התנועה אתמול (ראשון) הייתה דלילה מאוד ברחוב הראשי בכפר קאסם, משם יצא המחבל יוסף אבו ג'אבר, שביצע את פיגוע הדריסה בתל אביב בשישי האחרון. פה ושם נראו יהודים שהגיעו לעשות קניות בחנויות במקום. "הפיגוע עשה משהו", אמר גיא בר לבב מראש העין, בזמן שאשתו רותי קונה בחנות לחומרי בניין במרכז הכפר, "יש פחד וחשד, אבל כולנו יודעים מה קורה אחרי פיגוע - שלושה או ארבעה ימים עוברים וכולם שוכחים ושבים לפה לקניות". חלק מהיהודים שנכנסו אתמול לחנות הענק סירבו להיחשף. "אני לא רוצה שהמשפחה שלי תגיד שסיכנתי את עצמי והגעתי לכפר קאסם", מסביר אבי מיהוד.
ליד אחת הפנצ'ריות מצאנו את מוסטפא, שאמר על אבו ג'אבר: "זה לא האיש, אני מכיר את המשפחה. הוא היה אולי עייף, אולי בהשפעת סמים. בשלושת אלפים אחוזים אין פיגוע. רק תחזרו כבר לקנות פה, תראה, אין כמעט אנשים". עלא עיסא, הבעלים של חנות המכולת "השלום" בעיר, אמר כי: "הבאנו מצות ומוצרים כשרים לחג הפסח עבורכם היהודים. אין תנועה כמעט ולא באים אנשים. אני מכיר את מי שנהרג וחשוד כאילו ביצע את הפיגוע. זה לא יכול להיות. מדובר במשפחה מדהימה, הוא בחור נורמטיבי".
4 צפייה בגלריה
רחובות כפר קאסם
רחובות כפר קאסם
כפר קאסם, אתמול. לאחר הפיגוע שביצע תושב העיר, התנועה ברחוב הראשי הייתה דלילה
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
עלא עיסא
עלא עיסא
"אין תנועה כמעט ולא באים אנשים". עלא עיסא, בעל מכולת "השלום" בעיר
( צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
יוסף אבו ג'אבר
יוסף אבו ג'אבר
"היה בחור נורמטיבי". יוסף אבו ג'אבר
יעקב ורחלי שטרנבאום מהיישוב מתן בשרון קונים בקביעות מעסקים בכפר. "זול כאן, תמיד נותנים כבוד ולא מרמים", אומר יעקב, "נכון, הפיגוע ובן המקום שחשוד שביצע אותו הבריחו את היהודים. בשבת נפש חיה לא הייתה בשווקים, והיום בקושי יש תנועה כאן בכלל". כמו התושבים, גם הוא משוכנע כי לא מדובר בפיגוע. "אחרי שחלפה יממה אני משוכנע - זו תאונה. ראית את הסרטונים עם התלמידים מביה"ס בקריית אונו? זה נראה לך מפגע בכלל? אנחנו לא פוחדים. מפגע לא יצא מפה, זו דעתי. זה יתברר, כמו שהתברר שלא היה ולא בוצע כלל ירי בזירה".
יו"ר הוועד העממי בכפר קאסם, באיד עיסא: "צריך לעצור את היד הקלה על ההדק. לא יודעים אם זו תאונה או לא וישר יורים בנהג, כי הוא ערבי וערבי צריך להיות מחבל ורוצח. יכלו לעצור אותו ולהשתלט עליו בלי ירי, אבל אחרי זה עוד מוחאים כפיים למי שעשה את הדבר הזה". עיסא הוסיף כי "זה מחזיר אותנו לסיפור של יעקוב אבו-אלקיעאן. אפילו ראש הממשלה יצא ואמר עליו שהוא מחבל. החקירה בסופו של דבר הוכיחה שזה לא היה פיגוע ושהוא נהרג בדם קר, אבל אני בטוח ש-95% מהאזרחים הישראליים עדיין לא יודעים שהוא חף מפשע".

4 צפייה בגלריה
נרות נשמה לזכר אלסנדרו פאריני שנרצח ב פיגוע בטיילת תל אביב
נרות נשמה לזכר אלסנדרו פאריני שנרצח ב פיגוע בטיילת תל אביב
נרות נשמה לזכר אלסנדרו פאריני שנרצח בפיגוע בת"א בשישי
(צילום: AP)

ומה יהיה פה במקרה של הסלמה? "כפר קאסם הוא מודל לדו-קיום, אחווה ושלום, ויישאר תמיד. המאבק של האזרחים הערביים בכפר קאסם ובכלל הוא מאבק לשלום ולשוויון, שרחוק מדרכים של אלימות", אמר עיסא. הפעיל החברתי עורך דין עאדל בדיר הוסיף: "אין לי ספק כי התושבים ימלאו את חובתם האזרחית, ולא צפויות הפרות סדר כפי שמייחלים גורמים קיצוניים משיחיים שרוצים לתייג את הערבים אזרחי המדינה כגיס חמישי או כתומכי טרור. תושבי כפר קאסם מנהלים מאז קום המדינה מערכת יחסים מצוינת עם האוכלוסייה היהודית, ואף הסלמה או עימות לא תשנה את עמדת היסוד האיתנה הזו".
לעומתם, עבד סרסור אמר כי "אם תהיה הסלמה, זה יביא לאווירה מתוחה, כעס, ושנאה. נכון שאני בעד דו-קיום, אבל בזמן מלחמות הכול נעלם וחוזרים לנקודת האפס. לא חושב שיהודים יבקרו כמו בימים רגילים, אלא יפחדו על חייהם". סרסור הוסיף כי "בעבר היו אצלנו עצורים בעקבות הפגנות הזדהות עם מסגד אל-אקצא, שהוא קו אדום. לא נשתוק אם הפגיעה באל-אקצא תחזור על עצמה שוב". פעיל פוליטי בכפר קאסם הוסיף לדבריו של סרסור, ואמר כי "בזמן הסלמה נרגיש במתיחות, והשנאה תגדל. רבים ירגישו בגזענות, ומי שגורר אותנו למצב כזה זו הממשלה הגזענית וההפקרה של החברה הערבית".