קבינט ניהול המלחמה התכנס אמש (שלישי) כדי לדון בפרטי המשא ומתן על עסקה אפשרית לשחרור החטופים שנמצאים בשבי חמאס והפסקת אש בשטחי הרצועה. ראש המוסד דדי ברנע והאחראי על החטופים מטעם צה"ל אלוף במיל' ניצן אלון מעדכנים את חברי הקבינט בסבב הראשון של השיחות שנערך בקטאר.
1 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע, בינימין נתניהו, ניצן אלון
דוד דדי ברנע, בינימין נתניהו, ניצן אלון
ראש המוסד ברנע, ראש הממשלה נתניהו ואלוף במיל' אלון
(צילום: יריב כץ, אלי מנדלבאום, דובר צה"ל)
בכירים בקבינט אמרו לפני הדיון: "אנו נמצאים במתווה של עסקת חטופים, חמאס צריך עוד קצת להתקפל כדי שתהיה לנו עסקה. יש סיכויים טובים לעסקה אחרי שחמאס התקפל מעמדת הפתיחה שלו לסיים את המלחמה". מנגד, גורם ביטחוני אמר: "נראה שזה ייקח עוד זמן כי יש עוד הרבה דברים שצריך לגשר עליהם, אבל יש פוטנציאל".
אחרי שובם של ברנע ואלון מסבב השיחות עם נציגי המתווכות קטאר ומצרים, נותר בדוחא צוות עבודה בכיר שמורכב מאנשי מוסד, שב"כ ואמ"ן. הצוות ממשיך לנהל את המשא ומתן מול הקטארים והמצרים שמדלגים בין המשלחת הישראלית למשלחת נציגי חמאס שנמצאים גם הם בדוחא.
לפי בכירים בממשלה, חמאס נסוג מעמדת הפתיחה שלו שדרשה לסיים את המלחמה. עם זאת, לדבריהם, יש עוד כמה דרישות של ארגון הטרור שמבחינת ישראל הן אינן קבילות: הדרישה לחזור לצפון עזה שפירושה ויתור על הישגי המלחמה, חזרת חמאס לשטח, ומניעה מתושבי שדרות ויישובי העוטף לשוב לבתיהם.
בכיר בישראל העריך שחמאס לא יפוצץ את המגעים בנושא החזרה לצפון רצועת עזה. לדבריו, חמאס ויתר על יעד הפסקת המלחמה וכל מה שהוא רוצה זה הפוגה של שישה שבועות והגדלה משמעותית של הכנסת הסיוע ההומניטרי. סוגיה נוספת שאינה קבילה מבחינת ישראל היא הדרישה של חמאס לקבוע את זהות האסירים ה"כבדים" שישוחררו במסגרת העסקה. "זה לא יהיה", פסק הבכיר.
גורמים שהתעדכנו בפרטי השיחות בקטאר התרשמו שהפערים בין הצדדים מאוד גדולים וסלע המחלוקת קשור לדרישת חמאס לחזור לצפון הרצועה. לדבריהם, אם הייתה פריצת דרך משמעותית והבנה שאפשר להגיע בקרוב להסכמה - ברנע ואלון היו נשארים בקטאר. נכון לעכשיו, מציינים הגורמים, אין התקדמות משמעותית. הנחמה היחידה מבחינת ישראל היא שהאמריקנים חזק בתמונה ולוחצים מאוד לעסקה.

בהתייחס לפעולה קרקעית של צה"ל ברפיח, בכירים בממשלה אמרו כי אי-אפשר להיכנס לאזור זה כל עוד עסקת חטופים עומדת על הפרק. אחד הבכירים אמר: "אתה לא יכול לפנות מעל מיליון אזרחים מרפיח, ואם תהיה הפסקת אש תאפשר להם לחזור".
הבכיר הוסיף: "הצבא לא מדשדש וגם לא הדרג המדיני. נושא העסקה חשוב מאוד, רוצים להביא לעסקה ולכן ברור שתהיה דחייה בפעולה ברפיח. בינתיים הצבא מגביר את הפעולות שלו לצוד את ראשי חמאס".
בתוך כך, אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכמו שלשום בשיחת טלפון שישראל תוציא משלחת שתדון עם האמריקנים בסוגיית הלחימה האפשרית ברפיח, נקבע כי השניים שייסעו לוושינגטון הם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המטה לביטחון לאומי (המל"ל) צחי הנגבי.
כמו כן מתנהלים מגעים על נסיעה אפשרית ונפרדת של שר הביטחון יואב גלנט לוושינגטון. ראש הממשלה נתניהו נתן אישור עקרוני לנסיעה וכעת עוסקים הצדדים בסגירת הפרטים. זאת תהיה הנסיעה הראשונה של גלנט לחו"ל מאז פרוץ המלחמה.
פורסם לראשונה: 21:26, 19.03.24