האזרח שהיה מעורב בנטרול שני הפלסטינים שרצחו אתמול (חמישי) שלושה ישראלים בירושלים, הרים את ידיו - אבל נורה בשוגג על-ידי שני חיילי צה"ל שסייעו גם הם בחיסול המחבלים. כך עולה מתיעוד מזירת הפיגוע. האזרח נפצע אנושות ובהמשך נקבע מותו בבית החולים שערי צדק בבירה.
שני החיילים מסרו בעדותם בחקירה הראשונית במשטרה כי סברו שמדובר במחבל ולכן ירו גם לעברו. הנסיבות נחקרות.
3 צפייה בגלריה
האזרח שניטרל את המחבל בפיגוע בירושלים נורה על ידי חיילים
האזרח שניטרל את המחבל בפיגוע בירושלים נורה על ידי חיילים
האזרח שנורה והלוחמים בזירה
בפיגוע הירי בתחנת אוטובוס בטרמפיאדה בצומת גבעת שאול בכניסה לירושלים נרצחו הרב אלימלך וסרמן (73), חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24). שני המחבלים - מוראד נמר (38) ואחיו איברהים נמר (30) משכונת צור באהר במזרח העיר - הגיעו לזירה ברכב וירו ברובה M-16 ובאקדח. שני הלוחמים והאזרח שנקלעו לזירה וחתרו למגע חיסלו את המחבלים.
בתיעוד אחר מזירת הפיגוע נראים המחבלים יוצאים מהרכב ופותחים באש לעבר תחנת האוטובוס. בסך הכול פונו מהזירה עוד 13 פצועים, מצבם של שלושה מהם מוגדר קשה. אחד הלוחמים שהיה מעורב בנטרול המחבלים נפצע בידו ומצבו מוגדר קל עד בינוני.

איתן זרצקי, עד ראייה שהיה במקום, סיפר כי "נמנע אסון גדול יותר. שנייה קודם התחנה הייתה מלאה מלאה הרבה יותר. זו כבר פעם שנייה, היה פה פיגוע לפני כמה חודשים שגם אני הגעתי מיד אחרי האירוע". הוא הוסיף: "אין עליי נשק, ניסיתי ללכת למקום שהוא לא חשוף, לראות מי שמגיע ולהפנות אותו לכיוון הנכון. אחרי שראיתי שהם חוסלו יצאתי לזירה להפנות את כוחות ההצלה, שבהתחלה בכלל הגיעו לשם, הם לא הבינו לאיפה להגיע. ניסיתי להפנות אותם לאנשים שעוד לא הגיעו אליהם".
מושיקו הרוש, שעבר עם רכבו בתחנת האוטובוס בשעה שבה אירע הפיגוע, אמר: "הייתי בדרך לעבודה בכביש הנגדי ופתאום עצרו שני מחבלים על פורד כסופה. אחד יצא עם M-16 ואחד עם אקדח והתחילו לרסס לכל כיוון. הייתה שם בחורה שהם ירו בה בלי רחמים. אזרח יצא עם הנשק שלו ואמר לי תברח ורץ לתוך התופת, ונפצע והם ירו לכל כיוון. הם ניסו לפגוע בכל אחד, הם ירו לכיוון המכוניות. ראיתי מישהי עם תינוק שנלחצה, היא פשוט עלתה איתי לרכב ונסענו נגד כיוון התנועה".
3 צפייה בגלריה
אלימלך וסרמן
אלימלך וסרמן
הרב אלימלך וסרמן
כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הגיעו למקום, סגרו את זירת הפיגוע והחלו בסריקות לשלילת מעורבים נוספים תוך חקירה ראשונית של האירוע. ניצב תורג'מן מסר בזירה: "שני המחבלים ממזרח ירושלים. הם הגיעו חמושים, מסתערים בירי על אנשים בתחנה. מהר מאוד הגיבו שני חיילים שנכחו במקום ואזרח נוסף ונטרלו את המפגעים, שניהם חוסלו. זו זירה שכבר חווינו בה פיגוע. אנחנו עובדים ברצף מסביב לשעון וגם כאן תוך שתי דקות הגיע כוח". הוא ציין כי "בחיפוש משטרתי ברכב המחבלים נמצאו מחסניות ותחמושת רבה".
המשטרה מסרה כי בסיום הערכת מצב שהתקיימה במקום, הוחלט על תגבור נוסף של מערכי הביטחון השוטף בירושלים, לרבות סיורים, חסמים יזומים ובידוק חשודים. חקירת פיגוע הירי תתבצע על ידי שב"כ והיחידה המרכזית במחוז ירושלים. חמאס הודיע ששני המחבלים היו מזוהים עם הזרוע הצבאית של הארגון, גדודי עז א-דין אל-קסאם, בירך על הפיגוע וקרא "להסלמה בהתנגדות", בשעה שבלחימה ברצועת עזה מתקיימת הפוגה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיגוע, ומסר את תנחומיו למשפחות הנרצחים. "כולנו מתפללים לשלום הפצועים. תגובתם המהירה של שני לוחמים ואזרח שחיסלו את המחבלים מנעה פיגוע קשה אף יותר. אני מצדיע להם. כל מחבלי חמאס הם בני מוות - בירושלים, בעזה, ביהודה ושומרון - בכל מקום". נתניהו הוסיף: "הממשלה בראשותי תמשיך בהרחבת חלוקת נשק לאזרחים. זהו אמצעי שמוכיח את עצמו פעם אחר פעם במלחמה בטרור הרצחני".
3 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
האחים המחבלים איברהים ומוראד נמר
מוראד נמר נעצר ב-2010 בגין בגידה וריגול אחרי שגויס לחמאס בסעודיה, ונשפט ל-10 שנות מאסר. הוא היה יעד של שב"כ והוחזק בהפרדה בהתאם לחוות דעת של שב"כ ושב"ס. בכלא הוא סירב לעמוד לספירות, נאם דברי הסתה והיה מעורב באירועי הפרות סדר ומשמעת. נמר נעצר עם מוראד כמאל מוואדי ג'וז אחרי שגויסו לחמאס בעת שהייתם בירדן ובסעודיה.
נמר וכמאל ליקטו מודיעין על אתרים פוטנציאליים לפיגוע בארץ, ואת הסרטונים, התמונות, התרשימים והמידע אספו בדיסק און-קי. את המידע המעובד, העבירו לאנשי חמאס בסעודיה. בהמשך היו אמורים לקבל מטעני חבלה. הם גם הכינו מערה באזור הסטף, והרחיבו אותה לצורך הסתרה של אמצעי לחימה.
לבקשת מפעיליהם בחמאס, השניים אספו לפני מעצרם ב-2010 מודיעין - בין היתר על התחנה המרכזית וקניון מלחה בירושלים, התחנה המרכזית בבאר שבע, אזור המלונות וחוף הים בתל אביב, תחנות אוטובוס מרכזיות בירושלים ובמבשרת, וכן אזור בסיס תל השומר, שבו מתרכזים חיילים רבים.
איברהים נמר הוביל ב-2012, ערב חג סוכות, הפרות סדר בהר הבית והיה מעורב בפציעת קצין משטרה. הוא הוגדר כאדם שסיים 12 שנות לימוד, עבד בעסק משפחתי וגילה יציבות. הוא נשלח לאחר מכן לשלושה חודשי מאסר על ידי השופט איתן קורנהאוזר, שקבע כי "הוא צעיר נעדר כל עבר פלילי, קיבל אחריות על מעשיו, הודה במיוחס לו והביע חרטה. עול פרנסת משפחתו הקרובה רובץ על כתפיו, וריצוי מאסר בפועל ישפיע באופן ישיר על מצבה הכלכלי".
פורסם לראשונה: 21:23, 30.11.23