4 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
התמונה ההיסטורית: השר חיים כץ בכנס התיירות בריאד
ביקור היסטורי של שר ישראלי בסעודיה, על רקע המשא ומתן המתקדם להסכם נורמליזציה - ונראה שזו תחילתה של מגמה: שר התיירות חיים כץ ופמלייתו נחתו היום (שלישי) בריאד, שם ייקחו חלק בכנס של ארגון התיירות של האו"ם. בשבוע הבא יטוסו לסעודיה גם שר התקשורת שלמה קרעי וח"כ דוד ביטן.
כץ הוא השר הישראלי הראשון העומד בראש משלחת רשמית בסעודיה, והראשון שמבקר במדינה באופן פומבי. רק החודש לא אפשרה סעודיה לשרים יואב קיש ואלי כהן לעמוד בראש משלחת ישראל לכנס אונסק"ו - אך התירה לפקידים בכירים ממשרדי החינוך, החוץ ורשות העתיקות להגיע.
4 צפייה בגלריה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד, סעודיה
המשלחת הישראלית לכנס אונסק"ו בריאד. לשרים לא הותר להגיע
(צילום: Rania SANJAR / AFP)
בביקור, שיימשך יומיים, ישתתף השר כץ בכמה אירועים ודיונים מקצועיים, ויקיים פגישות עם מקביליו, בדגש על שרים מהמזרח התיכון. הכינוס נערך לציון יום התיירות הבינלאומי. "התיירות היא גשר בין עמים", אמר כץ על הביקור. "לשותפות בנושאי תיירות יש פוטנציאל לקירוב לבבות ופריחה כלכלית. אפעל ליצירת שיתופי פעולה לקידום התיירות ויחסי החוץ של ישראל".
ל-ynet אמר השר כץ: "האירוע הוא היסטורי ומרגש בהתאם. הציעו לי להגיע כאורח והסכמתי רק כנציג רשמי. התקבלנו בריאד בחום. נהיה בכנס בינלאומי ומטבע הדברים נפגוש משלחות רבות, כאלו שיש לנו יחסים איתם ואני מעריך שגם עם כאלו שפחות. אני מקווה שהתיירות ושיתופי הפעולה שמועילים לכלכלה יביאו גם את השלום. סומך על ראש הממשלה שהביא בעבר הסכמים מצוינים שיידע להמשיך לנווט את הספינה לשגשוג והצלחתה של ישראל. התיירות מחברת בין עמים, גם הסעודים מבינים את זה".
בשבוע הבא יגיע לסעודיה שר התקשורת קרעי, כחלק ממשלחת רשמית לכנס איגוד הדואר העולמי, שיתקיים השנה בריאד. במשלחת גם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן. קרעי ביקש לבחון את האפשרות לשהות בסוכה במהלך ביקורו בסעודיה, מארחיו בשבוע הבא רצו לעזור - אבל במלון אין מרפסת ולכן לא תוקם סוכה.
במקביל, בביקור רשמי ראשון מטעם סעודיה בשטחי הרשות הפלסטינית, השגריר הסעודי, נאיף אל-סודיירי, הגיע היום לגדה המערבית דרך גשר אלנבי והגיש את כתב האמנה שלו לשר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מאלכי, ויו"ר הרשות מחמוד עבאס. אל-סודיירי, שהגיע בראש משלחת סעודית רשמית, אמר עם הגעת המשלחת לרמאללה כי "אנו פועלים להקמת המדינה הפלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. לריאד יש עניין רב בסוגייה הפלסטינית ובפתרון שלה על בסיס החלטות הלגיטימציה הבינלאומית".
4 צפייה בגלריה
נאיף בן בנדאר אסודיירי שגריר סעודיה ברשות הפלסטינית מבקר ברמאללה
נאיף בן בנדאר אסודיירי שגריר סעודיה ברשות הפלסטינית מבקר ברמאללה
השגריר הסעודי מגיש את כתב האמנה לשר החוץ הפלסטיני
ברשות הפלסטינית התפעלו מהפגישה עם השגריר הסעודי, שמונה לתפקיד רק ב-13 בחודש שעבר, וחשים אופטימיות "מהפגישה ומהיחסים המבוססים עם סעודיה, שתיכנס לנעליה של קטאר ותהיה גורם מסייע ומשמעותי עבור הרשות הפלסטינית מול ישראל וכל הפרותיה". שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאלכי בירך: "נתחיל לפתח את יחסינו עם סעודיה ברמה הגבוהה ביותר האפשרית, יחסים היסטוריים מקשרים אותנו עם סעודיה. מדובר ברגע היסטורי, ואנחנו שמחים על נוכחותו של השגריר הסעודי בפלסטין".
מדובר בביקור הראשון מטעם השגריר מאז החתימה על הסכמי אוסלו בשנת 1993, שמגיע במקביל למאמצים האמריקנים לנרמל את היחסים בין ריאד לבין ישראל. אל-סודיירי, שמשמש גם כשגריר סעודיה בירדן והקונסול הכללי של ירושלים, צייץ עם הגעתו: "למדינה האהובה פלסטין, ארץ כנען, הברכות החמות ביותר, מהאפוטרופוס על שני המסגדים הקדושים והוד מעלתו יורש העצר".
4 צפייה בגלריה
נאיף בן בנדאר אסודיירי שגריר סעודיה ברשות הפלסטינית מבקר ברמאללה
נאיף בן בנדאר אסודיירי שגריר סעודיה ברשות הפלסטינית מבקר ברמאללה
השגריר אל-סודיירי
(צילום: REUTERS/Mohammed Torokman)
ממשרד החוץ הפלסטיני נמסר כי "השר אל מאליכי בירך את השגריר אל-סודיירי בפלסטין, ושיבח את עומק היחסים ההיסטוריים, העמוקים והמחייבים את שתי המדינות. השר מעריך גם את עמדות האחווה הכנות של ערב הסעודית בתמיכה והענקת הזכויות הלאומיות הצודקות והלגיטימיות של עמנו. אל-סודיירי מצדו הביע את שמחתו לייצג את ארצו במדינת פלסטין ובנוכחותו בארצו, פלסטין, והצדיע לאיתנותו ולהקרבה של העם הפלסטיני. בתום הפגישה איחל השר לשגריר אל-סודיירי הצלחה בתפקידיו החדשים, תוך דגש על נכונותו ונכונותו של המשרד בכל מגזריו לסייע לספק את כל הדרוש כדי להקל על תפקידיו הרשמיים במדינת פלסטין".
הוועד המנהל של אש"ף ומשרד החוץ הפלסטיני בירכו אתמול לקראת ביקורו של אל-סודיירי. מזכיר הוועד הפועל של הארגון, חוסיין א-שייח', אמר: "אנו מברכים את שגריר ממלכת ערב הסעודית במדינת פלסטין, אשר יציג את תעודתו הרשמית לנשיא אבו מאזן". משרד החוץ ראה בביקור זה "אבן דרך היסטורית חשובה לחיזוק ופיתוח היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות, ופתיחת אופקים נוספים לשיתוף פעולה בכל התחומים".
השגריר ומשלחתו צפויים להגיע מחר לירושלים ולהתפלל במסגד אל-אקצה.
פורסם לראשונה: 13:57, 26.09.23