2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
צאצא למגורשי ספרד? רומן אברמוביץ'
(צילום: AP)
מנהיג הקהילה היהודית בעיר פורטו שבצפון פורטוגל, הרב דניאל ליטבק, נעצר שלשום (חמישי) בחשד שסייע למיליארדר הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ' לקבל אזרחות פורטוגלית בניגוד לחוק. כך דיווח העיתון הפורטוגלי "פובליקו".
המעצר התרחש כחלק מחקירה שהחלה בינואר שנועדה לבחון את הענקת האזרחות הפורטוגלית לאברמוביץ' באפריל 2021. את האזרחות קיבל אברמוביץ' בהתבסס על החוק שמציע התאזרחות לצאצאי יהודים ממוצא ספרדי שגורשו במהלך האינקוויזיציה מחצי האי האיברי, שכולל את המדינות ספרד, פורטוגל, אנדורה וגיברלטר. עד היום ישנן עדויות מועטות של יהודים ספרדים שהגיעו לרוסיה.
לפי החוק, קבלת האזרחות מותנית בבחינת המקור הגנטי של המועמדים. הבחינה נעשית על ידי מומחים שעובדים במרכזים היהודיים בליסבון בירת פורטוגל ובפורטו. מועמדותו של אברמוביץ' נבחנה על ידי המרכז בפורטו, שבו ליטבק משמש כרב. על פי החשדות נגדו, הוא האחראי להנפקת המסמך שאפשר לאברמוביץ' לקבל את האזרחות בסופו של דבר.
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ' וולדימיר פוטין
רומן אברמוביץ' וולדימיר פוטין
אברמוביץ' ופוטין. בריטניה הקפיאה את נכסיו בעקבות קרבתו למנהיג רוסיה
(צילום: EPA)
מקור ממשלתי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי האזרחות של אברמוביץ' עשויה להישלל ממנו בהתאם לתוצאות החקירה.
שמו של אברמוביץ', הבעלים של קבוצת הכדורגל הבריטית צ'לסי ומקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, עלה לאחרונה לכותרות בנסיבות לא מחמיאות. בריטניה הטילה סנקציות רבות על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, בהן סנקציות אישיות על אברמוביץ' ועוד שישה אנשי עסקים רוסים המקורבים לפוטין. בעקבות הסנקציות, יוקפאו נכסיו של אברמוביץ', שהשווי שלהם מוערך ב-19 מיליארד דולר.
בנוסף למעצרו של ליטבק, שיובא בפני שופט להארכת המעצר, המשטרה הפורטוגלית הודיעה כי היא פשטה אתמול במסגרת החקירה המדוברת על בתים ועל משרדים בניסיון למצוא עדויות לפשעים - בהם הלבנת כספים, שחיתות וזיוף מסמכים.