האם אחרי 15 שנה, ואין-ספור טלטלות והסתעפויות בפרשת רצח הנערה תאיר ראדה, מי שהורשע ברצח שלה אך כעת זוכה למשפט חוזר ישוחרר מהכלא? בית המשפט העליון החל הבוקר (שישי) לדון בערעור המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לשחרר את רומן זדורוב למעצר בית, תחת פיקוח אלקטרוני ותנאים מגבילים נוספים - אבל הבהיר בתחילת הדיון: ההכרעה הסופית לא תתקבל עד אמצע השבוע הבא.
זדורוב עצמו לא נכח פיזית בדיון בירושלים, אלא צפה בו מרחוק מהכלא. בפתח הדיון אמר שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין כי החלטה לגבי שחרור זדורוב לא תינתן לפני יום שלישי הקרוב. "מצד אחד אנחנו רוצים לשמור על הציבור ומצד שני למנוע כליאת שווא", הבהיר שטיין ואמר כי ייתכן "שזה ייקח עוד כמה ימים מעבר ליום שלישי כי יש כאן כמה מורכבויות".
4 צפייה בגלריה
 דיון ערעור על שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית
 דיון ערעור על שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית
רומן זדורוב על המסך, במהלך הדיון
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
 דיון בעליון ערעור על שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית
 דיון בעליון ערעור על שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית
אולגה זדורוב, בבית המשפט העליון
(צילום: עמית שאבי)
עו"ד איתמר גלבפיש מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה דרש כי זדורוב יישאר מאחורי סורג ובריח, ואמר: "אנחנו מבינים את החשש לכליאת שווא. אבל מדובר לכאורה באדם שרצח ילדה בבית ספר. זה החשש שלנו. שהאדם לא ישלוט במעשיו ובכעסו. זה אדם שכן נמצא אשם בעבר. לכן, אנחנו לא חושבים שאיזוק אלקטרוני מספיק טוב. אנחנו פוחדים פחד של ממש".
"אנחנו נמצאים בתיק שנקודת המוצא שלנו היא מסוכנות מופלגת. בנוסף יש חשש להימלטות", הוסיף. השופט שטיין תהה: "איך הוא יימלט עם איזוק אלקטרוני?". נציג המדינה ענה: "למרות האיזוק האלקטרוני אדם יכול להימלט".
התובע גלבפיש אמר בהמשך הדיון: "נזכיר את מי הוא לכאורה רצח. ילדה שלא יכולה להתנגד לו. הוא גם טוען שהכה בעבר את אחיו שקטן ממנו. הוא צריך להוכיח שהוא לא מסוכן. למה אני צריך להוכיח שהוא מסוכן?".
עו"ד ירום הלוי, סנגורו של זדורוב, טען כי "הראיות הן ראיות של זיכוי עם סימן קריאה. זדורוב מתנהג טוב בכלא, הוא עובד בכלא. בפרקליטות טוענים שיש ריב של מומחים. אני אומר שיש תמימות דעים בין כל המומחים".
4 צפייה בגלריה
 דיון בעליון ערעור על שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית
 דיון בעליון ערעור על שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית
פרקליטו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
שופט העליון, אלכס שטיין
(צילום: עמית שאבי)
בתום הדיון אמר עו"ד הלוי לעיתונאים כי "הדיון היום נגע בשאלה אם העובדה שנאשם זכה למשפט חוזר אחרי שנים מרובות בכלא מהווה כרסום בראיות. הפרקליטות טוענת שלא קרה כלום, שגם המשפט החוזר לא משנה דבר לעניין המסוכנות וכאילו מחר בבוקר הוא יכול לחפש ילדה אחרת לרצוח אותה. אני טוען את ההפך - שנפל דבר נדיר עם ההחלטה למשפט חוזר ולכן יש כרסום עוצמתי ויש לשחרר אותו לחלופת מעצר". על האפשרות שזדורוב יימלט, אמר פרקליטו: "לרומן אין כסף למונית אז הוא יקנה כרטיס טיסה? אפילו מקצרין הוא לא יכול לברוח".
בערעור שלה טענה הפרקליטות כי דינו של זדורוב להישאר מאחורי סורג ובריח במהלך המשפט החוזר – וכי לצד החשש שיברח, "נשקפת ממנו מסוכנות". עו"ד גלבפיש כתב בבקשה כי המדינה סבורה שגם עכשיו קיימות ראיות כבדות משקל נגד זדורוב. עוד נטען כי רק במקרים חריגים ונדירים משחררים נאשמים ברצח ממעצר – וזה אינו המקרה.
בית המשפט המחוזי בנצרת נסמך בין היתר בהחלטתו לשחרר את זדורוב למעצר בית על החלטה שהתקבלה לפני יותר מ-20 שנה לשחרר למעצר בית את רוצחיו של הנער דני כץ במהלך משפטם החוזר, אך בפרקליטות דחו את הקשר בין שני המקרים בערעור שלהם. לפי הפרקליטות אותה החלטה לא הייתה תקדים מחייב, ולטענתה בפרשה ההיא התקיימה אמת המידה המחמירה של "אפשרות ממשית" לעיוות דין – מה שלא נקבע ביחס לזדורוב.
המדינה הביעה גם חשש מאפשרות שלפיה זדורוב – שמחזיק באזרחות אוקראינית וחי בארץ במעמד של תושב זמני – יברח לאוקראינה. הפרקליטות קבלה גם על כך שזדורוב שוחרר למעצר בית מבלי שבית המשפט המחוזי הורה על קבלת תסקיר שירות מבחן בעניינו.

בהחלטה שלשום, שעליה ערערה הפרקליטות, קבע בית המשפט המחוזי בנצרת כי זדורוב עומד בתנאי השחרור שהוצבו לו, אך עיכב את השחרור כדי לאפשר את הדיון כעת בערעור. בדיון ביום רביעי הוצגו בפני בית המשפט המפקחים של זדורוב במהלך שהותו במעצר הבית, שאמורים להיות עמו 24 שעות ביממה: רעייתו אולגה, אמא שלה וקרוב משפחה נוסף.
לצורך קיום התנאים צריך כל אחד מהמפקחים לחתום על ערבות צד ג' של 150 אלף שקל. זדורוב עצמו צריך להפקיד במזומן (או בערבות בנקאית) 150 אלף שקל כדי שלא יפר את תנאי השחרור, ולחתום על ערבות נוספת, של 200 אלף שקל. בנוסף, שיעבדו בני המשפחה את ביתה של האם, כעירבון לבית המשפט.
ברגע האחרון תנאי השחרור של זדורוב השתנו, לאחר שהשופט ערפאת טאהא פסל את אחד ממפקחיו בשל גילו הצעיר. כמו כן, האזרחים שאמורים לפקח על זדורוב מתקשים לעמוד בערבויות בשל הכנסה נמוכה, ובית המשפט הורה לזדורוב להפקיד עוד 180 אלף שקל. עוד נקבע כי שוויו של בית הוריה של אולגה זדורוב, ששועבד לטובת שחרורו של רומן, אינו גבוה מספיק – ולצורך שחרור יידרש להפקיד 144 אלף שקל נוספים, או למצוא נכס נוסף.
אינפו השתלשלות פרשת רצח תאיר ראדה רומן זדורוב
השחרור למעצר בית, אם אכן ייצא לפועל, מתאפשר אחרי שבחודש מאי האחרון קבע המשנה בדימוס לנשיאת העליון חנן מלצר, באחת מהחלטותיו האחרונות בכס השיפוט, כי יש לקיים משפט חוזר בפרשת רצח הנערה. זאת בעקבות ראיות חדשות שהציג עורך דינו של זדורוב, בהן טביעת עקב לא מזוהה על מכסה האסלה בתא השירותים שבו נרצחה תאיר בבית הספר בקצרין ב-2006, כשעל גבי טביעת העקב טפטף דמה של הנרצחת.
כחודשיים לאחר אותה פסיקה החליט פרקליט המדינה עמית איסמן לנהל את המשפט החוזר – ולא לאפשר את זיכויו של זדורוב באופן "אילם". הפרקליטות נדרשה בעקבות ההחלטה הזו לבחון מחדש את הראיות בתיק שמתנהל כבר 15 שנה, ולאחרונה אף ביקשה מהמשטרה לבצע פעולות חקירה חדשות. השבוע ביקשה מבית המשפט ארכה להגשת כתב האישום המתוקן נגד זדורוב, אותו הייתה אמורה כבר להגיש. המשפט עצמו אמור להתחיל, לפי שעה, באוקטובר.
פורסם לראשונה: 10:03, 20.08.21