נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן דיברו בימים האחרונים בפתיחות יוצאת דופן על המגעים לנורמליזציה בין ירושלים לריאד. כעת נראה ששתי סוגיות עיקריות עומדות בין החזון להגשמתו: הוויתורים לפלסטינים, שלהם מתנגדים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, והדרישה הסעודית להעשרת אורניום, שממנה מזהירים בכירי מערכת הביטחון.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
יגיעו להסכם היסטורי? ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS, gettyimages, עמית שאבי)

בן סלמאן אמר השבוע בריאיון ל"פוקס ניוז" כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל", אך בנושא הגרעין הבהיר: "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, גם אנחנו חייבים שיהיה לנו". שעות ספורות לאחר נאומו, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי נתניהו הורה לגורמי הביטחון והגרעין הבכירים בישראל לשתף פעולה עם ארה"ב, בכל הנוגע למו"מ סביב הגעה לפשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום. נתניהו התחמק מלהשיב על כך בריאיון ל-CNN שערך הלילה, ואמר כי "יש שם בעיות גדולות. זו סוגיה מסובכת".
עם זאת, ראש הממשלה הבהיר כי "לא נעשה שום דבר, בשום דרך, שיסכן את ביטחון ישראל". ראש האופוזיציה יאיר לפיד סבור כי תוכנית גרעין סעודית אכן תציב את ביטחון ישראל בסכנה, ולטענתו "לישראל אסור להסכים להעשרת אורניום בסעודיה. זה מסוכן וחסר אחריות". לפיד תקף את נתניהו ואמר כי "כל חייו הוא נלחם בדיוק נגד מהלכים כאלה. אלה יסודות האסטרטגיה הגרעינית שלנו".

2 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
"סעודיה רוצה איזון גרעיני מול איראן למען ביטחונה". מתקני הגרעין באיראן
(צילום: EPA)
ראש האופוזיציה נפגש לפני כשבועיים וחצי עם בכירי הבית הלבן ויועציו של ביידן, שם הוא הביע את התנגדותו לכך, וטען כי "דמוקרטיות חזקות לא מסכנות את האינטרסים הביטחוניים שלהן בשביל לפתור בעיות פוליטיות". בסביבת ראש הממשלה טענו אז כי דווקא ההתנגדות של לפיד נובעת מפוזיציה פוליטית.
על מנת להבין למה סעודיה זקוקה לגרעין, איך הדבר ישפיע על ישראל ואילו אינטרסים מובילים כל צד במשא ומתן, ישבנו לשיחה עם ד"ר יואל גוז'נסקי, חוקר בכיר ב-INSS ולשעבר בכיר במועצה לביטחון לאומי, כדי לנסות ולעשות סדר.

למה הסעודים צריכים בכלל גרעין?

"סעודיה טוענת כי היא רוצה גרעין אזרחי, אך היא לא מסתירה את החשש הביטחוני והצורך שלה לאיזון גרעיני מול איראן. בן סלמאן חזר על כך בריאיון ואמר 'אם איראן תשיג נשק גרעיני, עלינו להחזיק בו גם כן'", הסביר ד"ר גוז'נסקי. "היא רואה את עצמה כמדינה הערבית המובילה ביותר וכזו שנמצאת בחוד החנית במאבק מול איראן, ועל כן היא רוצה את מה שיש לטהרן. מטרתה העיקרית היא להיטיב את ביטחונה".


איך תוכנית גרעין סעודית תשפיע על ישראל?

ד"ר גוז'נסקי הסביר כי "גרעין סעודי ישפיע על המזרח התיכון כולו, ואז זה ישפיע על ישראל. יווצר סטנדרט חדש - אם מדינה אחת קיבלה, גם אנחנו רוצים. זה יכול להגיע מטורקיה או ממצרים, מדינות שכבר פועלות בתחום הגרעיני". לדבריו, "זה יכול לבוא גם מהאמירויות שיגידו 'אנחנו ויתרנו על העשרה בתמורה לתוכנית אזרחית, אנחנו רוצים גם'. למעשה עלול להיווצר 'מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון' בשל פריצת הטאבו בנושא". גוז'נסקי הוסיף כי "יש סכנות נוספות הקשורות בסעודיה עצמה, זו לא מדינה שבאה בידיים נקיות, זו לא שווייץ. זאת מדינה שעסקה בגרעין לטווחים שונים בעבר, אני לא סומך עליהם ולא סומך על זה שיום אחד הם לא ישנו את עמדותיהם".

של מי האינטרס בגרעין סעודי?

"האמריקנים רוצים מאוד לחבר את המפרץ אליהם על חשבון ההתקרבות לסין, הם מנסים למנוע את החיבוק הסיני שמגיע אל ערב הסעודית דרך חיזוקה כבעלת ברית", הסביר גוז'נסקי. "זה יכול לחזק גם את ישראל בתמורה, אבל השאלה מה התמורות. יש הרבה הזדמנויות שמתקשרות להסכם הזה שמתהווה, ישראל תחתום על הסכם עם כלכלה מובילה, מדינה ערבית חזקה, מה שאולי יגרום למדינות אחרות לחתום על הסכמים". הוא הוסיף: "ישראל תרצה גם את האמריקנים שמנסים להשפיע דרך אותם הסכמים על המציאות הפוליטית בארץ. כמו כן ישראל תקבל בכל מקרה סוג של פיצוי - אמצעי לחימה או ביטחונות מארצות הברית".
"ועדיין, מחיר השלום הישראלי-סעודי יותר מדי גבוה", טען גוז'נסקי. "הם מבקשים לצד הגרעין גם נשק מאוד איכותי, ובסוף לא יודעים מה קורה עם הסכם עם הסעודים. יכול להיות שנקבל פיסת נייר שלא תהיה שווה הרבה לצד גרעין מסוכן". לדבריו, "אני מקווה שהמומחים הישראלים והאמריקנים יתנו פתרונות טכניים לחששות האלה. ישנם צוותים סעודים, ישראלים ואמריקנים שעוסקים בזה ממש בזמן שאנחנו משוחחים".

ומה הפתרונות שעל הפרק? מה הכוח של ישראל במו"מ?

ד"ר גוז'נסקי אמר כי ישראל אכן בעלת השפעה בשיחות: "כן מתחשבים בדעתנו, למרות שיש פה כמה רכיבים. הנושא הגרעיני הוא הכי בעייתי לישראל, ואם היא תוכל לקבל ערבויות מוצקות לביטחונה, זה יהיה הכי חשוב, אך לא ברור אילו ערבויות האמריקנים יכולים לתת". הוא הוסיף כי "הסעודים הציעו שהאמריקנים יפקחו וינהלו את ההעשרה בשטחה של סעודיה. זה יכול קצת להוריד את החשש משימוש רע של הסעודים בגרעין. ברגע שיהיה שם פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) זה יהיה יותר ניתן להכלה לעומת הגרעין האיראני למשל.
"אבל גם עם זה יש בעיות", הבהיר גוז'נסקי. "יכול להיות שבשלב מסוים הסעודים יגידו לאמריקנים 'תודה רבה אתם יכולים ללכת', ויכול להיות שבזמן הזה הם יצברו את הידע הגרעיני וישתמשו בזה לדברים אחרים". לדבריו, "יש לא מעט תרחישים שיכולים לקרות, גם עם הפיקוח. מדובר במלאכת איזון מאוד עדינה, שכאמור הצוותים עוסקים בה כעת אך היא מורכבת ביחס ללוח הזמנים לפיו רוצים להגיע להסכמות עד סוף השנה הזאת. אני שמח שלפחות מתפתח במקביל דיון ציבורי בעניינים אלה, לעומת מה שראינו בהסכמי אברהם".

איך סעודיה הגיעה למעמד בו היא מבקשת גרעין?

ד"ר גוז'נסקי התייחס למעמדה של סעודיה בעולם, שהשתנה משמעותית בשנים האחרונות, וטען כי "עד לפני שנתיים בן סלמאן היה מוקצה, אף אחד לא רצה לדבר איתו. בשנתיים האלה קרו שני דברים ברמה העולמית שהשפיעו על מעמדה של סעודיה, ומעמד מדינות המפרץ בכלל". לדבריו, "הדבר הראשון זה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. רוסיה משמשת כמקור האנרגיה העיקרי של אירופה, וכעת עולה צורך לחפש פתרונות במעצמות הנפט של מדינות המפרץ, כשסעודיה היא המובילה שבהן. לצד זה, החיבור הסיני שהזכרנו קודם. ארצות הברית פועלת על מנת למנוע את חיבורה של סעודיה לסין, בן סלמאן משחק עם הסינים על מנת למשוך את תשומת ליבם של האמריקנים".

האם יהיה לסעודיה גרעין?

"זאת תהיה תוכנית העשרה, ואני מקווה שהיא תהיה רק אזרחית", אמר ד"ר גוז'נסקי. "הם רוצים להעשיר אורניום עבור כורים גרעיניים. יש פה מערך גרעיני שלם שהסעודים רוצים לבנות עם כורים בקוריאה הדרומית. הם כנראה יקבלו גם יותר ממה שיש לאיראן כי תהיה להם לגיטימציה מהעולם. בן סלמאן רוצה גרעין ונראה שהוא הולך לקבל".