6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
המחבלת לפני הדקירה וזירת הפיגוע
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
ההסתה הפלסטינית בתוך תיק בית הספר של הנערה הפלסטינית שביצעה את פיגוע הדקירה. זמן קצר אחרי שהנערה הפלסטינית בת ה-14 שדקרה ביום רביעי אישה ישראלית בשכונת שייח ג'ראח בירושלים נתפסה, ערכו כוחות הביטחון חיפוש בתיק בית הספר שאיתו הסתובבה בזמן ביצוע הפיגוע.
לידי ynet הגיע צילום ספרי הלימוד שנמצאו בתיק של הנערה ומתבססים על תוכנית הלימודים של משרד החינוך הפלסטיני. בדיקת תוכן הספרים מדגימה את כמות ההסתה הפרועה נגד צה"ל ונגד מתנחלים, כמו גם האדרת שהידים. התלמידים הפלסטינים סופגים ויונקים את ההסתה הזאת בין כותלי בתי הספר כחלק מהתוכנית הלימודית שלהם.
6 צפייה בגלריה
המחברות שנמצאו בתיק של המחבלת משייח ג'ראח
המחברות שנמצאו בתיק של המחבלת משייח ג'ראח
ספרי הלימוד שנמצאו בתיקה של המחבלת

כך למשל, בעמוד 61 בספר ללימוד השפה הערבית ישנו תרגיל בהבנת הנקרא שמכיל סיפור המתאר שריפה של אוטובוס ישראלי השייך להתנחלות פסגות ליד רמאללה באמצעות בקבוקי תבערה, תוך שימוש בביטוי "מסיבת ברביקיו" כדרך לתאר את הצתת האוטובוס.
בעמוד 135 בספר זה, מתבקשים התלמידים לבצע תרגיל בעיתונות ולכתוב חיבור המתאר את הפגיעות הישראליות בילדים פלסטינים תוך שימוש בנושאים שמוגדרים לתלמידים מראש - והם ילדים שנהרגים על ידי ישראל והופכים לשהידים, הריסת בתים וגירוש משפחות וכן מניעת חינוך לילדים פלסטינים על ידי המדיניות הישראלית.
6 צפייה בגלריה
תרגיל כתיבה עיתונאית על הפגיעות הישראליות נגד ילדים
תרגיל כתיבה עיתונאית על הפגיעות הישראליות נגד ילדים
התרגיל: חיבור כיצד ישראל פוגעת בילדים. מתוך אחד מספרי הלימוד
בתרגיל אחר בהבנת הנקרא בספר זה, מתבקשים התלמידים בעמוד 86 לקרוא סיפור על דייג פלסטיני מרצועת עזה שנורה בידי חייל ישראלי לעיני בנו (שנעצר אחר כך על ידי החייל) בגלל שאיחרו לשוב לנמל.
בספר מתמטיקה שנמצא בתיקה של המחבלת, מופיע בעמוד 86 תרגיל בסטטיסטיקה ובו טבלת שכיחות הכוללת את מספר השהידים שנהרגו על ידי ישראל בירושלים. התלמידים נדרשים לחשב בתרגיל סטטיסטיקות רשמיות של הרשות הפלסטינית המתארות את התפלגות מספרי השהידים בכל שנה בין 1994 ל-2015. בפתיח של התרגיל נכתב כי ''מחוז ירושלים חשוף לאלימות מתמשכת על ידי הכיבוש הישראלי נגד המקומות הקדושים לאיסלאם ונגד האוכלוסייה הפלסטינית אשר כוללים אובדן רכוש וחיים".
בספר מדעי החברה, שגם הוא נמצא בתיקה של המחבלת, נכתב כי ''ההתנגדות החמושה היא זכות טבעית ולגיטימית שנועדה להתנגד לכיבוש''. חלק זה מציג גם תמונות היסטוריות ממאורעות תרפ"ט בחברון שבמהלכן נהרגו עשרות תושבים יהודים בידי ערבים שהתגוררו בעיר.
6 צפייה בגלריה
ספרי הלימוד המעודדים הסתה בבית הספר בו למדה המחבלת
ספרי הלימוד המעודדים הסתה בבית הספר בו למדה המחבלת
עידוד הסתה בספרי הלימוד
(צילום: מכון IMPACT-se )
באותו ספר יש חלק המאדיר את הנשים הפלסטיניות ותפקידן בחברה כאשר כדוגמה לכך משתמשים המחברים במחבלת דלאל מוגרבי - חברה בחוליית הטרור שביצעה את הפיגוע באוטובוס בכביש החוף ב-1978 שבו נרצחו 35 ישראלים ובהם 12 ילדים.
ההסתה שאליה נחשפה הנערה המחבלת לא הסתיימה רק רק בספרי הלימוד שאותם מקבלים כל התלמידים הפלסטינים. בית הספר שבו היא לומדת, אל- רוודה אל חדית'ה, קיים ב-2019 הפנינג לרגל הכרזת העצמאות הפלסטינית שבו הוצגו לתלמידים על קירות המוסד החינוכי תמונות שונות ובהן תמונה של פלסטיני שזורק אבנים על רקע מסגד אל-אקצא ובאחרת תמונה של רעול פנים חמוש בסכין. התמונות הללו פורסמו בדף הפייסבוק של בית הספר.
6 צפייה בגלריה
תערוכה שהוצגה בבית הספר שבו למדה המחבלת
תערוכה שהוצגה בבית הספר שבו למדה המחבלת
תערוכה עם הסתה בבית הספר של הנערה המחבלת
(מתוך פייסבוק )
6 צפייה בגלריה
ספרי הלימוד המעודדים הסתה בבית הספר בו למדה המחבלת
ספרי הלימוד המעודדים הסתה בבית הספר בו למדה המחבלת
גם בפייסבוק
(מתוך פייסבוק )
מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, הגיב לממצאים: "קשה לדמיין דוגמה טרגית יותר לאנטישמיות ולעידוד לאלימות בספרים הפלסטינים מאשר ילדה פלסטינית בת 14 שדקרה אישה יהודייה כשהיא נושאת בתיק הגב שלה את ספרי הלימוד המסיתים של הרשות הפלסטינית. ספרי הלימוד הללו נכתבו לקדם תרבות של שנאה ואלימות בקרב 1.3 מיליון תלמידי בתי הספר שלה. אני באמת מקווה שאותן מדינות שעדיין מממנות את משרד החינוך הפלסטיני ואונר"א, מקדישות תשומת לב רבה לעניין ומסיקות את המסקנות המתאימות".
אריק אגסי, סמנכ"ל מכון המחקר, הבהיר: "כמכון שחוקר ספרי לימוד ברחבי העולם, ניתן לראות שבעוד שהפלסטינים מקצינים את התכנים שלהם, מדינות האזור הולכות בכיוון ההפוך לחלוטין בכל מה שקשור לחינוך בספרי לימוד על ישראל ויהודים. סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר, תוניסיה, מצרים וירדן מעדנות את התכנים שנה אחר שנה".