2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תחלואה, בידודים, בדיקות, חשש מסגרים, ובעיות כלכליות: הגל החמישי של הקורונה כבר מראה את אותותיו, והבהלה והחרדה מהשלכותיו מורגשות היטב בציבור הישראלי. בעמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) מדווחים על זינוק מטריד של 31% בפניות המסווגות כפניות על רקע חרדה, ומציינים כי פונים רבים מתייחסים בפנייתם לאומיקרון, לבידוד, ללימודים והעבודה מהבית ומביעים חשש מהשלכות של התפרצות הנגיף על שגרת חייהם.
"התפרצות האומיקרון היא קריאת השכמה למקבלי ההחלטות לזכור שהמגיפה הנפשית כבר כאן. מהנתונים עולה בבירור כי עיקר הפניות על רקע חרדה מגיעות בעיקר מצעירים החוששים מאי-הוודאות ומחוסר השליטה באשר למגבלות ולשינויי באורח החיים, לימודי הילדים והתעסוקה של ההורים", מסבירה ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

את ההשפעות הנפשיות בעקבות משבר הקורונה ראינו לאורך כל השנתיים האחרונות של המגיפה. עומסים חריגים בקווי הסיוע, לצד זמני המתנה ארוכים ומטרידים בשירותי בריאות הנפש, נשמרו גם בין הגלים בניגוד לתחושת החזרה לשגרה והאופטימיות הזהירה שהצטיירה מעל לפני השטח. למרות כל אלו עד כה לא נרשמו מענים משמעותיים מצד משרד הבריאות ומערך בריאות הנפש שידעו לתת סיוע בזמן אמת לכל אלו המשוועים לעזרה.
המשמעויות מטרידות: נתונים שנאספו עד כה על המחיר הנפשי של המגיפה מצביעים על עלייה במצבי דיכאון, חרדה, מתח, הפרעות אכילה ואף אובדות כתוצאה מהמשבר והשלכותיו, והם לא פוסחים על אף גיל או קבוצה באוכלוסייה – מילדים ובני נוער ועד קשישים.
מניתוח הפניות בשבועיים האחרונים לער"ן עולה כי עיקר העלייה בפניות על רקע חרדה נרשמו דווקא בקרב הגילאים הצעירים. בנוסף, עיקר החרדה לא באה לידי מההשלכות הרפואיות של הידבקות בנגיף, אלא מחשש אמיתי מהמציאות שעלולה להשתנות ומהטלטלה שעלולה להיווצר כתוצאה מהגל החמישי שעלולה להשפיע על שגרת החיים, בין השאר בתחומי התעסוקה והלימודים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שירי דניאלס
ד"ר שירי דניאלס
ד"ר שירי דניאלס
"זוהי מגמה עולמית מטרידה שאסור להתעלם ממנה, המעידה כי הגורם הראשון שמעורר דאגה אצל מתבגרים וצעירים הוא בריאותם הנפשית ולא בריאותם הגופנית", מסבירה דניאלס. "על הממשלה להתגייס לסיוע לאזרחי ישראל ולהנגיש עבורם את האפשרות לקבל טיפול וסיוע נפשי, מעבר לרגעים קשים שבהם מתנדבי ער"ן תמיד שם עבורם".
"בסקר נרחב שקיים ה-OECD בקרב בני נוער וצעירים נמצא כי גם בימי הקורונה, התחומים המדאיגים אותם ביותר הם בריאות הנפש, תעסוקה והכנסה זמינה, כאשר במקום האחרון ציינו הנשאלים את בריאותם הפיזית. נתונים אלו מזכירים לכולנו שאנחנו גם נפש ולא רק גוף וגם עליה יש להגן. מעבר לקו הטלפון ולמסך המחשב ניתן להוריד את המסכות המנטליות שכולנו עוטים ולשתף בחרדות ובפחדים".