הסיכויים לאתר לכודים בחיים אחרי רעידת האדמה העזה בטורקיה הולכים ופוחתים, ומספר ההרוגים בטורקיה ובסוריה כבר הגיע ליותר מ-16 אלף, אבל התקווה עדיין לא אבדה לחלוטין. הלילה (רביעי) כוחות החילוץ של פיקוד העורף חילצו בחיים גבר בן 65, שאותר בהריסות מבנה בעיר קרמנמרש שבטורקיה. צפו בתיעוד החילוץ הדרמטי.
חדשות קשות הגיעו מאנטקיה, שם צוות חילוץ מיוחד המורכב מחיילי פיקוד העורף ומתנדבי זק"א איתר שתי גופות במקום שבו נערכו חיפושים אחרי בני הזוג שאול ופורטונה ג'נודי, ראשי הקהילה היהודית בעיר. צוות החילוץ הגיע לבניין שקרס ברעידה, שבו התגוררו ראש הקהילה היהודית ורעייתו שהוגדרו כנעדרים מרגע הקריסה. המחלצים פעלו בתנאים קשים במשך שעות, עד לאיתור שתי הגופות.
כוחות פיקוד העורף מחלצים בן 65
(צילום: דובר צה"ל)

חילוץ הקשיש מאנטקיה

(צילום: רועי עידן, שמוליק דודפור)


חילוץ מרגש אירע באנטקיה שבמחוז האטיי, שם חולץ בן 79, שגם הוא היה לכוד שלושה ימים בין הריסות מבנה שקרס. הקשיש, חסן יוצ'ה, עטף פיסות בד על רגליו כדי להתחמם בקור המקפיא.
הוא חולץ כשמצבו הבריאותי נראה תקין, והופנה באמבולנס לבדיקות רפואיות. יוצ'ה הודה לצוותים שחילצו אותו וסיפר כי נכדו נמצא בסמוך. "יש לי נכד חצי מטר מהמקום שמצאתם אותי, הוא נשם", אמר. בעקבות זאת נמשכו פעולות החילוץ, במטרה לאתר את הנכד.
חדשות טובות נוספות מאנטקיה הגיעו בדמות חילוץ של ילדה קטנה, שאביה הוצא בחיים מההריסות שעתיים לפני כן. בדיארבקיר, מזרחית משם, חולצה אישה פצועה מהריסות מבנה, אבל שלושה בני אדם שהיו בסמוך לה הוצאו מהמקום ללא רוח חיים.
(צילום: שמוליק דודפור)

(צילום: שמוליק דודפור)


נילי עזריאל, מבין המחלצים בטורקיה, סיפרה לאולפן ynet: "חילצנו אישה אחרי 16 שעות. אני אופטימית עד שיגידו לנו להפסיק. אני מאמינה שעוד נצליח למצוא אנשים בחיים. אנחנו מקבלים מידע מהתושבים שנמצאים שם, שהקרובים שלהם קבורים מתחת להריסות. אנחנו כמעט ולא ישנים, האדרנלין מטורף. אחת הנשים הייתה לכודה עם הפנים לרצפה, היא לא יכלה לזוז בכלל. עבדנו בצוותים וחזרנו על מנת להגיע אליה ולהוציא אותה בבטחה. זה מטורף".
אבל מומחים אומרים ש-90% המחולצים בחיים מרעידות אדמה מחולצים ב-72 השעות הראשונות - ואלו כבר חלפו. רבים עדיין מחפשים את קרוביהם הנעדרים. עבור מרונה בת ה-60, כל דקה שעוברת היא בבחינת נצח. בתה אסרה (35) עדיין לא אותרה והאם המיוסרת חיה בין תקווה לייאוש. לרגעים היה נדמה לה שהיא שומעת את קולה של הבת האהובה בין ההריסות, אלא שהחיפושים עצמם לא העלו דבר ועם כל דקה שחולפת הטלטלה הרגשית של מרונה הולכת וגוברת.
הייאוש ותחושת האובדן הם חלק בלתי נפרד מהיום-יום באזור מוכה האסון. במרכז העזרה הראשונה בעיר נורדאגי מסייעים כוחות ההצלה למאות הפצועים ששרדו את התופת. אלה מהם שלא שרדו את האסון מפונים לבניין סמוך, שבו הולכות ונערמות גופות המתים.
"האחיין שלי ושתי קרובות משפחה נוספות נמצאות בין ההריסות. הם לכודים ואין סימני חיים". אמרה סמירה קובן, גננת בגן ילדים בהטאיי. "אנחנו לא יכולים להגיע אליהם. אנחנו מדברים אליהם, והם לא מגיבים. אנחנו מחכים לעזרה", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
מרונה. ממשיכה לחכות לבתה
(צילום: זיו קורן)
4 צפייה בגלריה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
הייאוש בטורקיה גובר
(צילום: זיו קורן)
4 צפייה בגלריה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
מחפשים לכודים אחרי 3 ימים
(צילום: זיו קורן)
4 צפייה בגלריה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
רעידת האדמה בנורדג׳י, טורקיה
(צילום: זיו קורן)
בעיר אדנה עדיין מתקשים לעכל את האסון. אזרחים רבים בשכונות שקרסו בהם בניינים עדיין נמצאים ללא קורת גג. רחובות שלמים נסגרו לתנועה, ונראים כמו אזור מלחמה. כוחות הסיוע הקימו עמדות תה, ומשאית עם מזון הגיעה לרחוב כדי לספק מנות פסטה, אורז ומרק ירקות לתושבים שנותרו ללא כלום. לצד משאית האוכל הוקם אוהל לסיוע רפואי ראשוני, כשלצידו הוקמו עשרות אוהלים שמשמשים בית לאזרחים חסרי האונים.
"לא ידעתי שאתרגש ממנת פסטה", סיפר צעיר שנותר ללא קורת גג, לאחר שהבית שלו נפגע. "אני לא יודע לאיפה אני ומשפחתי הולכים. אין לנו בית ואין לנו כלום. אנחנו מרגישים שהחיים שלנו פשוט נחרבו עלינו. אמא שלי הצליחה לאתר אלבום תמונות משפחתיות בין ההריסות". לצד משאיות האוכל הגיעה גם משאית עם בגדים מיד שנייה עבור התושבים.
ברחוב הסמוך נאלצו עובדי הרווחה בעיר לספר לאמא שבנה אותר ללא חיים. היא התעלפה ולא הצליחה לקום מהרצפה. לאחר מכן, כששבה להכרה, היא הסתכלה לעבר השמיים וזעקה: "אלוהים הגדול, למה?". היא סיפרה: "מה לא עברתי כדי להביא את הילד הזה לעולם? מה עשיתי לאלוהים שנשארתי בחיים והוא לא? בבקשה, שיקח אותי מהעולם הזה, ולא את הילד שלי".
עבדו בן ה-45, סיפר כי היה אמור להיות בבית בזמן רעידת האדמה, אך התעכב בעבודה: "אלוהים אוהב אותי. איבדתי את כל הבית והרכוש שלי, אבל החיים שלי ניצלו. המשפחה שלי הייתה במחוז אחר וכך ניצלה. השכנים שלי בקומה בבניין אותרו הבוקר ללא רוח חיים. משפחה שלמה של הורים וארבעה ילדים לא שרדה. שכנים אחרים שלי עדיין לא נראו כאן. אני מתפלל למצוא אותם בחיים".