נשיא ארה"ב ג'ו ביידן רשם הלילה (בין רביעי לחמישי) מבוכה נוספת כשהתבלבל בין עיר בישראל לעיר ברצועת עזה. "אמרתי לישראלים - אל תתקדמו לחיפה", ציין ביידן בריאיון לתקשורת האמריקנית. ככל הנראה, הנשיא האמריקני התכוון בדבריו לעיר רפיח שאליה מתכוונת ישראל להיכנס במסגרת המלחמה נגד חמאס.

הנשיא בן ה-81 שיתמודד בנובמבר לכהונה שנייה נאלץ להתמודד עם ביקורות חריפות לנוכח טעויות מביכות שהעלו תהיות לגבי מצבו הבריאותי ואף הקוגניטיבי. כך למשל, בפברואר הוא התבלבל בשתי הזדמנויות שונות בין מנהיגים חיים לשניים שהלכו לעולמם.
שתי הטעויות של ביידן לפני חודשיים עסקו בפסגת מנהיגי מדינות ה-G7, שנערכה בבריטניה ביוני 2021 - כמעט חצי שנה אחרי השבעתו לנשיא, ואחרי מהומות הקפיטול של תומכי דונלד טראמפ. בשני אירועים שונים סיפר ביידן על שיחות שניהל בפסגה עם קנצלרית גרמניה דאז, אנגלה מרקל, ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון. אך ביידן טעה בשמם, והתבלבל ביניהם לקנצלר הגרמני הלמוט קוהל - שמת ב-2017 - ונשיא צרפת פרנסואה מיטראן - שהלך לעולמו ב-1996.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
בכמה הזדמנויות נוהג הנשיא המכהן לספר על הפסגה שנערכה בבריטניה, כדי להמחיש את הדאגה שהייתה באירופה ממהומות הקפיטול - שבהן הסתערו תומכיו של טראמפ על הקונגרס, ורצו למנוע את ניצחונו של ביידן בבחירות. בעצרת גיוס תרומות לקמפיין, סיפר ביידן: "הלמוט קוהל הגרמני הסתכל עליי ואמר: 'מה תאמר אדוני הנשיא, אם תפתח מחר את ה'לונדון טיימס' ותגלה ש-1,000 איש שברו את דלתות הפרלמנט הבריטי והרגו כמה אנשים בדרכם למנוע מראש הממשלה להיכנס לתפקיד?". כאמור, מי שהייתה בכינוס היא הקנצלרית דאז מרקל.
כמה ימים לפני כן, ביידן התבלבל בעצרת בחירות בלאס וגאס בין מקרון לנשיא הצרפתי המנוח מיטראן. בייידן סיפר על פסגת ה-G7: "מיד אחרי שנבחרתי נסעתי לכינוס ה-G7 בדרום אנגליה, התיישבתי ואמרתי: 'אמריקה חזרה!'. ואז מיטראן מגרמניה, כלומר, מצרפת, הסתכל עליי ואמר: 'לכמה זמן חזרתם?"'. בהמשך הבהיר הבית הלבן שמדובר בשיחה שנערכה עם מקרון.
דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, נשאלה אז על השגיאות של ביידן ואמרה לכתבים: "הרבה נבחרי ציבור כושלים בלשונם לפעמים. זה קורה לכולנו, זה שכיח". הדוברת דחתה את השאלות על מצבו הבריאותי של הנשיא, וציינה כי בבדיקות התקופתיות נקבע שמצבו טוב.
בדוח שפורסם באחרונה נכתב על "מגבלות משמעותיות" בזיכרון של נשיא ארה"ב. לפי הדוח, בתשאול שנערך לנשיא הוא לא זכר באלו שנים הוא כיהן כסגנו של אובמה - ואפילו שכח "מתי בנו בו מת". בו ביידן הלך לעולמו ב-2015, לאחר מאבק בסרטן המוח.