הליכוד חתם על חמישה הסכמים קואליציוניים לקראת השבעת ממשלת נתניהו השישית, אבל כבר מלכתחילה היה ברור שההסכם שטומן בחובו סעיפים מעוררי מחלוקת רבים הוא זה שעם יהדות התורה. כעת, עם הצגת ההסכמים, ניתן לעיין במפורט באותו הסכם - שכמו היתר אינו מסמך מחייב.
5 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
גפני, גולדקנופף ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
לפי ההסכם, עד העברת תקציב 2023 תושלם חקיקת חוק יסוד: לימוד התורה, הקובע שלימוד תורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי. זאת, "לאור החשיבות שהעם היהודי העניק ללימוד התורה". בנוסף יושלם תיקון לחוק שירות ביטחון להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות, בהסכמת כל סיעות הקואליציה.
על פי ההסכמים שנחתמו עם הליכוד, בתוך חודשיים תוגש הצעה לתיקון חוק השבות במטרה "למנוע התבוללות". תוקם ועדה שבה נציגות לכל חברות הקואליציה והחקיקה תיעשה עד העברת תקציב 2023. המטרה היא לשנות או לבטל את סעיף הנכד כדי לצמצם את עלייתם של לא-יהודים לישראל.
בהסכם נכתב כי "יהדות התורה מודיעה שעניין זה הנוגע בנפשה אמור להיות מוסדר מבחינתה כתנאי עוד קודם הקמת הממשלה, אך מתוך מודעות להליכים המתבקשים, נקבע כי החקיקה בנוגע לחוק יסוד: לימוד תורה ולהסדרת מעמדת תלמידי הישיבות תושלם עד להעברת תקציב לשנת 2023". מבלי לציין זאת מפורשות, הובהר כי תקציב הישיבות יועלה משמעותית. "לאור השחיקה הגדולה בתקציב הישיבות, הוא יוכנס לבסיס התקציב ויעודכן בהתאם למדד", נכתב.
5 צפייה בגלריה
תקציב הישיבות יעלה. ארכיון
תקציב הישיבות יעלה. ארכיון
תקציב הישיבות יעלה. ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
לצד זאת פורטו חוקים שחוקקה הממשלה הקודמת, ויבוטלו עם כניסת הממשלה החדשה. בין היתר מדובר ברפורמת הכשרות, בתקנות הנוגעות לבחירת רבנים ערים ובהחלטות משרד התקשורת הנוגעות לקווים הכשרים. "ימי פעילות המכון לרפואה משפטית יחזרו להיות כפי שהיה נהוג בשנת 2020", נכתב - כשהמשמעות היא שהניתוחים הפתולוגיים בשבת יופסקו.
בהסכם עם יהדות התורה צוין כי יחוקק חוק המסמיך את מנהלי בתי החולים לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים בחג הפסח. בנוסף נכתב כי כל חקיקה בנושא בעלי חיים, שעלולה להשפיע על אורח חיים דתי, תובא להתייעצות תחילה עם יהדות התורה. בנוסף נכתב כי הממשלה תפעל למניעת הסתה וגזענות נגד המגזר הדתי או החרדי.
כמו כן, צוין, יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי: "שכר המורים, הגננות והסייעות בחינוך החרדי יושווה לשכר בחינוך הכללי, לרבות באמצעות תוכניות אופק חדש ועוז לתמורה שיותאמו למגזר החרדי". לצד זאת, בהסכם הקואליציוני נכתב כי "הממשלה תתעדף בינוי כיתות, גנים ומעונות במגזר החרדי, ותפעל לצמצום הפערים".
ההסכם עם יהדות התורה ומפלגות נוספות בקואליציה המיועדת קובע גם כי "כדי לעגן את שהיה נהוג עשרות שנים ועל מנת לתקן את העיוות בסטטוס קוו שנעשה לאחרונה, יתוקן חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים, כך שתעוגן האפשרות לקיום אירועי תרבות או לימודים של חרדים ודתיים המיועדים לציבור או נושאים אופי דתי מובהק, לרבות בהפרדה בין גברים ונשים".
5 צפייה בגלריה
מאיר פרוש במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק הגיוס
מאיר פרוש במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק הגיוס
יהיה אחראי על ההילולה במירון. פרוש
(צילום: יואב דודקביץ')
על פי ההסכם, השר מאיר פרוש יהיה השר האחראי מטעם הממשלה על ההילולה במירון. פרוש הוא נציגן במפלגה של החצרות שמקיימות את ההילולה ומזוהה מאוד עם הלחץ הפוליטי לקיומה ללא הגבלת קהל.
משרד מורשת ישנה את שמו למשרד ירושלים ומסורת ישראל, ופרוש יעמוד בראשו. לצד זאת תוקם "רשות למסורת" שתעסוק ב"חיזוק וביצור המסורת בכל רחבי מדינת ישראל". תקציבה יהיה 300 מיליון שקל בשנה, יהיה פטור ממכרז למנהל הרשות וסמכויותיה יפורטו בהחלטת ממשלה. שינוי אחר צפוי בחוק יסוד: הממשלה, ולפיו סגן שר יוכל לכהן בשני משרדים במקביל.
הרשות לניצולי שואה תועבר מהמשרד לשוויון חברתי לידי החרדים, והאחראי עליה יהיה אורי מקלב, שיהיה סגן שר במשרד ראש הממשלה. בעקבות המשבר בין אגודת ישראל לדגל התורה, צוין בהסכם במפורש כי יצחק גולדקנופף, יו"ר אגודת ישראל ושר השיכון המיועד, לא יהיה חבר קבינט.
5 צפייה בגלריה
אורי מקלב יהדות התורה באולפן אולפן ynet
אורי מקלב יהדות התורה באולפן אולפן ynet
יקבל את האחריות על הרשות לניצולי שואה. מקלב
(צילום: אבי מועלם)
סעיפים מעוררי מחלוקת רבים אחרים נכללים גם בהסכמים עם מפלגות אחרות. כך, למשל, בהסכם עם הציונות הדתית נכתב כי "הממשלה תפעל לקידום מוסדות תרבות שמתנהלים לפי אורח חיים דתי ומשרתים קהל ויוצרים דתיים". לפי ההסכם, הממשלה לא תאשר את הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול – האמנה למאבק באלימות נגד נשים.
סעיף אחר בהסכם נוגע לכך שנציבות שירות המדינה תכיר בתעודות של הרבנות הראשית ובתעודות של מוסדות ללימוד תורה כמקבילות לתואר ראשון לצורך כשירות למכרזים ולצורך דירוג שכר וותק בשירות המדינה.
לפי ההסכם שנחתם עם ש"ס, תוקם "קרן שמיטה" לחקלאים שומרי מצוות מטעם המדינה, שתבטיח להם שכר בשנה שבה הם לא עובדים - בדומה לשנת השבתון של עובדי החינוך. פרט לכך, הממשלה תחלק לנזקקים כרטיסים נטענים לרכישת מזון בלפחות מיליארד שקל בשנה.
בנוסף יוקם מרכז להנצחת הרוגי אסון מירון, וכן מרכז להנצחת זכרו ומורשתו של הרב עובדיה יוסף. המרכז להנצחת הרב עובדיה יקבל קרקע בירושלים ויתוקצב במלואו על ידי המדינה.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ש"ס תמנה את השגריר במרוקו. דרעי בכנסת
(צילום: רויטרס)
באותו הסכם קואליציוני בין הליכוד לש"ס נכתב כי תנועת ש"ס תקבל שני מינויים בכירים. שגריר ישראל במרוקו וקונסול ישראל בארה"ב – כנראה הקונסוליה הכללית של ישראל בלוס אנג'לס – ימונו על פי המלצת המשנה לראש הממשלה ושר הפנים והבריאות אריה דרעי, בעצמו יליד מרוקו.
המינויים יבואו במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים במשרד החוץ שמתירים לפוליטיקאים 11 מינויים. ויתור על שתי משרות פוליטיות מתוך מכסת המינויים הפוליטיים הוא ויתור משמעותי מבחינת הליכוד שכן ממילא רוב המינויים הפוליטיים הנוכחיים תפוסים על ידי מינויים של הממשלה היוצאת וקודמתה וכמעט ולא נותרו מינויים פוליטיים פנויים.
לא ברור למי דרעי מייעד את שתי המשרות האלה. לישראל אין היום שגריר במרוקו לאחר שהשגריר הקודם דוד גוברין הוחזר לארץ במסגרת חקירה פנימית שמשרד החוץ מנהל וכלל לא ברור אם יוכל לחזור למרוקו בסופה.
פורסם לראשונה: 20:35, 28.12.22