הסרטון בעל האופי הגזעני, שפרסמו בנות הלומדות באולפנת חורב בירושלים, מעורר סערה גם במערכת הפוליטית. בסרטון ניסו הבנות להציג הבדלים בין התרבות של יוצאי מזרח אירופה לזו של מדינות ערב ובין היתר תלוי תמונות של הרב עובדיה יוסף והבבא סאלי.
באתר של המוסד החינוכי נכתב כי האולפנה "מחנכת את תלמידותיה לאהבת תורה, מידות טובות ומחויבות לשמירת תורה ומצוות, על פי משנת 'תורה עם דרך ארץ'", אולם בסרטון נראות בנות האולפנה, שפניהן נצבעו בצבעים כהים, הולכות כשברקע מנגינת השיר "בא לשכונה בחור חדש". במקום שמות המשפחה ממזרח אירופה, שהופיעו על המסך, הפכו השמות לשמות של יוצאי מדינות ערב, כמו מזרחי, בן אבו, מלול וביטון.
1 צפייה בגלריה
סרטון פוגעני בנות אולפנה
סרטון פוגעני בנות אולפנה
בנות האולפנה בסרטון
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לסרטון: "דוחה על הסף את גילויי הגזענות מצד תלמידות באולפנה בירושלים, שלא מייצגות את הציבור הדתי לאומי. אין לאפליה ולגזענות שום מקום במדינת ישראל. כולנו עם אחד".
שר החינוך, יואב קיש, אמר: "נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע, שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט". השר הוסיף כי הוא הנחה את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החינוך הממלכתי דתי לזמן לבירור מיידי את כל הנוגעים בדבר ולדווח לו בטווח הזמן המיידי. "גזענות לא בבית ספרנו", הוסיף קיש.
השר במשרד החינוך מטעם ש"ס, חיים ביטון, גינה אף הוא את הסרטון: "גילויי הגזענות והלעג לגדולי ישראל בסרטון בנות האולפנה הם מרתיחים ומזעזעים. אני מוקיע כל גילוי גזעני, בפרט כאשר הוא יוצא ממוסד שאמור לחנך את תלמידותיו להכלת האחר ואהבת חינם בין האוכלוסיות השונות".
מי שעוד הזדעזע מהסרטון הוא יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, שכתב: "הסרטון שצולם באולפנת חורב בירושלים ולועג לתלמידות מזרחיות, הכאיב לי מאד. גזענות עלובה ומקוממת, דעות קדומות, בוז ולעג לגדולי הרבנים שלנו. אני פונה לראשי האולפנה: זה לא סתם סרטון לפורים, זו גזענות טהורה נגד ציבורים גדולים מאוד במדינה. עשו הכל כדי לעקור זאת מהשורש".
יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, האשים את השותפים של נתניהו לממשלה: "הגזענות של סמוטריץ׳ ובן גביר מחלחלת עמוק לתוך הציונות הדתית ומרעילה את החלקים הכי ערכיים בה. הסרטון הזה הוא חרפה ליהדות, חרפה לישראליות, וחרפה לא קטנה למגזר כולו".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "הציונות הדתית מאמינה בשילוב כלל ישראלי, במשפחות, בקהילות ובמוסדות החינוך המפוארים שלה. הסרטון המדובר שהפיקו השמיניסטיות של אולפנת חורב כחלק מאירועי הפורים רע, כואב ופוגע ואין לו מקום. נקודה. מהיכרותי עם האולפנה, עם הצוות החינוכי ועם העשייה החינוכית שנעשית בו יום יום שעה שעה, אני משוכנע שהוא אינו משקף את הלך הרוח, האמונה או העשייה של האולפנה".
סמוטריץ' ציין: "שוחחתי כעת עם ראש האולפנה ואני סמוך ובטוח שהאירוע ילמד, הלקחים יופקו ומה שצריך להיות מתוקן יתוקן בעבודה חינוכית יסודית. לפיד וחבריו עושים שימוש ציני ומרושע בסרטון כדי לפלג ולסכסך את המחנה הלאומי וכדי לנגח את הציונות הדתית ולהחליש אותה. לא נקבל הטפות מוסר צבועות על אהבת ישראל מלפיד וחבריו שלא מפסיקים להסית ולחרחר ריב ומדון".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צייץ בטוויטר: "יש דברים שגם בפורים וגם בצחוק לא עושים. זה גועל נפש ואסור לנו בשום אופן לרדת לרמה של 'ארץ נהדרת'. הדבר הזה לא מייצג בשום צורה את החברה הדתית לאומית שבה גם הילדים שלי (צאצאים לעולים מתוניס, כורדיסטן ועיראק) לומדים באהבה וחדווה עם ילדים מכל העדות".
גם ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), יו"ר הועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בכנסת, התבטא נגד הסרטון. "מצער מאוד שבישראל בשנת 2023 עוד ישנם גילויי גזענות בקרב בני נוער. מצער יותר שאין מבוגר אחראי בסביבתם שיידע לעצור אירועים מסוג זה לפני שמתגלגלים לאוויר העולם, לא הורים, לא מורים, אף אחד לא ראה לנכון לעצור - רק כשהנושא עולה לתקשורת הנהלת האולפנה לקחה אחריות ומתכוונת לקיים בירור בנושא".
מאולפנת חורב נמסר בתגובה: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים. כל מי שנחשף לפעילות האולפנה לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנה שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית. צוות האולפנה יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צוותי החינוך ותלמידות האולפנה".
במקביל, גם תלמידי ישיבת חורב פרסמו סרטון בעל אופי דומה. בסרטון, שאותו הם הציגו כסאטירי, ובו דובב קטע אמיתי, נאמר בין היתר: "כמובן שאנחנו משלבים את התלמידים שחומי העורך במגמת המטבח.