אנריקה מורה, בכיר האיחוד האירופי ומי שעומד בראש שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, יצא היום (שלישי) לטהרן. ביקורו של מורה נחשב להזדמנות האחרונה להציל את הסכם הגרעין, אחרי חודשיים של מבוי סתום במגעים. בציוץ בטוויטר כתב מורה כי הוא חוזר לטהרן כדי לדון עם גורמים איראנים רשמיים "על השיחות בווינה, ועל נושאים אחרים. העבודה על סגירת הפערים שנותרו במגעים נמשכת". בביקור בטהרן ייפגש עם עלי בכרי קאני – בכיר במשלחת האיראנית לשיחות הגרעין.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, גורמים רשמיים במערב כמעט שאיבדו תקווה להציל את הסכם הגרעין. ברויטרס נכתב שבעקבות אותו ייאוש שוקלים הגורמים דרכים חדשות להגביל את תוכנית הגרעין האיראנית, בימים שבהם המלחמה באוקראינה נמצאת בראש סדר העדיפויות.
3 צפייה בגלריה
בכיר האיחוד האירופי אנריקה מורה
בכיר האיחוד האירופי אנריקה מורה
בכיר האיחוד האירופי אנריקה מורה
(צילום:רויטרס )
הסכם הגרעין מ-2015 מעניק לאיראן הקלה בסנקציות בתמורה להגבלת תוכנית הגרעין שלה. ב-2018 הודיע הנשיא האמריקני דאז, דונלד טראמפ, שארה"ב החליטה לפרוש מההסכם. הוא החזיר את הסנקציות נגד טהרן וגרם נזק גדול לכלכלה האיראנית. מאז הפרישה האמריקנית הסכם הגרעין נמצא למעשה על סף קריסה, ואיראן ביצעה הפרות רבות של סעיפים בהסכם. בסוף אפריל הזהיר הבית הלבן שאיראן "מתקדמת לפצצה", והאיצה את תוכנית הגרעין שלה.
גורמים איראנים מתייחסים לביקורו הנוכחי של אנריקה מורה בטהרן כהוכחה שבמגעים יש התייחסות לקשיים הכלכליים של הרפובליקה האיסלאמית כתוצאה מהסנקציות. עלי שמחאני, בכיר במועצה האיראנית לביטחון לאומי, עדכן הערב בטוויטר על "התקדמות בשיחות" בעקבות ביקורו של מורה. אותו עדכון היה בציוץ בשפה העברית - כדי להעביר מסר לישראל, שמשקיעה מאמצים גדולים לטרפד חזרה להסכם. בציוץ כתב שמחאני: "התקדמות בו-זמנית של שיחות וינה להסרת הסנקציות בעקבות ביקורו אנריקה מורה באיראן, ויישום תוכנית הפיתוח הכלכלית, מדגימה את היכולת הגבוהה של אנשים לפעולה רבה ושליטה ממשלתית בעניינים החשובים ביותר".
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בווינה
(צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין בווינה בין נמצאות במבוי סתום מחודש מרץ, על רקע ההתעקשות האיראנית שוושינגטון תסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור שלה. בשיחות מנסות המעצמות לתווך בין איראן לארה"ב ולהגיע למתווה שיחזיר את ארה"ב להסכם שממנו פרשה ב-2018 – ויגרום לאיראן לעמוד בהתחייבויות שלה. בין האיראנים לאמריקנים מתנהלות שיחות לא ישירות.
סוגיה נוספת שגרמה למתיחות בין איראן למערב, ואינה חלק ישיר מהסכם הגרעין בין הצדדים, הייתה הדרישה של איראן שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תסגור חקירה שעסקה בשרידי אורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין שאיראן לא הכריזה עליהם. סבא"א דרשה מאיראן להעביר לה את המידע הרלוונטי על אותם אתרים, ובחודש מרץ סיכמה איתה על מתווה שנועד לפתור את הסוגיות שקריטיות להצלת הסכם הגרעין. ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, אמר היום שהוא "מודאג מאוד" מהיעדר שיתוף הפעולה של האיראנים.
3 צפייה בגלריה
רפאל מריאנו גרוסי
רפאל מריאנו גרוסי
רפאל גרוסי, ראש סבא"א
(צילום: Joe Klamar/AFP/Getty Images)
"בחודשים האחרונים הצלחנו לאתר שרידים של אורניום מועשר במקומות שאיראן מעולם לא הצהירה עליהם כמקומות שיש בהם פעילות מסוג שכזה. המצב לא נראה מאוד טוב", אמר גרוסי. לדבריו, עד כה איראן לא סיפקה לסבא"א "את סוג המידע שאנחנו צריכים ממנה".
גרוסי אמר היום כי למרות "הדרמה שמתחוללת באוקראינה", הנושא האיראני צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות. הוא ציין שהשיחות על הצלת הסכם הגרעין נמצאות "בסוג של הפסקה", אך בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עדיין מקווים "להגיע להסכם תוך פרק זמן סביר – למרות שאנחנו חייבים להכיר בכך שחלון ההזדמנויות עלול להיסגר בכל רגע".