גל הטרור, שהחל בחודש שעבר במקביל לתחילת חודש הרמדאן, הוביל לעלייה חדה בקריאות ההסתה לאלימות והתמיכה בטרור ובמחבלים שנשמעות ברשתות החברתיות - ובמחוז ירושלים של המשטרה החליטו להקים יחידה חדשה שתעסוק באיתור וטיפול נקודתי במסיתים.
כחלק מההיערכות הנרחבת לחודש הרמדאן, הסביר מפקד המחוז דורון תורג'מן, שיזם את הקמת היחידה, כי "התודעה היא מרכיב חשוב במאמץ המשטרתי והלאומי, במיוחד בתקופת הרמדאן. מטרת היחידה היא לתמוך בציר המבצעי, ולכן פיתחנו בהתאם מודל ייחודי שמניב תוצאות ומייצר השפעה בשטח".
3 צפייה בגלריה
ניצב משנה דני אמואיל
ניצב משנה דני אמואיל
ניצב משנה דני אמויאל: "צריך לטפל ואנחנו נטפל במשתמשים שמעודדים פגיעה באזרחים תמימים"
(צילום: יואב דודקביץ')
ביחידה מאמינים כי הקרב על התודעה יוכל לשנות את המציאות בשטח, ובזמן שהרשתות החברתיות מסייעות לתדלוק האווירה, "צריך לטפל במשתמשי הרשת שהחשבונות שלהם מלאים בפרסומי תמיכה בפיגועים, שמעודדים פגיעה באזרחים תמימים, ואנחנו אכן נטפל בהם", הסביר קצין אגף החקירות והמודיעין של המחוז, ניצב משנה דני אמויאל.
עד עתה נעצרו עשרות מסיתים ובריוני רשת, רובם ממזרח ירושלים, בהם אחד שהתנהג בבריונות כלפי יהודי בשכונת שועפאט, ותושב לוד שנהג להגיע לבירה ולצלם סרטוני הסתה ברשתות.
3 צפייה בגלריה
חפ"ק תודעה במשטרה
חפ"ק תודעה במשטרה
"מנטרים את הרשתות ובוחנים כל אירוע או פרסום חריגים". חפ"ק היחידה במשטרה
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
רפ"ק לבנת סטרומזה
רפ"ק לבנת סטרומזה
"כל תוכן חריג מועבר מיד לזרוע החקירות". רפ"ק לבנת סטרומזה, מפקדת חפ"ק היחידה
(צילום: יואב דודקביץ')
ההסתה והעידוד לטרור ברשתות מטופלים ביחידת התודעה על ידי כוחות משולבים של משטרה, מודיעין ואף משרד החוץ. "אנחנו מנטרים את הרשתות ובוחנים כל אירוע או פרסום חריגים, שעשויים להיות פוסט, סרטון וידאו, או אפילו שיר", מספרת מפקדת חפ"ק היחידה, רפ"ק לבנת סטרומזה. "בכל פעם שאנחנו מזהים תוכן כזה אנחנו מתרגמים אותו, על הניואנסים שעולים ממנו, ומעבירים את המידע מיד לזרוע החקירות". מפקד המחוז תורג'מן שיבח את פעולות היחידה עד כה, והצהיר כי "שיתוף הפעולה שמתקיים כאן בין הגופים השונים הוא המפתח להצלחה".