3 צפייה בגלריה
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי
(צילום: Getty Images )
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אמש (שלישי) כי הבית הלבן מודאג מכך שאיראן תוכל לפתח נשק גרעיני "תוך שבועות". "כן, זה בהחלט מדאיג אותנו", אמרה סאקי בתשובה על שאלה בנושא, והוסיפה כי הזמן הנדרש לפצצה עבור האיראנים התקצר משמעותית. מוקדם יותר אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי איראן האיצה את תוכנית הגרעין שלה. יש לציין כי סאקי התכוונה שאיראן רחוקה שבועות מפריצה לחומר בקיע, דבר שמהווה התקדמות איראנית בדרך לפצצה גרעינית - אך נשק גרעיני זקוק לתנאים נוספים.
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
המו"מ עם איראן בווינה
(צילום: רויטרס)
"תקופת הפריצה שלהם ירדה מבערך שנה בזמן ההסכם לכמה שבועות בלבד - או פחות", הזהירה סאקי, שטענה כי הדבר נובע מהחלטתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לצאת מהסכם הגרעין ב-2018. "זה בהחלט חלק מההשפעה של היציאה מהסכם הגרעין, שהפכה אותנו לפחות בטוחים, וזו אחת הסיבות שאנחנו מנסים להשיג הסכם בשנית מהרגע שבו הנשיא ביידן נכנס לתפקיד".
חשוב גם להדגיש כי יש לראות את דבריה של סאקי בהקשר של המשא ומתן המתמשך שמתנהל בין איראן למעצמות בווינה, והדברים נאמרים ככל הנראה כחלק מניסיון אמריקני להפעיל לחץ על האיראנים ולהראות למה חשוב להגיע מהר להסכם, שנראה תקוע.
שלשום פורסם כי בישראל שינו כיוון ומעריכים כעת שלאחר קריסת המשא ומתן בווינה הסיכויים להגיע להסכם הפכו לקלושים, בעיקר בגלל הסירוב האמריקני להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בישראל מעריכים "הסיכויים להגיע להסכם - קלושים". בנט וביידן שוחחו
(צילום: רויטרס, GettyImages)
בשיחה בין ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן השמיע האמריקני עמדה נחושה בעניין אבן הנגף המרכזית של הדיונים, אך בישראל עוד יש מי שחושב שזה רק טיבו של המו"מ וייתכן שלבסוף תימצא פשרה שתאפשר את החזרה להסכם.
ברקע הקיפאון בשיחות מקיים השבוע היועץ לביטחון לאומי איל חולתה ביקור בוושינגטון ועורך שיחות תיאום עם מקביליו האמריקנים. בישראל שואפים להגיע לתיאום מרבי עם ארה"ב כדי להיערך לכך שההסכם יקרוס והאיראנים יחלו להפר את הבנות העבר. במהלך הפגישות הציגו הנציגים הישראלים הצעות להחרפת הסנקציות מצד ארה"ב כדי להגביר עליה את הלחץ.
גורמים בכירים בירושלים אמרו החודש כי גם אם ייחתם הסכם גרעין – השארת משמרות המהפכה ברשימת הטרור תקטין משמעותית את היכולת שלהם לסחור עם גורמים בינלאומיים ולהתעשר. "משמרות המהפכה הם גם שחקן כלכלי מרכזי בכלכלה האיראנית ובמצב של שוק האנרגיה העולמי, כשיכולים להגיע אליהם מאות מיליארדי דולרים – זה קריטי", אמרו.