3 צפייה בגלריה
כמה מהנרצחים בחברה הערבית השנה
כמה מהנרצחים בחברה הערבית השנה
כמה מהנרצחים בחברה הערבית השנה
בשביל ארגוני הפשיעה בחברה הערבית, כל האמצעים כשרים. נקמה על רצח יכולה לעלות גם בחייו של חף מפשע, וזה לא נחשב כישלון. "לא קל לפתור את הסכסוך הקיים", אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" עבריין מוכר. "יש לנו מלחמה חמורה מאוד, שיכולה לגבות את חייהם של הרבה אנשים, גם חפים מפשע".
למה חפים מפשע? "אנחנו תמיד מחפשים את 'היעדים'. אם ירצחו לנו חייל, יש לנו שעות להגיב. הכנו רשימה ארוכה שיש בה 160 שמות של יעדים וקרובי המשפחה שלהם. אנחנו מכירים את המסלול שלהם. מקום מגורים, מקום עבודה, מתי יוצאים, מתי חוזרים. איפה מבלים ומתפללים, כל דבר קטן. ברגע שהיעד נעלם, אז רוצחים קרוב משפחה. אח, אב, בן חפים מפשע - כדי להכאיב".
"היעדים שסימנו לא מרגישים שאספנו פרטים על חייהם", הוא הוסיף. "זאת השיטה שלנו. היעדים ישלמו מחיר כבד וקשה". עם שיטות הפעולה הללו, בארגוני הפשיעה לא מפחדים מכלום. גם מהשב"כ. "הורדנו לפחות 25 קורבנות, חלקם חפים מפשע. אפילו השב"כ לא יכול לגלות את השיטות שלנו, קשה להם להגיע אלינו".

עבריין מארגון אחר סיפר על הקרב עם המשטרה: "אנחנו הולכים לנקום על כל פגיעה, זה ייקח שעות, אולי כמה ימים או שבוע. המשטרה לא יכולה לתפוס אותנו, כי תמיד יש לנו חיילים שמבצעים את הרציחות, ואם במקרה יתפסו מישהו הוא יודע שאם יקרה משהו אז נפגע בבני משפחתו, לכן כולם שומרים על שתיקה. אם הוא הופך לעד מדינה, התגובה תהיה פגיעה קשה במשפחתו ובכל קרוב שלו". זו שגרת היום שלהם, עבודה מדויקת. "האנשים המובילים בארגונים כל הזמן רק מתכננים ומסדרים רשימת יעדים לחיסול", סיפר הבכיר.
מספר הנרצחים מתחילת השנה עומד על 123 בני אדם, רבים מהם חפים מפשע, אבל את מי שעומד בצמרת ארגוני הפשיעה - זה פשוט לא מעניין. והם לא מסתירים את זה: "אנחנו יודעים שיש לנו יעדים שהם אנשים טובים ונורמטיביים, אבל בפשיעה לא חושבים מי טוב ומי רע, אלא העיקר לנקום בכל מחיר. ברשימת היעדים יש לנו שמות של רופאים, עורכי דין, מורים, קבלנים ועוד. המלחמה בקרוב תהיה יותר קשה". זה קורה באופן יומיומי. הכל מאורגן. דוגמה בולטת לכך היא סכסוך הדמים בין משפחות חרירי ובכרי, שגבה בשנים האחרונות את חייהם של עשרות נרצחים, חלקם חפים מפשע.
בחודש פברואר, אלמונים רצחו את האחים עלי (31) וכאלד (28) אלסעדי בביתם. הרצח הזה תוכנן היטב: חמשת הרוצחים התחזו לשוטרים, דפקו בדלת, וכשנפתחה - החלו לירות. הנרצחים מזוהים עם ארגון הפשע של משפחת בכרי. לא עבר זמן רב עד שהגיעה הנקמה. ממש באותו היום, נרצח המאם אבו זרקה (24), תושב עארה ששייך לארגון הפשיעה חרירי, אחד מארגוני הפשיעה המרכזיים.
3 צפייה בגלריה
מהדי חרירי שנרצח בכביש 6 ליד קלקיליה
מהדי חרירי שנרצח בכביש 6 ליד קלקיליה
מהדי חרירי, שנרצח בכביש 6
חודשיים לאחר מכן, באפריל, נרצח מהדי חרירי (18), תושב אום אל פחם, בנו של ראש ארגון הפשע. הוא נורה כשהיה ברכבו, בכביש שש ליד מחלף אייל. אשרף כרוב (49), מהנדס תושב ג'לג'וליה שנרצח ביוני, נורה למוות על פי החשד כנקמה. הוא לא היה היעד "המקורי" לרצח, ונרצח כנראה רק כי המתנקשים לא הצליחו להגיע ליעד. על פניו, נראה שגם הפעולה הזו תוכננה לפרטי פרטים: המתנקשים רעולי הפנים נכנסו לבית בג'לג'וליה, בעת שהמשפחה הכינה עוגיות - ורצחו את אשרף לעיניי אשתו, אחותה ובתו הקטנה.
"המתנקשים ביצעו את הרצח ליד הילדה הקטנה שהתחילה לצעוק", סיפרו אז בני המשפחה. לדבריהם, "אשרף התגורר עם משפחתו מחוץ ליישוב בגלל הסכנה לחייהם. הוא היה אדם ישר ומכובד, בעבר נבחר לחבר מועצה והיה הולך עם הוועדה העממית לסולחות ומגנה את האלימות. אבל גם חפים מפשע נרצחים, והבן שלי אחד מהם". זו המציאות הכואבת. מהראן אבו חיט, צעיר בשנות ה-20 לחייו המזוהה עם משפחת בכרי, נרצח בחודש דצמבר האחרון כשעבר במסעדה בחיפה.
3 צפייה בגלריה
הלוויתם של פיראס ופארס הייב
הלוויתם של פיראס ופארס הייב
פיראס ופארס היב, לצד תיעוד מהלווייתם
(צילום: שרון צור)
הוא נרצח כנקמה על פיראס היב ובנו, שנרצחו יומיים לפני ומזוהים עם משפחת חרירי. עלי ומוחמד פאחורי, בני דודים מנצרת, נורו למוות ביוני 2022, כשהיו ברכבם, מתחת למחלף שער העמקים. שני הנרצחים הם חפים מפשע. הם לא קשורים למלחמה הזו, אך משלמים את המחיר, בתור קרובי משפחה של היעדים המקוריים.
לפני שלושה ימים נרצח הרופא ראמז אבו עסבה (39), תושב ג'ת, לעיני ילדיו. "אתם באים והולכים ואף פעם אין לכם הוכחות", צעקה לעבר השוטרים חברה של אשתו של הנרצח. חסן אבו עסבה, קרוב משפחה, אמר כי "מדובר באדם ישר שתורם לחברה מזמנו וכספו. הוא תמיד עשה רק טוב. אם רוצחים רופא זה אומר שכולנו בסכנה ואין חסינות לאף אחד". גם הפעם, על פי החשד, היעד המקורי לרצח היה אדם אחר, אבל גם הפעם - חף מפשע שילם את המחיר.