הטלוויזיה הממלכתית בסוריה דיווחה שישראל תקפה אווירית הלילה (בין שני לשלישי) בנמל הימי בעיר לטקיה שבצפון מערב המדינה, בפעם השנייה תוך פחות מחודש. צפו בתיעוד הפיצוצים והאש בנמל.
לפי הטלוויזיה הסורית, שריפה פרצה באזור שבו מאוחסנות המכולות בנמל. כתוצאה מעוצמת הפיצוצים של התקיפה נפגעו כמה מבני מגורים, בית חולים ועוד כמה בתי עסק ואתרי תיירות. צוותי כיבוי פעלו באזור השריפה בנמל כדי לכבות את האש, ולא דווח על נפגעים.
6 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בלטקיה
אזור התקיפה בלטקיה
מכולות עלו באש
(צילום: AP/SANA)
6 צפייה בגלריה
שריפה במתחם המכולות בנמל לטקיה שבסוריה
שריפה במתחם המכולות בנמל לטקיה שבסוריה
שריפה בנמל בלטקיה. תקיפה שנייה שמיוחסת לישראל תוך שלושה שבועות
גורם בצבא סוריה אמר לסוכנות הידיעות "סאנא" כי בסביבות השעה 03:21 לפנות בוקר ישראל ביצעה תקיפה אווירית "במטחי טילים מעומק הים התיכון", מערבית לעיר לטקיה, לעבר מתחם מכולות בנמל המסחרי. לדבריו, התקיפה גרמה לשריפה במקום ולנזק רב ברכוש.
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי הדי הפיצוצים מהתקיפה נשמעו ברחבי העיר ואף בפרבריה לאורך חופי הים התיכון. הפיצוצים גרמו לחרדה בקרב תושבי העיר והאזור. לטענת מרכז המעקב, כמה טילים פגעו במכולות שבתוכן היו אמצעי לחימה, אך לא ידוע אם הגיעו מאיראן.
6 צפייה בגלריה
רגע התקיפה בנמל הימי בלטקיה שבסוריה
רגע התקיפה בנמל הימי בלטקיה שבסוריה
הפיצוצים בנמל, הלילה
כפי שדווח בכלי התקשורת הרשמיים בסוריה, גם מרכז המעקב טען שנגרם נזק היקפי במתקנים הסמוכים למוקד התקיפה בנמל לטקיה. עוד נטען בדיווח כי חרף הקרבה של נמל לטקיה לבסיס חמיימים, שם נמצאים כוחות צבאיים רוסיים, לא הופעלו מערכות ההגנה S-300 לשם יירוט הטילים הישראליים.
צוותי הכבאות הסוריים פעלו גם בשעות הבוקר בניסיון לכבות את האש. הם לא התקרבו למוקד השריפה מחשש להתקלחות של חומרי נפץ נוספים, ולכן האש הוסיפה לבעור גם בבוקר. גם המשטר הסורי וגם מרכז המעקב לא דיווחו על נפגעים בנפש.
תקיפה זו שמיוחסת לישראל מגיעה שלושה שבועות אחרי שבסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ראשונה בנמל בלטקיה. בסוכנות הידיעות הסורית נטען אז שמערכות ההגנה האווירית הופעלו, ורוב הטילים יורטו. בעבר האשימו הסורים את ישראל כמה וכמה פעמים בתקיפות בנמלי התעופה, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שבה הם טענו כי ישראל תקפה את הנמל הימי בלטקיה. בעבר דווח על פיצוצים בספינת סוחר שעגנה בנמל ועל תקיפת מחסן נשק באזור - אבל לא על הפצצה ישירה של הנמל.
6 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בלטקיה
אזור התקיפה בלטקיה
ניסיונות כיבוי האש
(צילום: AP/SANA)
6 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בלטקיה
אזור התקיפה בלטקיה
(צילום: AP/SANA)
גורם בצבא סוריה אמר לפני שלושה שבועות לסוכנות הידיעות "סאנא" כי בסביבות השעה 01:23 ישראל ביצעה תקיפה אווירית מכיוון הים התיכון, מדרום-מערב העיר לטקיה, לעבר מתחם מכולות בנמל המסחרי. לדבריו, התקיפה גרמה לשריפה בכמה מכולות במקום, אך לא היו נפגעים. לפי הדיווחים, נשמעו חמישה פיצוצים. צוותי כיבוי הגיעו למקום והשתלטו על השריפה.
כחצי יממה לאחר מכן רמז ראש הממשלה נפתלי בנט לתקיפה החריגה שיוחסה לישראל, ואמר כי "אנחנו הודפים את הכוחות הרעים של האזור הזה, יום ולילה, ולא נעצור לשנייה אחת". בהצהרות משותפות עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון אמר: "זה קורה כמעט מדי יום. מול הכוחות ההרסניים, נמשיך לפעול, נתמיד ולא נתעייף. במקביל, אנחנו מחזקים את הקשרים עם ידידינו, בכל התחומים".


לפני כשבועיים העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" דיווח כי מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי תקפו ב-8 ביוני השנה, וגם שנה קודם לכן ב-5 מרץ 2020, מתקני נשק כימי בסוריה. לפי הדיווח, בתקיפה האחרונה לפני כחצי שנה נפגעו שלושה יעדים באזור הערים דמשק וחומס, והמטוסים הישראליים חלפו בעומק שטח סוריה, קרוב לגבול עם טורקיה. בתקיפה הזו, כך נטען, נהרגו שבעה חיילים, בהם קצין בכיר ומהנדס שעבד במעבדה צבאית חשאית.
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי צה"ל סירב להגיב לדיווח, אולם גורמי מודיעין מערביים הבחינו מיד כי מדובר בתקיפות חריגות יחסית לתקיפות אחרות בסוריה שיוחסו לישראל - בזמן שתקיפות קודמות כוונו נגד המיליציות הפרו-איראניות או משלוחי נשק מאיראן, תקיפות אלו כוונו נגד יעדים שהיו מוכרים בעבר כשייכים לתוכנית הנשק הכימית. כמה שבועות לאחר התקיפה ביוני הבינו גורמי מודיעין וביטחון רשמיים - ששוחחו עם ה"וושינגטון פוסט" - כי התקיפות הללו, לדבריהם, היו חלק ממהלך לעצירה של מה שגורמים רשמיים בישראל הגדירו כ"ניסיון החייאה" של ייצור גז עצבים קטלני בסוריה.
לפי נתוני מרכז המעקב הסורי, כאמור, ארגון אופוזיציה, ישראל תקפה בשטח סוריה 29 פעמים לאורך שנת 2021. במסגרת אותן 29 תקיפות, כך לפי נתוני הארגון, נפגעו 71 מטרות בסוריה ונהרגו 130 אנשים בהם חמישה אזרחים ו-125 לוחמים בשירות הצבא הסורי ובעלי בריתו בארגון הטרור חיזבאללה ובמיליציות השיעיות שמוכוונות בידי איראן. בארגון טוענים כי מדובר בירידה במספר התקיפות ביחס לשנה שעברה, אז לפי נתוניו התרחשו 39 תקיפות. מרחב דמשק הוא המותקף ביותר, כך עולה מהנתונים, עם 12 תקיפות מתוך ה-29 שנספרו.