לקראת סיום פרשת "גן הזוועות ברמלה": ארבע סייעות הורשעו היום (רביעי) במעשי התעללות חמורים בבית המשפט המחוזי בלוד. הסייעות הודו באשמה במסגרת הסדר טיעון, והורשעו ב-28 אישומים שיוחסו להן בהסדר. במסגרת ההסדר אין הסכמה על העונש, אך הפרקליטות תבקש מבית המשפט עונש של שבע שנות מאסר לכל אחת מהסייעות, באחת מפרשות ההתעללות החמורות ביותר שנחשפו עד היום בגני ילדים.
3 צפייה בגלריה
אימהות הפעוטות שעברו התעללות במשפחתון של טולי ברמלה
אימהות הפעוטות שעברו התעללות במשפחתון של טולי ברמלה
תקיפת תינוקות ופעוטות על בסיס כמעט יומיומי. אימהות הפעוטות בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
הסייעות שהודו באשמה הן רוחמה סעד (39), נירית שוויד (48), אורלי שרגני (39) וננה צאצאשווילי (52), כולן תושבות רמלה. מעשי ההתעללות, שתועדו כולם במצלמות הגן, התרחשו במהלך חודש אחד החל מאמצע חודש יוני 2020. כתב האישום בפרשה הוגש כחודשיים אחר כך והסייעות שוחררו כעבור זמן קצר לבתיהן. לפי כתב האישום המתוקן, הסייעות תקפו והתעללו ב-26 פעוטות בין הגילאים שלושה חודשים לשלוש שנים וחצי.
3 צפייה בגלריה
הצוות המואשם בהתעללות במשפחתון של טולי ברמלה
הצוות המואשם בהתעללות במשפחתון של טולי ברמלה
היו האחראיות הבלעדיות על צרכיהם, בריאותם, ושלומם. הצוות המואשם בהתעללות
(צילום: מוטי קמחי)
ארבע הסייעות הודו בתקיפת תינוקות ופעוטות על בסיס כמעט יומיומי, ובכך שגרמו להם לכאב כאשר החזיקו בהם בחוזקה, משכו בידיהם ורגליהם, גררו אותם, הרימו ואז הטיחו אותם על מזרונים או על כסאות והשליכו עליהם חפצים שונים, ביניהם חבילות מגבונים וצעצועים.
כמו כן, שתיים מהנאשמות, סעד ושוויד, הודו בכך שזרקו עליהם חטיפי במבה וגרמו לפעוטות לאכול מהרצפה. כמו כן, השתיים נהגו להצליף בפעוטות באמצעות חיתולי בד.
על פי כתב האישום, ההתעללות באה לידי ביטוי בין היתר בטיב האירועים, ריבויים של המעשים והקטינים הנפגעים, תדירותם היומיומית של המעשים, גילם הרך של הקטינים והיות הנאשמות האחראיות הבלעדיות על צרכיהם, בריאותם ושלומם. מכלול הנסיבות הפך את ההתנהלות המתעללת לשגרה, אליה נחשפו כל 43 הקטינים ששהו בגן.
יעל תרםעו"ד יעל תרםצילום: מוטי קמחי
נציגת הפרקליטות בתיק, עו"ד יעל תרם, אמרה כי התביעה תבקש עונש של שבע שנות מאסר, נוסף על מאסר על תנאי ופיצוי כספי למשפחות הקורבנות. פרקליטי הנאשמות שיודו באשמה, עורכי הדין ירון פורר, שלומי ביזק ונס בן נתן, הודיעו כי יתנגדו לבקשה זו. הסדר הטיעון עצמו נחתם מול הסייעות בידיעת ההורים ובהסכמתם. ההורים נכחו באולם במשך כל הדיון, וכשהנאשמות הוצאו ממנו אמהות הפעוטות צעקו ושרו "כל מתעללת לכלא".
הפרקליטות טענה לפני כתב האישום כי "הנאשמות פגעו בתינוקות ובפעוטות רכים, חלקם ללא יכולת שפתית כלל, וחלקם בשלבים הראשוניים של ההתפתחות השפתית, שאין ביכולתם לספר ולפנות לסיוע מהוריהם. כל זאת שעה שהמשיבות אמונות על שמירת שלומם הפיזי והנפשי של הקטינים והן פוגעות בהם שוב ושוב".
3 צפייה בגלריה
ליטל ברסי
ליטל ברסי
הייתה עדה לאלימות ולא עשתה דבר. ליטל ברסי ותיעודי ההתעללות
(צילום: עמית שעל)
בחודש שעבר הורשעה בבית משפט השלום בפתח תקווה המנהלת של המשפחות, ליטל ברסי, בתקיפת קטינים והפרת הוראת דיווח. הפרקליטות מבקשת לגזור עליה עונש של שנתיים מאסר, אך גזר הדין טרם ניתן.
ברסי עודכנה מספר רב של פעמים על ידי הורי הפעוטות כי ילדיהם חוזרים הביתה עם סימני חבלה על גופם, הייתה עדה לאלימות מצד הסייעות ואף עודכנה בנעשה על ידי סייעות אחרות. למרות זאת, לא עשתה דבר ולא דיווחה לאיש. גם היא אחזה בכוח בפעוטות במספר אירועים.
ירון פוררירון פוררצילום: מוטי קמחי
ראש צוות הסנגורים של הסייעות, עו"ד ירון פורר, הודיע כי יתנגד לעונש שמבקשת הפרקליטות, ובמקום זה יבקש לשלוח את הסייעות לתסקיר מבחן: "יש לקחת בחשבון את ההודאה באשמה, את החרטה ואת הנסיבות האישיות של הסייעות. נבקש להטיל על הסייעות 'ענישה שיקומית'".
ג'ני אלבו, אמה של אחת מהילדות בגן, אמרה: "במשך שנתיים ארבעתן מסתובבות חופשיות, אומרות 'תנו לבית המשפט להחליט', היום התקבלה ההחלטה. הן הודו בכתב האישום וכל הארבע הן מתעללות מורשעות. אין יותר לכאורה. אין לי ספק שאנחנו צריכים להכין את עצמנו לטיעונים לעונש מאחר והולך להיות מאוד לא פשוט אבל אנחנו לא נוותר עד שנלווה את כל הארבע לנווה תרצה".
ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך נמסר: "היום ההורים הרשו לעצמם לחייך מעט אחרי שנתיים. נלחמנו להגשת כתב אישום כנגד ליטל ברסי בעלת הגן ולפני חודשיים היא הורשעה בתקיפת קטין. כעת הסייעות שמככבות בסרטונים הינן מתעללות מורשעות. אנחנו מוצאים את עצמנו נגררים מדיון אחד לשני וכבר קשה לעקוב מרוב מעצרים והרשעות. לשמחתנו חוק החמרת הענישה של ח"כ אופיר כץ עבר בפיזור הכנסת ויש פה אמירה ברורה, כי כל אחת שהורשעה בהתעללות ותקיפה של חסר ישע תשב בכלא. אנחנו מקווים שבתי המשפט יראו את החשיבות של החוק ויישמו אותו כבר בהליכים שמתנהלים".