. לאחר שהצליח לזוז בכל זאת, הכתה אותו שרגני בראשו ודחפה אותו בחוזקה כלפי המזרן. "החודשים עברו, ול' חזר לעיתים קרובות כשעיניו נפוחות מבכי", המשיכה גולדי בעדותה. "הגוף שלו היה קר והוא היה רעב, אך בתוך כך גם הרבה להקיא". לדבריה, "לא פעם היו סימנים כחולים על גופו, וככל שעבר הזמן הוא סירב להיכנס בבוקר לגן. לפני חשיפת הפרשה הוא התחיל לצלוע, ובמשך שבועות שום בדיקה רפואית לא עלתה על המקור".
3 צפייה בגלריה
הורי הילדים בגן בבית המשפט
הורי הילדים בגן בבית המשפט
האימהות העידו בבכי. בית המשפט המחוזי בלוד, היום
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
הורי הילדים בגן בבית המשפט
הורי הילדים בגן בבית המשפט
"מקווים שיקבלו את העונש המקסימלי". משפחות ילדי "המשפחתון של טולי"
(צילום: מוטי קמחי)
היא הוסיפה: "לצד הסימנים האלו, גם ההתנהגות השתנתה. ל' החל להרביץ לאחים שלו בבית, וסבל מהתקפי זעם וחרדות מאנשים. דרשנו תשובות מהצוות ובעלת המעון, אך בכל פעם ענו לנו שהכול תקין בגן, ושהבעיה היא אנחנו, הילד והבית". גולדי ציינה כי "אחרי כמה שבועות האמת נחשפה, ואין לי מילים לתאר את הכאב והייסורים. הכו את התינוק שלי בראש עשרות פעמים - בידיים, בחפצים, בבקבוק, בשקית, בחבילת מגבונים שנזרקה עליו שוב ושוב לעבר הפנים. השפריצו עליו מים, דחפו אותו בכוח עד שנפל על ילדים אחרים. כולם נפגעים ובוכים יחד, ואין יד אחת שתעזור ותושיע. ובתוך כל הגיהינום הזה, משקרים לי יום-יום בלי להניד עפעף".
לדבריה, "כאמא, לא הצלחתי לתפקד מהרגע שבו נחשפה הפרשה - כל הבית קרס בבת אחת. ל' אובחן כסובל מפוסט טראומה, היום הוא מקבל סל שילוב של חינוך מיוחד עם 50% נכות נפשית, ויש לו סייעת צמודה בגן. עד היום אני חיה ונושמת את המבט המפוחד שלו, את התקפי הזעם ואת חוסר האמון שלו באנשים. זה מלווה אותנו יום-יום".
גולדי העידה כי "כל המשפחה נהרסה. תחושות האשמה אוכלות אותנו - איבדנו את שמחת החיים, התמימות והאמון בבני אדם. אנחנו לא אותם האנשים שהיינו לפני שנתיים וחצי, וכנראה שלעולם לא נחזור להיות. גם הילד שלנו הוא לא אותו הפעוט שנכנס למעון בעיניים מאושרות. הוא יצא משם כמו חיה נרדפת, כשאימה בעיניו".

בתוך כך, העידה גם חן, אמו של ת', שהסייעת סעד אחזה בידו בחוזקה מכיוון שבכה, הניפה אותו באוויר והטיחה אותו על כיסא. העידה בנוסף גם חגית, אמו של ר', שהסייעת סעד השליכה לעברו משחק שפגע בראשו, ואילו בתקרית אחרת הסייעת שויד הכתה אותו במגב. לדבריה של חגית, "נמניתי עם ההורים הראשונים שנחשפו לתיעודים של ההתעללות במעון. ראיתי איך התינוק שלי עומד באמצע החדר, לא עושה דבר, ומקבל כפכף בראש. זורקים עליו חפצים, מושכים אותו ומפחידים אותו, מכים אותו במגב גם כשהוא מנסה לישון".
היא הוסיפה: "הבן שלי סובל מעיכוב מוטורי והתנהגותי. במשך שנתיים וחצי הסייעות צוחקות, מבלות ולא מביעות שום בושה וחרטה על הסרטונים שחרוטים לנו בזיכרון. אני מתפללת ומקווה שהעונש שייגזר עליהן יהיה חמור ביותר, ויהלום את מידת הרשע וחוסר הרחמים שהן הפגינו כלפי ילדינו הרכים".
עו"ד ירון פוררעו"ד ירון פוררצילום: יריב כץ
עורך הדין ירון פורר, העומד בראש צוות הסנגורים, טען מנגד כי יש לקחת בחשבון הודאתן של הסייעות באשמה, את החרטה שהביעו ואת נסיבותיהן האישיות, ולהטיל עליהן "ענישה שיקומית" ללא קשר למקרה של כרמל מעודה, שלדבריו שונה מהמקרה הזה. בתוך כך, המשך הדיון בתיק נדחה לסוף החודש.
אלונה דניאל ממטה המאבק למען הילדים מסרה: "שמענו היום את הפרקליטה מתייחסת למחקרים שלפיהם התעללות בתינוקות גורמת להשפעות וטראומות קשות ביותר. בכינו יחד עם האימהות שעלו להעיד על חיים שלמים שהתרסקו בהינף יד מתעללת. אנחנו מצפים מבית המשפט לעונש המקסימלי כדי להרתיע את המתעללות שטרם נתפסו וכן את הסייעות שלא קמות ומדווחות".