2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת פרינסטון
אוניברסיטת פרינסטון
אחת מהמוסדות האקדמיים עם האווירה האנטישמית ביותר בארה"ב, לפי דוח אמריקני. אוניברסיטת פרינסטון
(צילום: Jay Yuan / Shutterstock)
אוניברסיטת פרינסטון היוקרתית שבניו ג'רזי מציעה בסמסטר הקרוב קורס במדעי הרוח לפי חומר קריאה של ספר המאשים את צה"ל בקציר איברים ופציעה מכוונת של פלסטינים, "כדי לגרום להם לגסוס ביותר סבל".
בתקציר הספר, "The Right to Maim" ("הזכות להטיל מום") נכתב ש"מדינת היהודים החליפה את 'הזכות להרוג' עם 'הזכות להטיל מום' בפלסטינים". בספר עצמו צוין כי ישראל פועלת באופן שיטתי לאורך עשרות שנים בירי מכוון בפלסטינים: "כדי להטיל מום אבל לא כדי להרוג. הנוהל ההומניטרי למראית עין של מניעת מוות וירי על מנת לפצוע אינו נובע מרצון למזער את מספר ההרוגים - אלא משאיפה לשמור על האוכלוסייה הפלסטינית חלשה, ועם זאת עדיין בחיים, במטרה לשלוט בה".
הספר עורר סערה בעבר כשיצא בשנת 2017, והכותבת, פרופסור ג’סביר פואר, שמשמשת ראש התוכנית ללימודי מגדר של אוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי, האשימה באופן קבוע את ישראל בטיהור אתני של פלסטינים במהלך הופעותיה מול סטודנטים ברחבי המדינה.
היא גם הצדיקה את הטענה שלפיה צה"ל "סוחר באיברי ילדים פלסטינים לצורך מחקר מדעי", ואמרה שבמהלך התקופה שחקרה את "ההשפעה הבין דורית של גרימת מום ופגיעה בילדים בעזה", פלסטינים רבים האמינו שזה מה שקרה לגופות ילדיהם שנהרגו בסכסוך.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת פרינסטון
אוניברסיטת פרינסטון
אוניברסיטת פרינסטון. בקורס נטען כי צה"ל הוא "חלק ממערך הניסויים של ישראל בפלסטינים"
(צילום: Ravi Natarajan / Shutterstock)
"צה"ל הוא חלק ממערך הניסויים של ישראל בפלסטינים", אמרה במהלך פאנל באוניברסיטת דארטמות' בנושא פמיניזם אקולוגי. "הם יורים כדי לגרום מום. צוותים רפואיים הן בעזה והן בגדה המערבית דיווחו על עדויות גוברות על שיטות ירי לגרימת נכות של צה"ל - המכונה ליתר דיוק כוח הכיבוש הישראלי - וציינו מעבר הולך וגובר משימוש באמצעים מסורתיים כמו גז מדמיע וכדורי גומי על מנת לפזר המונים לירי על ברכיים, עצם הירך או לכיוון האיברים החיוניים שלהם כדי לקצור איברים מגופות פלסטיניות למטרות ניסויים".
הקורס באוניברסיטת פרינסטון, "מדעי הרוח המרפאים: דה-קולוניזציה של מחקרי טראומה מהדרום הגלובלי", מועבר על ידי האנתרופולוגית סתיל לרסון מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון, וחומרי הקריאה שלו נבחנו בקפידה ואושרו על ידי הפקולטה. אנשי אקדמיה ביקרו את תוכן הקורס ואמרו שהוא מספק "אפס ערך חינוכי". "זה פשוט נותן להרבה פרופסורים מהדרג השלישי פלטפורמה שדרכה ניתן להחדיר לסטודנטים אידיאולוגיות שמאלניות", אמר פרופסור ג'ייסון היל מאוניברסיטת דה-פול בשיקגו.
דוח של ארגון StopAntisemitisim הציב בעבר את אוניברסיטת פרינסטון כאחת מהמוסדות האקדמיים עם האווירה האנטישמית ביותר בארצות הברית, כשתלמידים יהודים רבים ציינו כי הנהלתו לא לוקחת את ביטחונם האישי ברצינות, והם לא מרגישים חופשי להביע תמיכה פומבית בישראל ברחבי הקמפוס.
הן המרצה של הקורס והן מחברת הספר הן אנתרופולוגיות אמריקניות, וכפי שפורסם ב-ynet בשבוע שעבר, האגודה האנתרופולוגית האמריקנית (ה-AAA) - איגוד האנתרופולוגים הגדול בעולם, שמאגד יותר מ-12 אלף אנשי אקדמיה - אישר החלטה להטיל חרם אקדמי על ישראל בגלל "אפרטהייד" ו"הפרה מתמשכת של זכויות הפלסטינים כפי שנקבע בחוק הבינלאומי", כלשונם. ההחלטה, שהתקבלה ברוב של 71%, הופכת את הארגון לגדול ביותר שמטיל חרם אקדמי על ישראל.
נשיאת אוניברסיטת ניו יורק (NYU), האנתרופולוגית לינדה מילס, יצאה אתמול בפומבי נגד ההחלטה. "אנחנו מתנגדים ומאוכזבים מאוד מההחלטה האחרונה של ה-AAA", פרסמה בהודעה רשמית. "מעצם טבעם, חרמות אקדמיות נוגדות את הרעיון של חילופי רעיונות חופשיים, עיקרון מרכזי של חופש אקדמי. NYU התנגדה לאורך זמן ובעקביות לחרמות אקדמיות בדיוק מהסיבות הללו. צר לי שה-AAA, ארגון מלומד שנועד לקדם שיתוף ידע בכל רחבי הדיסציפלינה, ארגון שאישר מחדש את מחויבותו לחופש אקדמי, נקט צעד שנראה כה מנוגד למטרות אלו. אנחנו קוראים להם לשקול מחדש".
מאוניברסיטת פרינסטון והאגודה האנתרופולוגית האמריקנית לא נמסרה תגובה.