2 צפייה בגלריה
ראני באשה ומכתב הפיטורים של בר-לב
ראני באשה ומכתב הפיטורים של בר-לב
ראני באשה ומכתב הפיטורים של בר-לב
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב חתם בצהריים (יום שלישי) על המלצתה של נציבת שב"ס קטי פרי לפטר את רב-כלאי ראני באשה, קצין המודיעין מפרשת "הסרסור בסוהרות". באשה הודה בחקירותיו במשטרה ששיבץ סוהרות מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני בעקבות דרישותיו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה.
במכתב ששלח בר-לב לפרי נכתב כי "לאור נסיבות המקרה, טיב המעשים שבהם הודה הקצין והתשתית הראייתית המנהלית הקיימת לגביו במישור הפלילי, הריני לאשר את החלטתך לפטר את באשה, בשל הפרה חמורה של חובותיו כסוהר ובשל אי התאמתו להמשך השירות בארגון". בר-לב ציין שההחלטה לפטר את באשה התקבלה "בין היתר כדי למנוע פגיעה קשה באמון הציבור בארגון בעצם המשך שירותו בו, ולהבטיח את טיב השירות בארגון".
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
קצין המודיעין נחקר שוב אחרי שהתיק נגדו נסגר מחוסר ראיות. בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ' )

קצין המודיעין, נזכיר, נחקר במסגרת הפרשה כבר בחודש יולי 2018, ותיק החקירה נגדו נסגר מחוסר ראיות. פרקליט המדינה, עמית איסמן, פתח מחדש לפני כחצי שנה את תיק החקירה, ובאשה נחקר בשנית בחודש מאי האחרון.
באשה נמצא בחופשה כפויה מאז התפוצצות הפרשה מחדש בנובמבר 2021, אז מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית הודה בוועדת החקירה לבריחת המחבלים מהכלא כי לפני כהונתנו "סרסרו בסוהרות כדי לספק את מאווייהם המיניים של אסירים ביטחוניים". בן שטרית, נדגיש, לא חשוד בפרשה, מאחר שהאירועים התרחשו לפני תקופתו.
בר-לב אמר כי "המעשים שבהם מדובר הם לא ערכיים ולא מוסריים, וההחלטה שלי מעבירה מסר מאוד ברור ונחוש. פגיעה בנשים בכלל, ובפרט במשרתות בשירות בתי הסוהר ובכוחות הביטחון האחרים, היא בלתי נסבלת. אני מחויב למאבק באלימות נגד נשים, ולא אסכים שמישהו ינצל את מעמדו כדי לפגוע בהן".
עו"ד אייל בסרגליק המייצג את הקמ"ן אמר בתגובה כי "עוד לא יבשה העט, מהדלפה מגמתית לכתב ספציפי, לגבי החלטת הנציבה, להדיח את הקמ"ן המוערך. באורח לא מפתיע, הודלפה שוב, לאותו כתב, החלטת השר לפטר את הקמ"ן על גבי העיתונות, מבלי שהוא קיבל דבר למעט הודעה טלפונית ממפקדו. לא התקבלה פניית הנציבה, חוות דעת היועצת המשפטית של המשרד, אולם ברור לכל, כי המכתב שהועבר אל הנציבה, היום, הודלף או על ידי השר, או על ידי הנציבה- כשאנו פנינו לשר עצמו לפעול למניעת ההדלפות הבלתי חוקיות.
"לגוף העניין, אין כל תשתית ראייתית במישור הפלילי כלפי הקמ"ן, אין כל סיבה מנהלית לפטרו, ואין לנו כל ספק, כי מעשי הנציבה, נועדו להציל עצמה, ולהצטייר באורח אחר, בפני הוועדה החוקרת את המחדל הקשה של בריחת האסירים מכלא גלבוע מתקופתה. אנו נפעל למניעת הפיטורים, ולהוצאת האמת לאשורה, כאשר נקבל באופן רשמי מכתב פיטורים ואת הנימוקים הנדרשים לפיטורים שמחוייבים בהם על פי חוק הן השר, והן הנציבה, כאשר סביר להניח, שאלו שקיבלו את ההחלטה האומללה, כבר לא יהיו בתפקידם במהלך ההליך המשפטי".
ל-ynet נודע כי בשירות בתי הסוהר אישרו לראשונה שבאותה תקופה אכן הייתה נהוגה פרקטיקה של הכנסת חיילות-סוהרות לאגפי המחבלים ולהפעילן באגף כדי לקבל מידע מודיעיני מאסירים ביטחוניים. בהמלצה שהעבירה נציבת שב"ס לבר-לב נכתב כי אחת מהעילות לפטר את הקמ"ן היא ריאיון שנתן לאחד מכלי התקשורת, ובו "חשף שיטות הפעלה מודיעיניות של סוהרות". בכך למעשה מאשרים באופן רשמי בשירות בתי הסוהר כי בעבר נעשה שימוש בחיילות-סוהרות כדי לקבל מידע מודיעיני ממחבלים.
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
יו"ר ועדת הבדיקה הממשלתית, השופט בדימוס פינקלשטיין, אמר בוועדת הבדיקה כי היו מספיק ראיות מנהליות לפטר את באשה כבר ב-2018 - והפציר בארגון לפטרו כעת. הליך ההדחה שהתנהל בחצי השנה האחרונה היה מגובה משפטית על-ידי שב"ס, מה שהביא את הנציבה פרי לחלוט את המלצתה על פיטוריו. פרי הייתה הבכירה הראשונה בארגון שקיבלה אחריות על הפרשה, ואף החליטה להעניק לסוהרות שנפגעו ליווי פסיכיאטרי מטעם שב"ס.
עורכת הדין קרן ברק, המלווה ומייצגת את כל הסוהרות מפרשת כלא גלבוע, מסרה כי "פיטוריו של באשה הם צעד ראשון בכיוון חיובי, אך אין בכך כדי להחזיר לסוהרות ולציבור את האמון במערכת. פיטוריו של באשה לא ישכיחו את את פרשת הסרסור בסוהרות שנמשכה כמה שנים בכלא גלבוע, שלצערי לא נחשפה במלוא חומרתה. באשה רחוק מלהיות הקצין ואיש הסגל היחידי בפרשת הסרסור בסוהרות שהמערכת צריכה להסיק מסקנות חמורות נגדו. כולי תקווה כי המערכת לא תפנה עוד גב לסוהרות, שהיו חיילות צה"ל בזמן שהותקפו מינית בכלא גלבוע על-ידי מחבל פלסטיני, ושתיעשה עמן כעת צדק אחת ולתמיד, כשתיק החקירה עודנו פתוח".