דובר המועצה לביטחון לאומי של איראן, כיוואן חורסווי, הזהיר הערב (שבת) את ארצות הברית כי המשך התקיפות נגד בסיסי צבא בסוריה הקשורים לטהרן יגרור תגובה מיידית. חורסווי אמר את הדברים על רקע מתקפת הנגד שאליה יצאה שלשום ארה"ב על בסיסים איראניים במזרח סוריה, לאחר שבסיס שלה במדינה הותקף על-ידי מיליציות פרו-איראניות. בהתקפה האיראנית נהרג קבלן אמריקני, קבלן נוסף נפצע וכן נפצעו חמישה מחיילי ארה"ב, ובמתקפת הנגד של וושינגטון נהרגו לפי עדכון שהגיע היום לפחות 19 בני אדם.

חילופי האש שלשום היו הקטלניים ביותר זה שנים בין ארה"ב לבין הכוחות הנאמנים לאיראן, ואמש דווח שוב על תקיפות של ארה"ב והמיליציות הפרו-איראניות זו נגד זו במזרח סוריה, הפעם ללא הרוגים.
הערב הדגיש הדובר חורסווי כי הכוחות האיראניים בסוריה ובעלי בריתה שם נמצאים במדינה לבקשת דמשק, הזקוקה לסיוע מול ארגוני הטרור ורואה בכוחות האמריקניים שמוצבים בשטחה כוחות כיבוש לכל דבר. "הבסיסים בסוריה הוקמו לבקשת הממשלה המקומית כדי להתמודד עם הטרור שמפעילים אנשי דאעש, וכל תירוץ שנועד להצדיק תקיפה נגד הבסיסים האלה ייענה במתקפת-נגד מיידית", אמר חורסווי בדברים שהובאו בסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית למחצה Nournews.
2 צפייה בגלריה
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
נשיא איראן ראיסי עם עמיתו הסורי אסד. טהרן ודמשק רואות בכוחות האמריקניים בסוריה כוחות-כיבוש
(צילום: EPA )
הודעת חורסווי מצטרפת להודעה שפרסם אמש "מרכז הייעוץ האיראני בסוריה", המייצג את טהרן בדמשק. בהודעה זו הזהירה איראן כי אם ארה"ב תשובה ותבצע תקיפות בסוריה, תהיה תגובה איראנית והיא "לא תהיה סתם נקמה".
הבוקר עדכן "המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם" כי מספר ההרוגים במתקפה האמריקנית בלילה שבין חמישי לשישי עלה ל-19, וכי ההרוגים הם שלושה חיילים סורים, 11 לוחמים סורים ממיליציות תומכות-אסד וחמישה לוחמים לא-סורים הנאמנים לממשלה בדמשק. ראש הארגון, ראמי עבד א-רחמאן, לא ידע לומר אזרחי איזו מדינה הם חמשת ההרוגים שלא זוהו. הוא ציין כי המיליציות הפרו-איראניות במזרח סוריה נמצאות היום בכוננות גבוה לנוכח אירועי 48 השעות האחרונות.
המיליציות הפרו-איראניות בסוריה כוללות לא רק את חיזבאללה הלבנוני, אלא גם ארגונים עיראקיים המחזיקים בשטחים נרחבים במזרח סוריה, בדרומה ובצפונה וכן בפרברי הבירה. אלה, לצד צבא רוסיה, עזרו לאסד בשנים האחרונות לבצר מחדש את כוחו, אחרי שבאמצע העשור הקודם איבד את השליטה כמעט בכל סוריה בצל ההתקוממות העממית נגדו.
2 צפייה בגלריה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
ביידן נואם בקנדה. "נגיב בעוצמה כדי להגן על אנשינו"
(צילום: AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר הלילה בנאום שנשא בקנדה כי וושינגטון לא תהסס להגיב בעוצמה על התקיפות האיראניות. ביידן אמר כי ארה"ב אינה חותרת לעימות עם איראן, אך "תגיב בכוח כדי להגן על אנשיה בסוריה ובמקומות אחרים". הוא ציין כי הורה לבצע תקיפות תגמול נגד אתרים בסוריה המשמשים ארגונים שמזוהים עם משמרות המהפכה של איראן, ושלח תנחומים למשפחתו של הקבלן מצבא ארה"ב שנהרג בתקיפה שלשום.