סגנית ראש ממשלת ספרד, יולנדה דיאז, אמרה בהצהרה מצולמת כי "פלסטין תשוחרר מהנהר לים", סיסמה שפירושה הלכה למעשה מחיקת ישראל מהמפה. בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ פרסם הבוקר (יום שישי) הצהרה חריפה, שבה כינה אותה "בורה מלאת שנאה" - והוסיף: "החלטתי לנתק את הקשר בין נציגות ספרד בישראל לבין הפלסטינים ולאסור על הקונסוליה הספרדית בירושלים לתת שירות לפלסטינים מיהודה ושומרון".
ההצהרה של סגנית רה"מ הספרדי
(צילום: מתוך X)

2 צפייה בגלריה
חצאים: ישראל כץ, יולנדה דיאז
חצאים: ישראל כץ, יולנדה דיאז
כ"ץ ודיאז
(אוליבייה פיטוסי, x)
דיאז, בהצהרתה, אמרה כי ספרד חייבת ללחוץ על האיחוד האירופי לבטל את כל ההסכמים עם ישראל, שמבצעת לטענתה "פשעי מלחמה" ו"רצח עם" ברצועת עזה. היא הוסיפה כי על האיחוד האירופי לתמוך בתביעות שהוגשו נגד ישראל בהאג. שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, אמר הבוקר כי הכרה במדינה פלסטינית "אינה מתנה לחמאס, להפך".
"הרשות הפלסטינית היא לא חמאס", אמר בורל וטען כי בין הצדדים יש מחלוקות קשות. "בכל פעם שמישהו מחליט לתמוך במדינה פלסטינית, בישראל הופכים אותה (את התמיכה) למתקפה אנטישמית". הוא הוסיף שהאיחוד כבר שוחח עם הרשות, העניק לה מימון ונפגש עם בכיריה.
2 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי
(צילום: FREDERICK FLORIN / AFP)
כ"ץ, כאמור, כינה את דיאז "בורה מלאת שנאה" ואמר כי "אם היא רוצה להבין מה באמת האיסלאם הרדיקלי רוצה - שתלך ללמוד על 700 שנות שלטון איסלאמי באל אנדלוס - ספרד של היום".
לפי משרד החוץ, בקונסוליה הספרדית בירושלים יש כ-30 עובדים - לעומת 13 בשגרירות בתל אביב. הדבר מעיד על החשיבות העצומה של הקשר עם הפלסטינים, וכעת טוענים במשרד החוץ שהכול ייחתך - מה שיהווה מכה עבור ספרד. צפויים צעדים נוספים גם נגד נורבגיה.
אתמול, נזכיר, זומנו שגרירי ספרד, נורבגיה ואירלנד לשיחת נזיפה במשרד החוץ בעקבות ההכרה החד-צדדית במדינה פלסטינית. באותה שיחה אף הוצג להם סרטון חטיפת התצפיתניות, שעורר זעזוע גם בעולם. עם זאת, המדינות לא צפויות לחזור בהן מהחלטתן. בימים הקרובים אף עשויות להצטרף אליהן מדינות נוספות - בצל הכישלון המדיני המהדהד של הממשלה ומצבה הבינלאומי הרעוע של ישראל.