(צילום: חגי דקל)

בית המשפט העליון הכריע הבוקר (יום חמישי) כי רומן זדורוב ישוחרר מהכלא למעצר בית בכפוף לעמידה בתנאים. לפי הערכות, זדורוב ישתחרר בשעות הקרובות מכלא שאטה למעצר הבית בבית אמה של אשתו בקצרין. אילנה ראדה, אמה של תאיר ראדה, אמרה בתגובה ראשונה להחלטה כי "הרגשות מעורבים".
השופט אלכס שטיין דחה את ערר פרקליטות המדינה על ההחלטה לשחרר את זדורוב באיזוק אלקטרוני, והוסיף שלושה תנאים חדשים לשחרור: איסור ביקור אנשים זרים בבית שבו ישהה זדורוב במעצר בית, מתן אפשרות למשטרה לבצע האזנות סתר לטלפונים ולמחשבים שבהם נעשה שימוש בבית והפקדת דרכונו של זדורוב כדי שלא ייצא מהארץ. לצפייה בהחלטה המלאה של בית המשפט לחצו כאן.
ירום הלוי, סנגורו של רומן זדורוב, על שחרורו למעצר בית
(צילום: ליאור אל חי)

5 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בית הכלא שאטה
רומן זדורוב בית הכלא שאטה
צפוי להשתחרר למעצר בית כבר היום. זדורוב וכלא שאטה
(צילום: אלעד גרשגורן)
השופט שטיין נימק את החלטתו ואמר כי "החלטתו של שופט בית המשפט העליון לבטל את הרשעת הנידון ולקיים בעניינו משפט חוזר – משמעה כרסום משמעותי לכאורה בחומר הראיות שבבסיס ההרשעה. כרסום זה, כמובן, אינו מוחק מניה וביה את הראיות שעומדות לחובת הנאשם במשפט החוזר: ראיות אלו ממשיכות לעמוד על תילן ולהפנות אצבע מאשימה כלפי הנאשם. ברם, אם התביעה לא תצליח להתמודד עם הכרסום שלכאורה חל בראיות אלו, באופן שימחק מכל וכל את הספק המוחשי לגבי אשמתו של הנאשם, יהא על בית המשפט אשר מקיים את המשפט החוזר לזכות את הנאשם.
"הראיות החדשות שעניינן עקבות הנעליים הזרות בתא השירותים שבו נרצחה המנוחה, דם המנוחה על אחת מהעקבות הללו, וכתמי דמהּ של המנוחה בתא השירותים האחר – כל אלה טעונות בירור משפטי יסודי שבמסגרתו תידרש התביעה להפריך את תזת החפות של המשיב באופן שיסיר כל ספק סביר לגבי אשמתו", הוסיף השופט שטיין. "בשלב הנוכחי, בצדן של ראיות לכאורה אשר מצביעות על אשמתו של המשיב במעשה הרצח המיוחס לו, ניצבות ראיות שמכרסמות לכאורה בתזת האשמה".
על המסוכנות שנשקפת מזדורוב אמר השופט כי "המשיב חי יותר מ-15 שנים מאחורי סורג ובריח, ללא חופשות, מבלי שתירשם לחובתו עבירת משמעת משמעותית ומבלי להסתבך במעשי אלימות – שאינם זרים, בלשון המעטה, לסביבה של אסירים פליליים. המדינה טענה בהקשר זה, כי את היעדרם של מעשים אלימים מצד המשיב כאסיר יש לזקוף לכך שבכלא שבו הוא שהה לא נמצאו קורבנות רכים ומוחלשים כדוגמת המנוחה.
(צילום: חגי דקל)

"טענה זו אינה אלא השערה, ואני דוחה אותה", אמר השופט. "אוכלוסיית האסירים אינה הומוגנית: היא בוודאי כוללת בתוכה, לצד אנשי זרוע אלימים, אנשים מוחלשים שאינם יכולים להגן על עצמם. הנני סבור על כן, כפי שסבר בית משפט קמא, כי מסוכנותו של המשיב, כמי שעלול לנהוג באלימות כלפי הסובבים אותו, פחתה במהלך שהותו הארוכה בכלא. יחד עם כך, מסוכנות זו בוודאי לא נעלמה כליל: לנוכח הראיות אשר לכאורה מצביעות על כך שהמשיב רצח באכזריות ילדה בת 13, מסוכנות זו רחוקה מלהיות זניחה ואני ממקמה ברף בינוני עד בינוני-גבוה".

אמה של תאיר ראדה: "לא אשתוק עד שהאמת תצא לאור"

אילנה ראדה אמרה לאולפן ynet דקות ספורות אחרי ההחלטה כי היא נמצאת ברגשות מעורבים - ורצתה שזדורוב יישאר בכלא עד לסיום המשפט. לדבריה, "מצד אחד יש לי תקווה שהמשפט החוזר יביא לידי כך שהתיק ייפתח כמו שצריך, ומצד שני אני מודה שהייתה לי תקווה שזדורוב יישאר בכלא עד שהמשפט יסתיים. לא כי אני מפחדת ממנו - הכרתי אותו גם לפני הרצח. הוא בן אדם שקט, עובד, נתקלתי בו ליד בתים שבהם עבד. חשבתי שמן הראוי שיישאר בכלא עד לתום ההליכים".
5 צפייה בגלריה
 אילנה ראדה בישיבת סיעה הבית היהודי
 אילנה ראדה בישיבת סיעה הבית היהודי
"הייתה לי תקווה שזדורוב יישאר בכלא עד שהמשפט יסתיים". אילנה ראדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
 קצרין רצח תאיר ראדה
 קצרין רצח תאיר ראדה
תאיר ראדה
לדברי ראדה, "אני יודעת שמכינים נגדו כתב אישום שהוא אכן הרוצח. כל 15 השנים האלה לא האמנתי בפרקליטות ובמערכת, לאור הדברים שעבדתי איתם. בפגישה איתם הם פתחו דלת חדשה, ורוצים להביא את הדבר מה הנוסף כדי להוכיח שזדורוב הוא הרוצח. חובת ההוכחה עדיין עליהם. לכן אני אומרת - חיכיתי 15 שנה, אחכה עוד קצת".
לאחר מכן טענה ראדה שבית המשפט והפרקליטות הסתירו ראיות בפרשה, או לא בדקו אותן היטב. היא קראה לפתוח את התיק מחדש, ואמרה שאם לא כך - "אני הולכת להליך משפטי כדי לזעזע את המדינה". לדבריה, הפרקליטות מונעת ממנה לראות את החומרים שעל בסיסם הורשע זדורוב במקור. "לא אשתוק עד שהאמת תצא לאור", חתמה את דבריה.
סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, שוחח עמו בטלפון זמן קצר לאחר החלטת העליון. "זה יום גדול לרומן ולבני משפחתו", אמר עו"ד הלוי לאולפן ynet. "אני מאוד מאוד שמח ובמיוחד מבחינה משפטית על כך שכבוד השופט העליון קיבל את העמדה שלי שלרומן מגיע להשתחרר גם בלי חוות דעת של שירות מבחן. הוא ייצא לביתו, לאשתו האוהבת, לילדיו שלא ראה 15 שנה".
בתוך כך, בית המשפט המחוזי בנצרת קבע כי הפרקליטות תגיש את כתב האישום המתוקן נגד זדורוב עד 5 בספטמבר. זאת לאחר שהפרקליטות ביקשה לדחות את הגשת כתב האישום כדי לאפשר לה לבצע השלמות חקירה. ב-12 בספטמבר יתקיים דיון מקדמי ודיון ההוכחות הראשון במשפטו החוזר של זדורוב ייערך ב-12 באוקטובר.
(צילום: ליהי קרופניק, חגי דקל)

5 צפייה בגלריה
ירום הלוי, סניגורו של רומן זדורוב על שחרורו למעצר בית
ירום הלוי, סניגורו של רומן זדורוב על שחרורו למעצר בית
"יום גדול לרומן ולמשפחתו". עו"ד הלוי משוחח עם זדורוב בטלפון לאחר החלטת העליון
(צילום: ליאור אל חי)
הפרקליטות הגישה ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שקבע בשבוע שעבר תנאים חדשים לשחרורו של זדורוב עד לפתיחת משפטו החוזר. ביום שישי האחרון התקיים דיון בעליון בפני השופט שטיין. זדורוב עצמו לא נכח בדיון, אלא צפה בו מרחוק מהכלא.
עו"ד איתמר גלבפיש, מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, אמר בדיון כי המדינה דורשת להשאיר את זדורוב מאחורי סורג ובריח. "אנחנו מבינים את החשש לכליאת שווא, אבל מדובר לכאורה באדם שרצח ילדה בבית ספר", אמר. "זה החשש שלנו. שהאדם לא ישלוט במעשיו ובכעסו. זה אדם שכן נמצא אשם בעבר. לכן, אנחנו לא חושבים שאיזוק אלקטרוני מספיק טוב. אנחנו פוחדים פחד של ממש". הוא ציין שאף שזדורוב אמור להיות עם אזיק אלקטרוני, יש חשש שיימלט.
סנגורו של זדורוב טען כי "הראיות הן ראיות של זיכוי עם סימן קריאה. זדורוב מתנהג טוב בכלא, הוא עובד בכלא. בפרקליטות טוענים שיש ריב של מומחים. אני אומר שיש תמימות דעים בין כל המומחים".
הדיון בשחרורו של זדורוב בעליון, בשבוע שעבר
(צילום: גיל יוחנן)

5 צפייה בגלריה
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
השופט אלכס שטיין
(צילום: עמית שאבי)
בהחלטת בית המשפט המחוזי בנצרת מהשבוע שעבר נקבע כי זדורוב עומד בתנאי השחרור שהוצבו לו. בין היתר הוצגו המפקחים שיצטרכו לשהות עמו 24 שעות ביממה: רעייתו אולגה, אמה וקרוב משפחה נוסף. לצורך קיום התנאים צריך כל אחד מהמפקחים לחתום על ערבות צד ג' של 150 אלף שקל. זדורוב עצמו צריך להפקיד במזומן (או בערבות בנקאית) 150 אלף שקל כדי שלא יפר את תנאי השחרור, ולחתום על ערבות נוספת, של 200 אלף שקל.
בנוסף, שיעבדו בני המשפחה את ביתה של האם, כעירבון לבית המשפט. בית המשפט גם הורה לזדורוב להפקיד עוד 180 אלף שקל בשל הכנסה נמוכה מאחר שהמפקחים שלו מתקשים לעמוד בערבויות, וקבע כי שווי בית הוריה של אולגה רעייתו אינו גבוה מספיק - ושלצורך שחרורו הוא יידרש להפקיד עוד 144 אלף שקל או למצוא נכס נוסף.
אינפו השתלשלות פרשת רצח תאיר ראדה רומן זדורוב
השחרור למעצר בית מתאפשר אחרי שבחודש מאי האחרון קבע המשנה בדימוס לנשיאת העליון חנן מלצר, באחת מהחלטותיו האחרונות בכס השיפוט, כי יש לקיים משפט חוזר בפרשת רצח הנערה. זאת בעקבות ראיות חדשות שהציג עורך דינו של זדורוב, בהן טביעת עקב לא מזוהה על מכסה האסלה בתא השירותים שבו נרצחה תאיר בבית הספר בקצרין ב-2006, כשעל גבי טביעת העקב טפטף דמה של הנרצחת.
כחודשיים לאחר אותה פסיקה החליט פרקליט המדינה עמית איסמן לנהל את המשפט החוזר – ולא לאפשר את זיכויו של זדורוב באופן "אילם". הפרקליטות נדרשה בעקבות ההחלטה הזו לבחון מחדש את הראיות בתיק שמתנהל כבר 15 שנה, ולאחרונה אף ביקשה מהמשטרה לבצע פעולות חקירה חדשות. בשבוע שעבר היא גם ביקשה מבית המשפט ארכה להגשת כתב האישום המתוקן נגד זדורוב, אותו הייתה אמורה כבר להגיש.