הפשיעה והאלימות ממשיכות להשתולל בחברה הערבית, ומספר הנרצחים בה מתחילת השנה עומד כעת על 140 - לעומת 66 בלבד בתקופה המקבילה בשנה שעברה - אבל הסוף כלל לא נראה באופק. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשפו בשבועות האחרונים הצצות לפעילותם של ארגוני הפשיעה בחברה הזו, שבין היתר מכינים ממש רשימות חיסול, גם של קרובי משפחה של היעדים, וכעת חושף בשיחה עם ynet "חייל" של אחד מארגוני הפשיעה כיצד נאלץ להפוך לרוצח בשירות הפושעים, כדי שלא יהפוך בעצמו לקורבן הבא.
2 צפייה בגלריה
זירת רצח
זירת רצח
האלימות משתוללת, וכבר 140 נרצחו במגזר מתחילת השנה
(צילום: נדב אבס)
"הצטרפתי לארגון לאחר שלקחתי הלוואה מהשוק האפור ולא הצלחתי לסגור את החוב. היו לי איומים ברצח וירי לעבר הבית, סכנת חיים", סיפר האיש. "נאלצתי לעבוד איתם והפכתי לעבריין ששולחים אותו לפגוע באנשים. אני יודע שפגעתי גם בחפים מפשע – אבל אם לא אעשה את מה שהם רוצים ירצחו אותי". לדבריו, רבים מאותם "חיילים" שמבצעים את העבודה המלוכלכת של ארגוני הפשיעה הם אנשים שהידרדרו לכך בגלל מצב חברתי וכלכלי קשה. "לכל משימה יש מחיר, ובינתיים הרוב יורים, שורפים רכבים ומאיימים כדי לסגור את החובות שלהם", הוא מוסיף.
את הדברים אמר לאחר ההצצה הנדירה שנחשפה לפעילותם של ארגוני הפשיעה במגזר, כשאחד העבריינים מספר ממקום מחבואו: "אני מבטיח לך שמספר הנרצחים יעלה עוד ועוד". הוא אמר כי במאבק בין הארגונים לא תהיה "סליחה" וכי הם מוכנים לרצוח גם נשים בהיריון: "כי אולי בעתיד הבן שלה יגדל לעולם הפשע ויחפש אותנו. נרצח כל מי שקשור לסכסוך שלנו", אמר.
עבריין אחר שנמנה עם אותו ארגון פשיעה סיפר: "המצב כל יום מחמיר. אני גם מאוים, מחפשים אותי, אני רוצה להגן על עצמי. תמיד יש לארגון יעדים לחיסול והסוף של הדרך הזאת הוא המוות. כולנו יודעים שהזמן שלנו קצר כל עוד הסכסוך ממשיך". הוא הוסיף: "אנחנו צריכים להתמודד עם כל האויבים שלנו, וזאת תהיה כמו מלחמה. אנחנו יודעים שיהיו עוד קורבנות, אולי אני אהיה ביניהם, אולי מישהו מבני משפחתי".
2 צפייה בגלריה
רק חלק מ-140 הנרצחים מתחילת השנה. העבריינים מאיימים: "אין סליחה"
רק חלק מ-140 הנרצחים מתחילת השנה. העבריינים מאיימים: "אין סליחה"
רק חלק מ-140 הנרצחים מתחילת השנה. העבריינים מאיימים: "אין סליחה"
מלחמות העבריינים ממררות את חייהם של קרובי משפחה חפים מפשע. תושבת המשולש סיפרה כי אחד מקרוביה עובד בארגון פשיעה, וכיוון שיש גורמים כלשהם שמבקשים לחסל אותו, איומי הרצח מופנים אל משפחתה שלה. לדבריה המצב הזה נמשך כבר שישה חודשים: "בתקופה הזו אנחנו לא יוצאים מהבית אלא לדברים דחופים מאוד, כלומר פעמיים בחודש כדי לקנות דברים. אפילו הילדים שלנו נעדרו מבית הספר בגלל הסכנה, וקרה שהם התקשרו ואיימו. אחד מהם התקשר לבעלי ואמר לו 'אם לא נגיע למטרה נרצח אותך ואת בני משפחתך'. אנחנו חיים בפחד, וכדי שלא ניפגע מירי כולנו ישנים במקלט. אנחנו לא נופתע מהיום שבו אחד מאיתנו יירצח".
בני משפחה נוספת מהמשולש הדרומי סובלים אף הם מאיומים חמורים על חייהם, בגלל שאחד מקרוביהם חייב סכום כסף גדול לארגון פשיעה. כיוון שלא אותר, הפושעים ירו על בתיהם של קרוביו יותר מ-25 פעמים – ובשלושה אירועים נפצעו חפים מפשע. קרוב משפחתו של היעד סיפר: "אנחנו מקבלים איומים על בסיס יומיומי, ואני באופן אישי בעל בית עסק שירו לעברו פעמיים. בגלל המצב הזה התחלתי לאבד גם את הלקוחות שלי ואת הפרנסה. הארגון מבקש מאיתנו לשלם להם סכומים גדולים במטרה לסגור את החוב של היעד, וזה בלתי אפשרי. אולי יגיע היום שבו ירצחו אותי או קרוב משפחה שלי".
אישה אחרת, שבעלה ושניים מקרוביה נרצחו, סיפרה: "הם רצחו את בעלי בדם קר כשהיה בדרכו לעבודה, והמצב הזה גרם לי להישאר בבית במשך חודשים – כי אני מרגישה שאם אצא מהבית אז ירצחו גם אותי". לדבריה, "בעלי נרצח רק בגלל שהיה קרוב לאחד היעדים. הפתרון היחיד כדי להציל את חיינו הוא לא לצאת מהבית, וזה לא תמיד מצליח כי הפושעים יכולים לפרוץ לבתים ולרצוח אותנו גם כשאנחנו בחדר השינה".

היא הוסיפה כי יש לה שני ילדים, בני שמונה ותשע, ששואלים שוב ושוב "מתי אבא יחזור". "אני אומרת להם שהוא נמצא בגן עדן. בכל לילה שהם מתעוררים הם בוכים ומבקשים את אבא. אני חוששת שמתישהו ירצחו אותי וששני ילדיי יישארו ללא הורים", אמרה בכאב. כמו רבים אחרים במגזר, היא מאוכזבת קשות מהתנהלות הרשויות: "המשטרה נכשלה בתפקידה, ויש לנו שר שרחוק ממה שקורה ואין לו עניין להילחם בפשיעה".
עורך דין מאזור ואדי ערה סיפר כי גם בנו ספג איומים וכי המשפחה בכלל לא יודעת מדוע: "בני לומד באוניברסיטה והוא אדם הגון. לצערי הוא מקבל איומים חמורים על חייו, למרות שהוא לא מעורב בשום מעשה פלילי. ניסיתי לברר על מה הם מדברים, אבל ללא הועיל. אני לא יודע איך האיומים האלה יכולים להסתיים. הם מאיימים ואנחנו לא יודעים את הסיבה".
גם בעלי העסקים מתקשים להתמודד עם הפשיעה המשתוללת ברחובות. בעל עסק מאזור הגליל סיפר כי העבריינים דורשים פורטקשן, דמי חסות, "ואם לא אז יורים על העסקים". לדבריו, לעבר העסק שלו ירו כבר פעמיים וכי הוא כבר חש בירידה במספר הלקוחות: "כל האנשים חוששים להגיע ולקנות", אמר. איש עסקים נוסף באזור הוסיף: "פנו אליי המון אנשים שנהגו לקנות אצלי והפסיקו בגלל הירי לעבר בית העסק. הם אמרו לי 'אנחנו מעדיפים להזמין מזון במשלוחים כי יש סכנת חיים גם כשאנחנו נמצאים בקניות, במסעדות ובבתי קפה'. זאת תחושה קשה שעלולה לגרום לפשיטת רגל לבתי העסק".
הקורבן האחרון של האלימות במגזר הוא פלסטין מטר בן ה-47, שנורה למוות ביום שלישי בערב ביישוב מגוריו נחף שבגליל. אחד ממכריו אמר כי הוא נרצח רק בגלל סכסוך בין משפחות. "הוא היה אדם ישר, נדיב, צנוע שאהב לעזור, והייתה לו מסעדת שווארמה בסכנין. הוא היה אדם נפלא והגון", סיפר.
פורסם לראשונה: 00:01, 04.08.23