בבית החולים פוריה נקבע היום (שלישי) מותו של חוסין עבאס, תושב כפר כנא בן 23 שנורה לפני שלושה ימים. יחד איתו נפגע מהירי ביישוב גם נער, שנפצע באורח קל עד בינוני. מספר הנרצחים בחברה הערבית עלה מתחילת השנה ל-134 בני אדם. במקביל, במשטרה פענחו רק 14 מהרציחות.
אתמול נרצח באבו סנאן שבגליל המערבי תושב הכפר אמיר אבריק (30), בעת שנסע במשאית. מהמשטרה נמסר כי הרקע לאירוע פלילי.

6 צפייה בגלריה
חוסין עבאס מכפר כנא
חוסין עבאס מכפר כנא
חוסין עבאס, שנרצח ביריות
6 צפייה בגלריה
הלוויה לשני נרצחים בג'סר אזרקא
הלוויה לשני נרצחים בג'סר אזרקא
ההלוויה לנרצחים בג'סר א-זרקא

תושבים מאבו סנאן אמרו כי "מדובר באדם חף מפשע, מהטובים ביישוב. הוא לא היה מעורב בבעיות ובסכסוכים. הרקע לרצח מוזר". קרוב משפחה של אבריק אמר: "רצחו את הפרח של המשפחה. לצערנו אין מי שיעצור את הפשיעה, וככל הנראה נמשיך לסבול לכל החיים. זאת תופעה חמורה והתוצאות יהיו קשות ביותר".
הכעס על אוזלת היד של הרשויות הורגש גם בג'סר א-זרקא, שם אתמול בשעות אחרי צהריים אלפים השתתפו בהלווייתם של מוחמד (19) ורשא עמאש (28), קרובי משפחה שנרצחו ביישוב בשבת האחרונה. מאות מהמשתתפים בהלוויה הלכו לכיוון כביש 2 במטרה להפגין, ופוזרו על ידי המשטרה באמצעות רימוני הלם. כמה מהמוחים השליכו אבנים לעבר השוטרים, ואחד מתושבי היישוב נעצר.
סוסן עמאש, דודתו של מוחמד, אמרה: "די לפשיעה והרציחות. אלו לא חיים. האחיין שלי נרצח, ולפני כשנתיים רצחו אחיין אחר. אני לא יודעת מי בא בתור. המצב חמור מאוד ואין מי שיטפל, המשטרה מזלזלת". אסראס עמאש, שאחיה אחמד נרצח לפני כשנתיים, אמרה כי "רצחו אותו בדם קר כשהיה בכניסה לביתו, ללא שום סיבה. עד היום הכאב מלווה אותנו כי המשטרה לא עושה את תפקידה בנוגע לרוצחים שפוגעים באנשים חפים מפשע". היא האשימה: "הם רוצים שנמשיך לחיות תחת אלימות תוך שהם יושבים בתחנת המשטרה הגדולה, שמאז שנפתחה אחוז הפשיעה והרציחות עלה ביישוב".
6 צפייה בגלריה
מוחמד ורשא עמאש שנרצחו בג'סר א-זרקא
מוחמד ורשא עמאש שנרצחו בג'סר א-זרקא
מוחמד ורשא עמאש שנרצחו בג'סר א-זרקא
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בג'סר א-זרקא
זירת הרצח בג'סר א-זרקא
זירת הרצח בג'סר א-זרקא
(צילום: דוברות המשטרה)
אניסה עמאש, שבנה נרצח, תקפה: "מה עשתה המשטרה חוץ מלהגיע לזירות ולהעלים ראיות. עדיף לגרש אותם מהיישוב מבחינתי, הם לא פחות מסוכנים מהפושעים". סמירה עמאש, שבנה נביל נרצח לפני שלוש שנים, אמרה: "עצרו שני חשודים ברצח בני ועד היום הם בכלא, אבל הכאב יישאר בתוכי. רצחו אותו כשהיה בדרך להתפלל, הוא לא עשה שום דבר. הוא לא קיבל איומים ולא פגע באף אחד".
‏תושב ג'סר א-זרקא חסאן עמאש אמר כי יצא להפגין בעקבות גל הרציחות. "יצאתי להפגין ולצערי המשטרה תקפה אותי ברימוני הלם וגרמו לי לחבלה ביד. בגללם עברתי ניתוח ועד עכשיו אני מאושפז". הוא האשים: "במקום לתפוס רוצחים הם פוגעים בתושבים שרצו לצעוק ולהעביר מסר על הכאב והפחד שבו אנו חיים בגלל רוצחים שמסתובבים חופשי".

במקביל, במהלך פעילות של שוטרי תחנת אום אל פחם נגד שימוש והחזקת אמצעי לחימה בניגוד לחוק, תפסו השוטרים אתמול רובה מסוג קלצ'ניקוב, שני אקדחים, מחסניות, תחמושת רבה, כלי רכב עם לוחיות זיהוי משוכפלות ומסכות סקי בחיפוש במתחם מגורים וברכב בעיר. שני צעירים תושבי המקום (24 ו-25) נעצרו בחשד להחזקתם. בית משפט השלום בחדרה האריך את מעצרם עד למחר.
ממשטרת ישראל נמסר: "לצערנו, ריבוי אירועי האלימות ברחוב הערבי וחומרתם, תוך שימוש בכלי נשק המוחזקים בניגוד לחוק, גובים קורבנות ללא הבחנה. בבואנו לחקור את הפשעים הנתעבים, במטרה להגיע לחקר האמת ומיצוי הדין עם מבצעי העבירה, נתקלים השוטרים לעתים קרובות בזירות ששובשו, ראיות שנעלמו וחוסר סיוע מצד התושבים, לרבות העלמת אמצעי תיעוד, עדים וכיוצא בכך. עם זאת, המשטרה מפעילה את כלל האמצעים, היחידות והיכולות, חרף היעדר שיתוף הפעולה הנדרש לקידום החקירות.
"בהתאם לתשתית הראייתית, כלל הממצאים מועברים לעיון ולהחלטת הפרקליטות, כמקובל, וכך גם במקרה זה. למען הסר ספק, נדגיש כי חקירת תיקי רצח לא מסתיימת לעולם, ותיקים אלה נחקרים כל העת תוך בחינה עדכנית באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. לפיכך, כל טענה אחרת היא חסרת אחיזה במציאות. אנו מדגישים כי הטיפול באלימות בחברה הערבית אינו נחלת המשטרה לבדה, והשינוי המיוחל יגיע רק עם שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית עצמה, בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה".