לצד עליות המחירים של החשמל והדלק, גם מחירי המזון עולים - והמחאה על כך לא נשארת רק ברשתות החברתיות: המחאה הציבורית נגד כוונת יצרניות המזון להעלות מחירים בחלק מהמוצרים החל כבר מהיום (שלישי), הורגשה אתמול גם ברשתות השיווק והסופרמרקטים ברחבי המדינה.
"אין סיבה לשלם שקל יותר על שום דבר. אם יש מוצר מקביל על המדף בכל קטגוריה אני אחפש את הזול יותר ולא את השם של פירמה כזו או אחרת ואספוג את התייקרות המחירים", כך הבטיח יוסף, בעל חברת הסעות ואב לשלושה, שעשה קניות בסניף רמי לוי בקדימה. "אני מחרים את המוצרים של אסם ושל כל חברה שתתעשר על חשבון צרכנים בפרט בתקופה שבה אנחנו נמצאים ללא פרנסה שוטפת. צריך לזכור כי גם אם מדובר בהפרשים של שקל או שני שקלים, זה אולי נשמע מעט, אבל יש משפחות שאין להן את השקל הזה".
2 צפייה בגלריה
"אין סיבה לשלם שקל יותר על שום דבר"
"אין סיבה לשלם שקל יותר על שום דבר"
"אין סיבה לשלם שקל יותר על שום דבר"
(צילום: רויטרס)

אשתו אורית הוסיפה: "חייבים להחרים כל חברה שתעז לייקר מחירים על הגב שלנו הצרכנים. תנו לגמור את החודש בשקט ותפסיקו לגזור על הצרכן האומלל קופונים". היא קראה למדינה להתערב. "איפה הממשלה לפקח ולעצור את כל מחול ההתייקרויות הזה?", שאלה. "אני קוראת לצרכנים לעשות כמוני ולא להרים מהמדף מוצר שהתייקר לנו מתחת לאף. תעברו למותג אחר, זול יותר. כך הגדולים ילמדו לקח אחת ולתמיד ועוד במציאות של קורונה".
את מנשה, נהג מונית מפתח תקווה, פגשנו בשופרסל סל דיל בעיר. הוא כבר מדבר על שינויים בהרגלי הצריכה בעקבות גל ההתייקרויות. "אני כועס על עצמי שאני מתפתה לעשות קניות בסופר על אוטומט, ומעמיס את העגלה מתוך הרגל במוצרים שרגילים לאכול", סיפר. "ללא ספק כמוני יש עוד רבים מהצרכנים שחייבים לעבור חינוך צרכני מחדש וללמוד לעשות קנייה נבונה. לשלם פחות וליהנות מאוכל טעים לא פחות".
הוא קורא לצרכנים לעבור ממילים למעשים. "הגיע הזמן שכולנו נצביע ברגליים ולא נסכים לשלם כל מחיר רק בגלל שאנחנו 'שבויים' למוצר כזה או אחר", אמר. "מי שמייקר צריך לוותר עליו בסל הקניות ולנסות מוצר זול יותר שיש על המדף - ויש הרבה מגוון".
מצד שני, היו מי שלמרות הזעם, נותרו נאמנים למוצרים - גם אם הם צפויים להתייקר. כך, למשל, טלי מתל אביב, אם לשלושה שפגשנו בסניף מגה בעיר. "אני אוטומטית מעמיסה פסטה 'פרפקטו' של אסם. מה לעשות, הילדים שלי רגילים לפסטה הזו", אמרה. "צריך להבין שיש כאן עניין של טעם. לך תשנה לבני הבית פסטה בגלל שיש במחיר יותר זול. אין לזה סוף. אנחנו קונים מה שרגילים וטעים לנו. ומה לעשות שבכלל נהיה יקר לחיות בארץ? החשמל התייקר, הדלק בדיוק התייקר. הכל התייקר!"
גם בכפר סבא מתקשים להיפרד מהמוצרים המוכרים, בלי קשר לעליית המחירים: בסניף שופרסל דיל בקניון הירוקה פגשנו את גלית, אמא לשלושה, שלא מתכוונת להחליף את מוצרי הפסטה של אסם. "בכל הקשור בפסטות אין סיכוי שנשנה את אסם. זה מה שאוהבים אצלי בבית. אבל במוצרים אחרים כמו אבקת מרק עוף או שקדי מרק או חטיפים, למעט במבה, אני יכולה בהחלט לנסות להעמיס לעגלה מוצרים של חברות מקבילות שמוזילות את הסל. אבל לבמבה של אסם אין תחליף לצערי. אפילו תינוקות מבינים זאת, ואי-אפשר להחליף להם את זה".
בשבועות האחרונים, נזכיר, הודיעו שורה של יצרניות על העלאת מחירים של מוצרי מזון וניקיון. כך, למשל, עלות רביעיית נתחי טונה (סטארקיסט), צפויה לטפס בשיעור של 6%-8% ולעלות כ-27 שקלים. אורז בסמטי (מאסטר שף), יעלה ל-13 שקלים, פורמולת נוטרילון (כל השלבים) תקפוץ ב-6% ותעלה באזור ה-63 שקלים. גם מוצרי חלב צפויים להעלות באופן משמעותי בשיעור של בין 3% ל-9%. וזאת לצד הזינוק שכבר הורגש בעלות הכלים החד-פעמיים, שמחירם כבר קפץ ביותר מ-50%.
לצד העלייה במחירי המזון, היום עלו גם מחירי החשמל והדלק: מחיר הדלק זינק בחצות ב-34 אגורות לליטר, וטיפס ל-6.71 שקלים - המחיר הגבוה מזה שבע שנים. במקביל, ודווקא בשיא החורף, יתייקר היום מחיר החשמל בשיעור גבוה מהצפוי של 5.7% למשקי הבית ועד 10% לתעשייה. הסיבה: התייקרות הפחם שמחירו בעולם זינק השנה ביותר מ-100%. לא רק בסופר, בתחנות דלק ובחשבון החשמל נרגיש את הכאב בארנק: מס הארנונה השנתי אמור לעלות בקרוב ל-2%, מחיר המכוניות ב-2%-5% ועלות האופנועים וקטנועים תזנק בלפחות 2,700 שקלים בשל העלאת מס הקנייה.

מכתב "האיום" של ליברמן וברביבאי

על רקע עליות המחירים החדות, הצביע שר האוצר אביגדור ליברמן על המצב בכל העולם וטען כי מדובר ברע במיעוטו. "יש עליות בכל העולם, ואצלנו זה הכי מתון והמשק עובד", אמר אתמול ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת. הוא הצביע על דוגמאות בינלאומיות והסביר כי העלייה של קרוב ל-6% במחיר החשמל יחסית נמוכה בהשוואה למקומות אחרים: "כשאנחנו מדברים על החשמל, לצורך השוואה בבריטניה זה 34%, בשבדיה זה 35%".

ליברמן התייחס לעליית המחירים הצפויה בתחום המזון ושיגר אזהרה ליצרניות המזון וליבואנים. "בכל נושאי ההתייקרויות - לא ניתן לנצל את המצב באופן ציני", אמר. "כשאנחנו מסתכלים על היבואנים והיצרנים, יש כאן ניצול ציני. אם לא נקבל תשובה מנומקת עד היום - שרת הכלכלה ואני נפנה מחר לרשויות המוסמכות ונדרוש מאותן חברות הסברים לעלייה במחיר".
מה ששרי האוצר והכלכלה צפויים לבצע הוא, בין השאר, לברר האם מדובר כמה שמכונה "העלאת מחיר סבירה", ולפתוח בחקירות כדי לבדוק חשד של תיאום מחירים בין חלק מהחברות והקמת צוות שיבחן האם יש מקום לחייב חלק מהחברות להקטין את הריכוזיות בענפים שונים.
ייתכן שהאיומים של השרים והשיימיניג הציבורי עשו את שלהם: חברת סנו התקפלה אמש והודיעה כי בימים הקרובים אף תוזיל את מחירי מוצריה המרכזיים: חומרי ניקוי, אבקות כביסה, ומרככים. "חרף עליית מחירי חומרי הגלם ועלויות ההובלה תיזום ותבצע סנו כבר בימים הקרובים הוזלות מחירים נרחבות", כתב אמש מנכ"ל החברה. מקורבים להנהלת סנו אמרו כי בעלי החברה, משפחת לנדסברג, החליטו לחזור בהם מעליות מחירים מחשש מהנזק ארוך הטווח למוניטין שלהם.
לא רק בסנו שוקלים את צעדיהם: בחברות המזון הגדולות שוררת מבוכה מאז שנשלח אליהם מכתב "האיום" של השרים ליברמן וברביבאי. ביממה החולפת התכנסו בכירי החברות להתייעצויות כיצד להגיב לדרישת השרים לבטל או לפחות למתן את ההתייקרויות. ברוב החברות מתכוונים להשיב לדרישה היום. בשטראוס, למשל, הסבירו כי העלאת מחירים היא המוצא האחרון וכי ינסו להימנע ממנה ואף טוענים כי ההאשמות נגד יצרניות המזון אינן מדויקות.