שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס היום (ב') לגל ההתייקרויות במשק. "צריך להבין שעליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם", אמר ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת.
מוקדם יותר דווח כי חשבון החשמל יתייקר החל ממחר ב-5.7% מדובר בהתייקרות גבוהה מהצפוי, שנובעת בין היתר מהתייקרות הפחם בינואר. לפי שימוע שפורסם בחודש שעבר, ההתייקרות הייתה אמורה לעמוד על 4.9% - כלומר ההתייקרות ממחר גבוהה בכ-16% מהצפי. בנוסף, משרד האנרגיה הודיע כי מחירי הדלק יתייקרו הלילה בחצות ב-34 אגורות - העלייה החודשית החדה ביותר זה שבע שנים.
"כשאנחנו מדברים למשל על החשמל, לצורך השוואה בבריטניה זה 34% ובשבדיה זה 35%. אי אפשר להתעלם מעליית המחירים גם על חבית נפט, שזה סביב 88-87 דולר לחבית. לדעתי זה שיא של עשרות שנים. הגז עלה ב-87% והתובלה הימית ב-640% מאז תחילת הפנדמיה. יש עליות בכל העולם, ואצלנו זה הכי מתון והמשק עובד".
ליברמן התייחס גם לעליית המחירים בתחום המזון. לדבריו, "בכל נושאי ההתייקרויות - לא ניתן לנצל את המצב באופן ציני. אנחנו מסתכלים על מאזני החברות, על הרווחיות, משיכת דיבידנד ועל שער החליפין של של שקל מול מטבעות זרים. כשאנחנו מסתכלים על היבואנים והיצרנים, יש כאן ניצול ציני. אם לא נקבל תשובה מנומקת עד היום - שרת הכלכלה ואני נפנה מחר לרשויות המוסמכות ונדרוש מאותן חברות הסברים לעלייה במחיר".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על השאלה האם בממשלה קיימת מחשבה על הורדת מסים, השיב השר ליברמן: "אנחנו עושים מה שצריך לעשות. כרגע משרד האוצר מוביל ביחד עם משרד הכלכלה וראש הממשלה שורת צעדים, נגבש אותם תוך שבוע עד עשרה ימים. אין לי שום כוונה לשלוף, אני מאמין בעבודה יסודית מעמיקה וכשנהיה מוכנים - נפרסם.
"נתוני המשק הישראלי טובים מאוד, ויחד עם זאת אנחנו מודעים שיש עצמאים וחברות שמצבם לא פשוט. מחר ייכנסו לחשבונות של העצמאים כחצי מיליארד שקל. זה יקרה יחד עם הנחיה לחשב הכללי לשלם מיד לכל הספקים סכום של קרוב ל-600 מיליון שקל שייכנסו לחשבונות הבנק. זה יקל על תזרימי המזומנים ויהיו עוד שורת צעדים".
גם שר החוץ יאיר לפיד התייחס בישיבת סיעתו יש עתיד לנושא הכלכלי. לדבריו, "גל האומיקרון נמצא במגמת עצירה. הכלכלה הישראלית התחילה במגמת עלייה. זה מבורך, זו תוצאה של מדיניות נכונה של הממשלה, אבל יש נפגעים ואסור להפקיר אותם. בעיקר נפגעו העצמאים. העסקים הקטנים והבינוניים.

"אנחנו לא נפקיר אותם. הייתה לי על זה שיחה ארוכה אתמול עם ראש הממשלה. אנחנו יושבים עם שר האוצר אביגדור ליברמן, עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. מתחיל תהליך. הוא לא יהיה ארוך והוא לא יהיה איטי. נטפל בזה עכשיו. המתווה הנכון הוא קודם כל דחיית תשלומי מס, ואז פיצוי מול ירידה בהיקף ההכנסות מעל אחוז מסוים. זה יאפשר לנו להתמקד בענפים שנפגעו הכי קשה: תרבות, אירועים, תיירות, חנויות שהן לא חלק מרשתות".
לפיד ציין כי עשה את הפעולות האלה כשהיה שר האוצר, מיד אחרי מבצע צוק איתן. "זה הזניק את המשק ואת הצמיחה. זה מה שנעשה עכשיו. לא נשתולל, לא נפזר כספים באופן חסר אחריות, אבל נטפל במי שנפגע. העצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית. הם מעמד הביניים הישראלי. המשימה הראשונה שלנו היא להחזיק אותם בחיים, לשמור על אבטלה נמוכה, לוודא שהם עוברים את התקופה הקשה".

"התנהגות מונופוליסטית חסרת בושה"

על ההתייקרויות ברשתות המזון אמר לפיד: "אני לא מדבר על רשתות גדולות, שם מסתדרים מצוין. וגם הן צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולם את רשות התחרות ואמצעים נוספים. יש הבדל בין העלאת מחירים להפקעת מחירים והתנהגות מונופוליסטית חסרת בושה. אני מדבר על סאונדמן שלא עבד חודשיים, על פועל במה, על חנות קטנה שאף אחד לא נכנס כבר חודש, על אולם אירועים שספג שורת ביטולים.
"הממשלה לא יכולה לפצות 100 אחוז מהנפגעים ב-100 אחוז מהפגיעה, אבל היא תיכנס לזה עכשיו בכל הכוח. בימים הקרובים נקיים שורת דיונים דחופים. נייצר מנגנון נכון ויעיל, נוודא שהוא נגיש לכל העצמאים שנפגעו".

שר החקלאות עודד פורר התייחס הבוקר להעלאות המחירים האחרונות ואמר ש"יצרניות המזון הגדולות ורשתות השיווק נוהגות בחזירות". בריאיון באולפן ynet הוסיף השר כי "אחרי שנתיים שהם חגגו על הציבור, הצריכה עלתה בצורה בלתי רגילה, הרווחים שלהם גדלו. אני לא מבין את עזות המצח הזו, וזה פשוט כי הם מרגישים שהם יכולים". הוא קרא לציבור: "תחרימו את מי שמעלה מחירים, כמו אסם".
לדברי פורר, "הפתרון לא יהיה בהכרח פיקוח על מחירים, בדרך כלל המחירים המפוקחים הם היקרים יותר. התהליך שנוביל זה לפרק את הריכוזיות הזו אחת אחת. עושים את זה בפתיחת השוק לתחרות והורדת חסמי הייבוא ליבואנים הקטנים".