באופן חריג סוריה לא ציינה אחרי שהאשימה את ישראל בתקיפה בנמל הימי בלטקיה כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו - ועכשיו מסבירים הרוסים מדוע: אולג ז'ורבלב, סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים הלוחמים בסוריה, אמר אמש (יום ג') כי מערכות ההגנה האווירית של סוריה לא הופעלו נגד התקיפה שאותה מייחסת סוריה לישראל בנמל לטקיה מאחר שמטוס רוסי היה באותן דקות בהליך נחיתה בבסיס חמיימים, הממוקם כ-20 ק"מ מהנמל הסורי.
"שני מטוסי F-16 של חיל האוויר הישראלי הגיעו מהים התיכון ותקפו בארבעה טילים מתקנים בנמל לטקיה. כתוצאה מהתקיפה הישראלית נגרם נזק קל לתשתיות הנמל", הוא אמר. "ההגנה האווירית הסורית לא שיגרה טילים לעבר המטוסים שתקפו את הנמל מאחר שבאותו זמן מטוס של צבא רוסיה היה בנחיתה בשדה התעופה חמיימים שבאזור העיר".
6 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
האש בנמל לטקיה, אתמול לפנות בוקר
(צילום: EPA)
כאמור, באופן חריג כלי התקשורת הממלכתיים של סוריה לא דיווחו אתמול לפנות בוקר על הפעלת מערכות ההגנה האווירית נגד התקיפה שאותה מייחסת דמשק לישראל. התקיפה הייתה השנייה בתוך פחות מחודש בנמל לטקיה, שנחשב לנמל המרכזי בסוריה. בבסיס חמיימים, שם נמצאים כוחות צבאיים רוסיים, מוצבות גם מערכות הגנה אווירית מתקדמות מדגם S-400, ועיתונאים ותושבים בסוריה הביעו פליאה מכך שהן לא הופעלו נגד התקיפה.
הטלוויזיה הסורית דיווחה אתמול כי שריפה פרצה באזור שבו מאוחסנות המכולות בנמל, וכתוצאה מעוצמת הפיצוצים של התקיפה נפגעו כמה מבני מגורים, בית חולים ועוד כמה בתי עסק ואתרי תיירות. צוותי כיבוי פעלו במשך שעות באזור השריפה בנמל כדי לכבות את האש, ולא דווח על נפגעים בנפש.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב בסיס רוסי חמיימים ליד לטקיה סוריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב בסיס רוסי חמיימים ליד לטקיה סוריה
פוטין באחד מביקוריו בבסיס חמיימים. מערכות S-400 מוצבות שם, אבל הן לא פעלו נגד המטוסים
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בלטקיה
אזור התקיפה בלטקיה
נמל לטקיה, אתמול לפנות בוקר
(צילום: AP/SANA)
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי הדי הפיצוצים מהתקיפה נשמעו ברחבי העיר לטקיה ואף בפרבריה לאורך חופי הים התיכון. הפיצוצים גרמו לחרדה בקרב תושבי העיר והאזור. לטענת מרכז המעקב, כמה טילים פגעו במכולות שבתוכן היו אמצעי לחימה, אך לא ידוע אם הגיעו מאיראן.
לפי נתוני מרכז המעקב הסורי, כאמור, ארגון אופוזיציה, ישראל תקפה בשטח סוריה 29 פעמים לאורך שנת 2021. במסגרת אותן 29 תקיפות, כך לפי נתוני הארגון, נפגעו 71 מטרות בסוריה ונהרגו 130 אנשים, בהם חמישה אזרחים ו-125 לוחמים בשירות הצבא הסורי ובעלי בריתו בארגון הטרור חיזבאללה ובמיליציות השיעיות שמוכוונות בידי איראן. בארגון טוענים כי מדובר בירידה במספר התקיפות ביחס לשנה שעברה, אז לפי נתוניו התרחשו 39 תקיפות. מרחב דמשק הוא המותקף ביותר, כך עולה מהנתונים, עם 12 תקיפות מתוך ה-29 שנספרו.
בספטמבר 2018, נזכיר, הופל מטוס מודיעין של צבא רוסיה מסוג איליושין 20 ועליו 15 אנשי צוות. המטוס נפגע מאש נ"מ סורית, וברוסיה האשימו כי ירי טילי הנ"מ הגיע בעקבות תקיפה ישראלית באזור לטקיה. בתחקיר שפרסמה רוסיה עלה כי המטוס עבר בדרכן של מערכות ההגנה האווירית הסוריות, ובמוסקבה האשימו את ישראל ב"חוסר אחריות" ובמותם של אנשי הצוות.
בדו"ח שהציג צה"ל במוסקבה, באנגלית וברוסית, תואר כי מערך הנ"מ הסורי הפעיל כמה סוללות נ"מ שהיו פרוסות אז ברחבי סוריה. הסוללות, לפי הדו"ח, ירו במשך יותר מחצי שעה, גם בזמן שמטוסי הקרב הישראליים שבו לבסיסם. כיווני הירי, לפי המפות הצה"ליות שהוצגו לרוסים, לא הותירו מקום לספק: ירי הנ"מ הסורי כלל "השתוללות" לכל עבר של עשרות רבות של טילים מסוגים שונים.