אמה של סמלת נועה לזר ז"ל, הלוחמת שנהרגה בפיגוע הירי במחסום שועפט במוצאי השבת האחרונה, מתקשה לעכל את מותה הטרגי של בתה - שהגשימה את חלומה להיות לוחמת. "היא עשתה את התפקיד שלה בצורה הכי טובה שיש, מאוד אהבה את זה", סיפרה הערב (חמישי) קארין לזר. לדבריה, "היא לא חששה ולא פחדה לרגע. זאת אומרת, היא הרגישה מאוד מוגנת ולא היה בה פחד. לאחרונה המצב הסלים וקצת חששתי. היא אמרה לי 'אל תדאגי, אני מוגנת'. אני לא ישנתי בלילות, אבל היא לא חששה".
היא שיתפה עד כמה אהבה את התפקיד: "היא אהבה אותו מאוד. הוא מאוד קשה, אבל היו לה הרבה תפיסות במעברים וזה נתן לה המון כוח, זה מאוד דירבן אותה. היא הייתה אמורה לקבל קורס מדא"גיות, דבר שהיא מאוד רצתה. הייתה אמורה לקבל את זה בנובמבר. חשוב לי שאנשים פשוט ידעו מי זאת נועה, ושהיא מאוד אהבה את מה שעשתה, היא עשתה את התפקיד במסירות עד הדקה האחרונה".
2 צפייה בגלריה
קארין לזר
קארין לזר
"היינו חברות ממש טובות. היא לא פחדה לרגע, אני חששתי"
(צילום: יאיר שגיא)
קארין סיפרה על הקשר המיוחד שהיה לה עם בתה נועה, ועל המפגש האחרון בין השתיים ביום כיפור בשבוע שעבר. "למזלי ביום כיפור היא הייתה אצלי, היינו צמודות. היא הכינה ארוחה ועוגה טעימה. טיילנו בחוץ, היינו כל הזמן ביחד, כל כיפור. זו הפעם האחרונה שראיתי אותה". היא סיפרה על הקרבה לבתה: "דיברנו על הכל. היינו חברות ממש טובות. היינו מדברות כמעט כל יום, בעיקר בסיום המשמרת. דיברתי איתה בפעם האחרונה בשישי בערב, בשבת רק הסתמסנו".
האם שחזרה את הרגע שבו גילתה על הפיגוע שאירע במחסום: "שלחתי לה הודעה בסוף המשמרת, מבלי לדעת שהיה פיגוע. ואז נודע לי שהיה פיגוע. ידעתי שזאת היא. היא לא ענתה, והיא תמיד עונה. עכשיו הכל בתחקיר". היא נשאלה עד כמה מעסיק אותה המצוד אחר המחבל והשיבה: "מה זה ייתן לי? אני אשמח כשיתפסו אותו, אבל זה לא ייתן לי כלום".
נזכיר כי בינתיים נמשך המצוד שמנהלים כוחות צה"ל, מג"ב, שב"כ ומשטרה אחר המחבל עודאי תמימי שביצע את הפיגוע שבו נהרגה לזר ונפצע באורח קשה המאבטח דוד מורל. למחסום הגיע המחבל ברכב שאיתו תפס לפי ההערכות טרמפ. מהחקירה הראשונית של עלה כי המחבל הספיק לירות שמונה כדורים לעבר קבוצת הלוחמים שעמדה מולו במרחק של מטרים בודדים לאחר שיצא מהמכונית במרכז המחסום - מבלי שאף אחד הצליח לירות ולפגוע בו.
2 צפייה בגלריה
עודי כאמל תמימי
עודי כאמל תמימי
"אני אשמח כשיתפסו אותו, אבל זה לא ייתן לי כלום". המחבל וזירת הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה, AFP)
מעצור בנשק מנע ממנו את המשך הירי, ואז הוא החל לברוח בריצה רגלית ללא פגע לעבר מחנה הפליטים שועפט הסמוך. לוחמים נוספים שהיו במחסום לא הצליחו לפגוע בו או להשיג אותו.
במערכת הביטחון מעריכים כי המחבל היה משוכנע שהתקרית תסתיים במותו כפיגוע הקרבה, ולא נערך להימלטות בחיים. עוד עולה מהתחקיר כי הפיגוע היה בזמן של החלפת משמרת במחסום - מועד שנחשב לנקודת תורפה מבצעית בכל עת ובכל גזרה, ולכן דורשת ערנות וחיפוי מוגברים. בעקבות האירוע מסתמן כי לפחות חלק מהמפקדים בזירה, שכללה כוח צה"לי וכוח של מג"ב, יודחו מתפקידם. למרות שהלוחמת שנהרגה היא חיילת בצה"ל, התחקיר מתנהל במג"ב ירושלים שאחראי באופן מלא על המחסום יחד עם משטרת מחוז ירושלים.
קארין סיפרה על תוכניותיה של בתה לאחר השירות: "כל הזמן אנחנו צוחקים שהיא נולדה זקנה. היא הייתה נורא נורא בוגרת. כמו אישה בת 40. היה אפשר לדבר איתה על הכל, מאוד שכלתנית, מאוד דבקה במטרה, יודעת בדיוק מה היא רוצה, מה המסלול, מה העתיד, מצחיקה. מושלמת. אחרי השירות היא רצתה להיות מעצבת פנים ולטייל בעולם כמובן". במהלך השבעה, מספרת אמה של נועה, גילתה על בת מלאת הומור. "כולם מספרים לנו עכשיו שהיא הייתה מאוד מצחיקה".