שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שעשה סבב ריאיונות מפייסים שעות לפני דבריו החריפים של הנשיא ג'ו ביידן, הבהיר היום (רביעי) לאנשי לשכת ראש הממשלה בישראל כי הוא עושה מאמצים להוציא הבהרה מהבית הלבן על דברי ביידן. גורם מדיני בכיר אמר כי "השגריר ניידס קיבל הנחיה מהבית הלבן להעביר מסרים חיוביים, ולכן יצא לסבב הריאיונות. איך זה מתכתב עם מה שהנשיא ביידן אמר? השגריר בעצמו לא יודע מה קרה. הוא עובד על זה שתהיה הבהרה ושנהיה מיושרים".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
"השגריר לא יודע מה קרה"
(צילום: עמית שאבי)
בניגוד להצהרת ביידן, שאמר כי נתניהו לא יוזמן לבית הלבן בקרוב, ניידס אמר בריאיון לאולפן ynet כי נתניהו יבקר בוושינגטון אחרי פסח, אך ציין: "אין תאריך עדיין". בישראל מעריכים: "אין באמת סיבה למתיחות הזאת". לדברי הגורם הבכיר, "יש מאמץ מצידו של ראש הממשלה ללכת לפשרה, והנשיא לא אמר לנתניהו לרדת מהרפורמות, הוא ביקש ממנו שיילך להסכמה רחבה - וזה הכיוון שנתניהו הולך אליו".
בינתיים, סגניתו של ביידן, קמלה האריס, אמרה כי היא מודאגת מהמתרחש בישראל. "אנחנו עוקבים אחרי זה", אמרה. "לישראל וארה"ב יש מערכת יחסים ארוכה המבוססת על ערכים משותפים, כולל הדמוקרטי. נמשיך לעבוד עם ישראל כדי לחזק את היחסים בין שתי המדינות על בסיס המחויבות, לדמוקרטיה וכמובן להיסטוריה המשותפת".
בירושלים הופתעו מהדברים החריפים שהשמיע נשיא ארה"ב ביידן, ובעיקר מעוצמתם. הבוקר הסתבר שהוא הצליח להפתיע גם לא מעט בכירים בממשל האמריקני, כולל בשגרירות ארה"ב בישראל. דבריו של ביידן, יש לציין, הגיעו כיממה לאחר הצהרת נתניהו על השהיית החקיקה ולקיחת "פסק זמן".
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
האריס. "עוקבים"
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"אין באמת סיבה למתיחות הזו". בישראל מנסים להרגיע
(צילום: EPA)
מוקדם יותר היום, בכיר בממשל ביידן האשים את נתניהו ורון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים המקורב לו, ב"טעות גסה בחישוב", בכל הנוגע להבנת גישת האמריקנים למהפכה המשפטית. "כפי שהנשיא ציין - מה שיקרה כעת תלוי בדרמר וביבי", אמר בשיחה עם העיתון היהודי-אמריקני The Forward.
הבכיר גם התייחס לתגובות של חלק משרי הממשלה וחברי הליכוד, שדחו את הצהרתו החריגה של ביידן, שבה הוא אמר כי לא יזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב, ואמר כי מנהיגי הימין בישראל "יכולים לנסות להשמיץ את ממשל ביידן כמה שהם רוצים, זה לא יועיל". על הצהרת נתניהו שלשום, בה הוא השווה את המצב בישראל למשפט שלמה, הגיב: "אין צורך שהוא יחתוך את התינוק לשניים".

נתניהו מנסה כעת למזער נזקים, ולשכתו פרסמה הנחיה לשרים שלא להתייחס עוד לנושא. במקביל לפרסום ההנחיה, נתניהו השתתף בוועידת הדמוקרטיה של הממשל ואמר כי "לישראל ולארה"ב יש מחלוקות מדי פעם, אבל אני רוצה להבטיח לכם שהברית בינינו בלתי ניתנת לערעור. שום דבר לא יכול לשנות את זה". הוא התייחס לתחילת ההידברות בבית הנשיא וציין: "קידמתי הפוגה שמאפשרת לקואליציה והאופוזיציה לשבת ולנסות להשיג הסכמה לאומית רחבה. אני מאמין שזה אפשרי".
ראש הממשלה גם נתן את דעתו על האזהרות הפומביות שקיבל מכמה מנהיגים בעולם - ופנה אליהם: "אני רוצה להבטיח לכם שני דברים: באמצעות הוויכוח הגדול הזה יש לנו הזדמנות לחזק את הדמוקרטיה, ושישראל תישאר דמוקרטיה תוססת".
בכירים אמריקנים העריכו הבוקר שהנשיא פשוט "דיבר מהבטן" ושהדברים שלו משקפים כעס מצטבר על ישראל, ולא באמת שבירת כלים. "הכול בסדר. לא צריך להוסיף עוד שמן למדורה", אמר בכיר אמריקני ל-ynet, שהודה שהופתע מדבריו של ביידן. בוושיגנטון אומרים שההתבטאות החריגה של ביידן שיקפה דאגה אמיתית לכיוון שאליו הולכת ישראל, מתוך מחשבה שאולי עוד ניתן לשנות את זה.
פורסם לראשונה: 15:27, 29.03.23