אתמול זה היה בחיפה, והיום קצת דרומית: גשם הפתיע הבוקר (שלישי) תושבים ביישובים בשרון. הגשם תועד בין השאר בחדרה, תל מונד, נתניה, כפר הס, במושב גאולים ועוד. בנתניה גם תועד "נהר" בכביש ליד חוף ארגמן בעיר, בשל הגשם שהפתיע את התושבים בסוף חודש אוגוסט.

4 צפייה בגלריה
הצפה בחוף ארגמן בנתניה בעקבות הגשמים
הצפה בחוף ארגמן בנתניה בעקבות הגשמים
חוף ארגמן בנתניה, היום
4 צפייה בגלריה
גשם בחדרה
גשם בחדרה
טפטוף גם בחדרה
(צילום: אורן רייס)
עיריית נתניה הסבירה כי "במטרה למנוע מהגעת מי ניקוז לים במהלך הקיץ, עיריית נתניה מבצעת חסימת מעבר של המים לים. כמות הגשמים הבלתי צפויים (באוגוסט) שירדה הבוקר גרמה למים לצאת בנקודות אחדות וגרמה לנזקים קלים, שמתוקנים בשעות אלו".
חזאי ynet דני רופ מציין כי גשם בסוף אוגוסט אינו אירוע יוצא דופן. עד שעות הצהריים קיים סיכוי לגשם קל עד בינוני בצפון, בחוף ובשפלה ואף קיים סיכוי קטן לברקים ורעמים. התחזית למחר וליום חמישי: הטמפרטורות יעלו, מזג האוויר יתייצב ותורגש הכבדה בעומס החום. בסוף השבוע לא צפוי שינוי גדול.

איך ייראו החורף והסתיו, ומה ממליץ המומחה?

ד"ר עמיר גבעתי, מהמנהל המדעי בחברת הניהול משאבי הסביבה והחוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר ל-ynet Live כי "אנחנו מכירים את התופעה של גשם בקיץ, אבל בדרך כלל לא בעוצמה הזאת ולא בפריסה הזאת. אנחנו נמצאים בשוליים של סערה מאוד גדולה באירופה. זה חלק מהשינויים של האקלים שאנחנו רואים, תופעות שלא אמורות לקרות במקומות לא שגרתיים ובעונות לא שגרתיות".
מה נראה בסתיו הקרוב? "יש סיכוי מאוד גבוה שהסתיו הזה יהיה מלווה באירועי גשם חזקים וקיצוניים. הסיבה היא שהים התיכון חם מהרגיל. בגלל הטמפרטורות הגבוהות שהיו פה ביולי וגם באוגוסט, טמפרטורות המים חמות מהרגיל - וים חם זה פוטנציאל לאנרגיה. כשהוא פוגש אוויר קריר יותר, בדיוק כמו שקרה הלילה, אז זה מתכון לסערות, ולכן מרבית החוקרים והמודלים שאנחנו מסתכלים עליהם צופים שחודשי הסתיו, כבר באוקטובר אחרי החגים אנחנו נראה באמת אירועי גשם חריגים, הצפות בהיקפים יותר גדולים".
ומה מצב הכינרת? "הכינרת, למזלה, מנותקת מההתרחשויות האלה בגלל שהיא מחוברת למערכת ההתפלה. המפלס ירד שם די הרבה בגלל ההתאדות ובגלל הקיץ היבש. אבל אנחנו רחוקים מאותם מחוזות של קו אדום ובטח קו שחור. אנחנו בעצם בעידן חדש. אם עד לפני שנה הכנרת הייתה תלויה רק בחורפים ורק בגשמים, אז עכשיו יש לה תגבור נוסף. כרגע מצבה נגיד הוא בסדר, הוא משהו כמו מטר, מטר וחצי מתחת למקסימום, אבל רחוק מהקו האדום. עיקר הפגיעה היא בחקלאות והתשתיות, שראינו עם הפסקות חשמל בתחילת הקיץ והשרבים הגדולים".
4 צפייה בגלריה
גשם בחיפה
גשם בחיפה
נד מים בחיפה, אתמול
(צילום: אילת בר-חן)
עד כמה המודלים שמדברים על שנה גשומה מדויקים בראייה לאחור? "כולם מראים את אותו הדבר אז הם די מדויקים. הכותרות דיברו על חורף גשום, אני מסייג את זה לפחות לתחילת העונה - נאמר אוקטובר, נובמבר ודצמבר. הם די מדויקים, לא כמו התחזית למחר, אבל הייתי אומר שיש חיזוי לא רע - משהו כמו 70%-80% לטווחים של חודשיים-שלושה קדימה. מה יהיה בשיא החורף זה עוד טיפה מוקדם. הרשויות המקומיות, בעיקר במרכז הארץ, צריכות לעשות הכנות ולהכין תרחישים למה יקרה אם ירד הרבה גשם בזמן קצר. כמעט בטוח שנראה תמונות כאלה של הצפות, אבל כמה שנוכל לצמצם את הנזקים - יותר טוב".
לדברי גבעתי, "אנחנו רואים בשנים האחרונות את העלייה הזאת בעוצמות הגשם. צריך לקחת בחשבון שישראל הולכת ונבנית. אין למים לאן לחלחל וזה יוצר פוטנציאל מאוד מאוד מסוכן של הצפות. הנושא הזה של ניקוז והצפות בערים הופך להיות ממש סכנת חיים, והרשויות צריכות להתייחס לזה בכל הרצינות".