הותר לפרסום: חמישה לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש נפצעו הבוקר (חמישי) מרימון רסס שהשליכו ועף חזרה לכיוונם ביציאה מפעילות מעצרים בטול כרם בסביבות השעה 5:30. שלושה מהלוחמים נפצעו באורח קשה, ושניים נוספים באורח קל-בינוני. במג"ב ובצה"ל מתחקרים האם מחבלים הספיקו להשליך בחזרה את הרימון או שהוא חזר ללוחמים כתוצאה מפגיעה בקיר.
בזמן יציאת הכוחות, מחבלים ירו והשליכו מטענים לעברם - ואלו השיבו באש, כולל בהשלכת הרימון שהתפוצץ. בתחילה חשבו בצה"ל כי הלוחמים נפצעו מהתפוצצות מטען עליו עלו עם רכבם, אך לאחר בדיקות רפואיות התגלה כי עיקר הפגיעה נבעה מרסיסי הרימון.
8 צפייה בגלריה
תיעוד: פיצוץ מטען החבלה בטול כרם
תיעוד: פיצוץ מטען החבלה בטול כרם
תיעוד פיצוץ מטען חבלה בטול כרם
8 צפייה בגלריה
חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בטול כרם
חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בטול כרם
כוחות הביטחון פועלים בטול כרם, הלילה
8 צפייה בגלריה
 תיעוד מפינוי הלוחמים הפצועים מפיצוץ הרימון בטולכרם
 תיעוד מפינוי הלוחמים הפצועים מפיצוץ הרימון בטולכרם
תיעוד מפינוי הלוחמים שנפצעו בטול כרם

החמישה פונו לבתי החולים לניאדו בנתניה, מאיר בכפר סבא ובילינסון בפתח תקווה. שניים מהפצועים קשה, שמאושפזים בבתי החולים מאיר וביליניסון - עדיין נמצאים בסכנת חיים. מצבו של הפצוע קשה הנוסף שמאושפז בביה"ח לניאדו מוגדר יציב, והוא לא בסכנת חיים. מנהל מחלקה כירורגית א' בבית החולים מאיר, פרופסור חיים פארו, אמר כי "אחד הפצועים הגיע אלינו במצב אנוש, ועבר במיון פעולות החייאה. מצבו התייצב בשלב זה, אבל הוא יצטרך לעבור עוד הרבה ניתוחים בהמשך".
אל בית החולים מאיר, שם מאושפזים שני לוחמים, הגיע מפקד מג"ב ניצב יצחק בריק לבקר את הפצועים. יחד עם בריק, הגיעו מפקדים נוספים במג"ב. מפקד מג"ב מסר כי "הלוחמים שלנו פעלו הבוקר באומץ לב ובנחישות לסיכול טרור ביהודה ושומרון. אני מאחל רפואה שלמה והחלמה מהירה ללוחמי מג"ב איו"ש שנפצעו בלחימה".
8 צפייה בגלריה
יצחק בריק מגיע לבקר את הפצועים במרכז הרפואי מאיר, כפר סבא
יצחק בריק מגיע לבקר את הפצועים במרכז הרפואי מאיר, כפר סבא
מפקד מג"ב מגיע לבקר את הפצועים בבי"ח מאיר, הבוקר
(צילום: איתן גליקמן)
8 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי מגיע לבקר את הפצועים בבית החולים מאיר, כפר סבא
יעקב שבתאי מגיע לבקר את הפצועים בבית החולים מאיר, כפר סבא
גם המפכ"ל הגיע לבי"ח מאיר
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי ויצחק בריק
יעקב שבתאי ויצחק בריק
שבתאי ובריק הגיעו לאחר מכן גם לבילינסון
(צילום: יריב כץ)

בהמשך הגיע למקום גם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. "אנחנו אחרי אירוע לא פשוט שאירע הבוקר. אנחנו נעשה הול כדי לסכל את פיגועי הטרור המתוכננים, יש לא מעט התרעות בקנה", אמר המפכ"ל. "מאחל איחולי החלמה לכל הפצועים , מקווה שיחזרו אלינו במהרה".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתקרית בטול כרם: "שולח איחולי החלמה מהירה ללוחמי מג"ב שנפגעו הלילה. צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול באומץ ובנחישות כדי לטהר את קיני המחבלים ביהודה ושומרון. אנו רואים באיראן אחראית ישירה לגל הטרור ביו"ש, בעידוד ובמימון פעולות רצחניות נגד אזרחי ישראל". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר כי "‏הפעילות המבצעית ההתקפית חשובה וקריטית מול העלייה באירועי הטרור. המחבלים צריכים לדעת שנרדוף אותם בכל מקום, ובכל זמן. כך עשינו, כך נמשיך לעשות".
כוח המסתערבים הגיע לפעילות הלילית בטול כרם שבמערב השומרון כדי לעצור מבוקש פלסטיני, אך הוא לא היה בבית ובמקומו נעצר חשוד אחר שבביתו אותרו אמצעי לחימה. בהמשך התפתחו חילופי אש בין הכוחות למחבלים. לקראת שעות הבוקר עזבו הכוחות את העיר, ולפי דובר צה"ל חילופי האש נמשכו כאמור גם במהלך יציאתם - וזוהו פגיעות בקרב המחבלים. אחד המחבלים, שנפצע באורח בינוני, פונה לטיפול רפואי בבית החולים הלל יפה בחדרה.

זמן קצר לאחר מכן, מחבלים פתחו באש מתוך רכב לעבר ההתנחלות אבני חפץ בשומרון. לא היו נפגעים. כוח צה"ל מסיירת גולני, שהשתתף גם כן בפעילות בטול כרם, ניהל מרדף אחר המכונית עם החוליה שכלל חסימת צירים, ובמהלך ניסיון המעצר בכפר שופה ליד טול כרם התפתחו חילופי אש בין הצדדים - ושני מחבלים חוסלו. לא היו נפגעים בקרב החיילים.
המחבלים שחוסלו הם עבד אל-רחמן פארס מוחמד עטא בן ה-23 וחודיפה עדנאן מוחמד פארס בן ה-27. אחד מהם משתייך לחמאס והשני לגדודי חללי אל-אקצא. מפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף אבי בלוט ומפקד חטיבת מנשה אלוף-משנה איוב כיוף, הגיעו הבוקר לנקודת נטרול המחבלים וביצעו תחקור ראשוני של האירוע יחד עם לוחמי סיירת גולני.

8 צפייה בגלריה
המחבלים שחוסלו לאחר שירו על אבני חפץ
המחבלים שחוסלו לאחר שירו על אבני חפץ
המחבלים שחוסלו בכפר שופה. אחד מהם משתייך לחמאס, והשני לגדודי חללי אל-אקצא
8 צפייה בגלריה
אבי בלוט ואיוב כיוף בזירת נטרול המחבלים בכפר שופה
אבי בלוט ואיוב כיוף בזירת נטרול המחבלים בכפר שופה
מפקד אוגדת איו"ש ומפקד חטיבת מנשה בזירת נטרול המחבלים בכפר שופה, הבוקר
(צילום: דובר צה"ל)
בתוך כך, לוחם צה"ל נוסף נפצע הלילה באורח קל לאחר שהופעלו מטעני חבלה נגד כוחות הביטחון שאבטחו כניסה של 40 אוטובוסים לקבר יוסף בשכם - בו שהו הלילה כ-3,000 מתפללים יהודים. במקביל לתפילה, עשרות פלסטינים התפרעו, שרפו צמיגים במקום והציתו פחי אשפה. בתיעוד מהמקום ניתן לראות דחפור צה"לי מפנה פחי אשפה בוערים שחסמו את הציר, וגם פיצוץ מטען שהושלך לעברו.
במכונית נמצא רובה M-16 ומחסניות ששימשו את המחבלים. במהלך הלילה פעלו הכוחות גם במחנה הפליטים בלאטה שבשכם.

בנוסף, סמוך לכפר עזון שבאזור קלקיליה, מחבלים יידו בקבוק תבערה לעבר אוטובוס ישראלי, שלא נפגע. שני חשודים נעצרו. מלבד זאת, כוחות צה"ל פיזרו עימותים שפרצו בין מתנחלים לפלסטינים בצומת סינג'יל הסמוך למעלה לבונה באזור בנימין, לאחר שפלסטינים השליכו אבנים לעבר כלי רכב של ישראלים.