הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז-א-דין אל-קסאם, פרסמה אחר הצהריים (שני) סרטון שבו מוצג לכאורה אברה מנגיסטו, לראשונה מאז שנפל בשבי לפני יותר משמונה שנים. "אני האסיר אברה מנגיסטו. כמה זמן אני וחבריי נשאר כאן בשבי אחרי שנים ארוכות של סבל וכאב? איפה מדינת ועם ישראל שיידאג לגורלנו?", אמר האדם שהוצג כמנגיסטו בסרטון.
בתחילת הסרטון, שפורסם לרגל חילופי הרמטכ"לים אביב כוכבי והרצי הלוי, נכתב כי "כוכבי וממסדו נכשלו". בחמאס הזהירו: "הרמטכ"ל הנכנס הלוי צריך להכין את עצמו לשאת בנטל של הכישלון הזה והשלכותיו. קודמך השאיר לך הרבה צער ושקרים". בישראל, חשוב לציין, טרם התייחסו לסרטון או אישרו את האותנטיות שלו.
3 צפייה בגלריה
אמו של אברה מנגיסטו עם תמונתו
אמו של אברה מנגיסטו עם תמונתו
אמו של אברה מנגיסטו עם תמונתו. "זה מרגש, היא עדיין לא ראתה"
(צילום: גדי קבלו)
3 צפייה בגלריה
אילן מנגיסטו אחיו של אברה מנגיסטו
אילן מנגיסטו אחיו של אברה מנגיסטו
"הוא דומה לו". יאלו מנגיסטו
(צילום: דנה קופל)
אחיו של אברה, יאלו מנגיסטו, אמר בשיחה עם ynet כי הוא אינו יודע לאשר ב-100% האם אכן מדובר בו - אך ציין: "זה נראה הוא, הוא דומה לו". הוא הוסיף: "זה מרגש, אמא עדיין לא ראתה את הסרטון".
ממשפחת מנגיסטו נמסר: "יותר דחוף שנקבל אותו בחזרה מאשר שנראה אותו בסרטון. זו עוד הוכחה שהוא חי. המדינה צריך לפעול במהרה כדי להחזיר אותו הביתה. הוא נראה בריא ומטופל. אין שום סיבה שהוא יישאר בכלא עוד יום אחד נוסף. מעבר לזה, מרגש מאוד לראות אותו. זאת הפעם הראשונה שאנחנו רואים אותו".
דובר לשכת המידע לאסירים פלסטינים חאזם חסנין כינה את מנגיסטו "החייל הציוני השבוי". בהודעה מטעמו מסר כי "ההתנגדות הפלסטינית מייחסת חשיבות רבה לנושא האסירים והיא עושה מאמצים רבים לשחרר את האסירים בבתי הכלא הכיבוש. האסירים הגיבורים שלנו שמחים על התיעוד ששידרו גדודי אל-קסאם - והוא נועד להפעיל לחץ על הכיבוש ולאלץ אותו לסיים עסקת חליפין".


עיריית אשקלון, שבה מתגוררת משפחת מנגיסטו, מסרה כי ראש העיר תומר גלאם הנחה את מינהל הרווחה להיות בקשר שוטף עם האם, אגרנש מנגיסטו, ולעמוד מקרוב אחר מצבה. "עובדות סוציאליות מטעם העירייה תגיע לבית המשפחה", נמסר, "העירייה עומדת בקשר מול משרד ראש הממשלה באשר לבדיקת אמינות הסרטון".
אברה מנגיסטו מוחזק בשבי חמאס בעזה כבר יותר משמונה שנים. בספטמבר 2014 הוא צעד מביתו שבאשקלון אל חוף זיקים, המשיך דרומה וחצה את הגבול הימי בין עזה לישראל, ושם נפל בשבי חמאס. כמה חודשים לאחר מכן חצה את הגבול הישאם א-סייד, בדואי תושב הדרום. שניהם מוחזקים מאז בידי חמאס, ככל הנראה, ואיש לא יודע מה מצבם. בני משפחותיהם של השניים טענו במהלך השנים כי הם לוקים בבעיות נפשיות.
ביוני האחרון פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס הודעה חריגה - ולפיה חלה "הידרדרות" במצבו של אחד השבויים שבהם הוא מחזיק. יממה לאחר מכן פרסם ארגון הטרור תיעוד שבו נראה א-סייד שוכב במיטה ומחובר לבלון חמצן. אז, לעומת היום, חמאס נקט כמה אמצעים כדי להוכיח את אקטואליות הסרטון מצד אחד - ומצד שני כדי לוודא שמיקומו של א-סייד לא יוסגר.
כדי להוכיח שהסרטון של א-סייד צולם בסמוך לפרסומו, חמאס הציג אותו כשברקע תיעוד טלוויזיוני מכינוס שנערך באותו שבוע בקטאר. מנגד, דאגו בחמאס להסיר את הסאונד מהסרטון כדי למנוע אפשרות, גם אם קלושה, של זיהוי המיקום שבו הישראלי מוחזק.