הפעיל החברתי הפלסטיני עיסא עמרו, שצילם את התקרית בחברון שבה נראה לוחם מחטיבת גבעתי אומר לפעילי שמאל ש"בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה, אשבור לכם את הצורה", הורחק שלשום מביתו בעיר על ידי בית משפט צבאי עד השבוע הבא. במקביל, עדות חדשה מצד תושבי ניו יורק שפגשו את החיילים, מחזקת לכאורה את גרסתם לפיה הפעילים התגרו בהם והתנהגו באופן פרובוקטיבי.
עמרו נעצר שלשום בחשד לשיבוש הליכי חקירה והפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, אחרי שצילם את התקרית והעלים את הטלפון הנייד שלו. המשטרה טענה כי עמרו הרים את קולו על חוקר.

2 צפייה בגלריה
עיסא עמרו
עיסא עמרו
עיסא עמרו
"מדובר בחשוד שבאופן קבוע מלווה קבוצות ישראלים לסיור בחברון מתוך ידיעה שהם לא יכולים להיכנס לשטחים אלה. הוא שותף לדבר עבירה של כניסת ישראלים לשטחי A שיוצרות סכסוך, שהוביל בין היתר לאירוע ביום שישי האחרון", הצהיר נציג המשטרה בבית המשפט הצבאי בדיון שהתקיים בעניינו היום.
עורכת הדין ריהאם נסרה, שמייצגת את עמרו, אמרה כי "חמורה העובדה שהמשטרה מתעלמת מהתיעודים הרבים של האירוע, מאמצת נרטיב שקרי ומציגה אותו בפני בית המשפט. דרישות המשטרה חושפות שמטרת מעצרו של עמרו הייתה להטיל עליו אימה ולהרחיקו מהפעילות החשובה שהוא עושה בה".
מנגד, נציג מקבוצת תיירים יהודים-אמריקנים שביקרה בחברון ביום שישי האחרון ופגשה את חיילי גבעתי, שחזר בשיחה עם ynet את מה שראה במקום, גרסה שמחזקת לכאורה את גרסת החיילים. יידל פרלשטיין, נציג מחוז 12 בברוקלין בעיריית ניו יורק, מראשי הקהילה היהודית בעיר, הגיע לארץ בשבוע שעבר לרגל בר מצווה משפחתית – ויחד עם כ-20 בני משפחה וחברים נסע לחברון.
"בדרך חזרה ראינו עמדת חיילים אז עצרנו להגיד שלום", הוא שחזר. "אנחנו לא מישראל, אז התלהבנו מאוד לראות חיילים מגנים עלינו. אמרנו להם שעוד מעט שבת, אז התחלנו לרקוד איתם ולשמוח. ילד שעבר שם עם אמא שלו במכונית ליד החיילים עצר כדי לתת להם סנדוויצ'ים, ואמא שלו אמרה לנו שזה גם הבר מצווה שלו, אז כולנו התחלנו לרקוד ולשמוח. החיילים היו מאוד נחמדים, ולא היה באזור אף אחד חוץ מאיתנו".

לדברי פרלשטיין, "פתאום הגיחה לעברנו קבוצה של אנשים. לא ידענו מי הם בכלל אבל אחת הנשים שם רצה לעבר אשתי והחלה לצרוח עליה: 'זה חילול השם, זה חילול השם! לכו מכאן! אין לכם שום זכות להיות כאן!'. לא הבנו כלום, אנחנו אפילו לא מבינים עברית, לא ידענו מה קורה. אנחנו לא מישראל ולא מבינים בפוליטיקה. אמרנו להם 'למה? הילד חוגג בר מצווה, למה לא לשמוח? היא אמרה: 'בר מצווה? לכו לכותל, כאן זה אדמה של ערבים, אל תרקדו פה' והם דחפו את אשתי".
לגרסתו של פרלשטיין, "החיילים לא הבינו מה קורה אבל ראו איך אנחנו הותקפנו על ידי הקבוצה הזאת שהגיעה משום מקום. הם פנו אליהם ושאלו מה אתם רוצים מהם? עזבו אותם. אז הפעילים כבר ממש התרתחו, גילו עוינות מוחלטת לחיילים, החלו לדחוף אותם ולדחוף להם מצלמות מול הפנים".
2 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
תיעוד התקיפה
(מתוך טוויטר)
החיילים, לדבריו, הגיבו בצורה רגועה – בזמן שהפעילים המשיכו לצעוק ולתקוף אותם. "הם ממש השתוללו, אבל שום דבר לא עזר. האווירה הייתה ממש עוינת, ממש פחדנו. בעצת החיילים החלטנו לעלות חזרה על הוואן ולנסוע משם מהר. רק בדיעבד ראינו בתקשורת איך המצב התדרדר. היינו בשוק כשראינו רק את החיילים תוקפים את הפעילים, כי זה ממש לא היה המצב שראינו מול עינינו. בשום רגע החיילים לא תקפו, ולא התעמתו למרות שהם הותקפו בעצמם וניסו להגן עלינו", אמר.
עוד העיד כי "הפעילים האלה היו אלימים ועשו הכול כדי להתגרות בנו ובחיילים. לא ברור איך החיילים הם אלה שנכנסו לצרות מכל הסיטואציה. אני עובד עם NYPD (משטרת ניו יורק – ד"א) על בסיס יומי ודבר כזה לא היה מתקבל כאן בארצות הברית. בניו יורק אם מישהו היה ניגש לאיש כוחות הביטחון, דוחף אותו ודוחף לו מצלמות בפנים - זה היה נגמר בצורה הרבה יותר גרועה. הם היו נעצרים תוך שנייה. בגלל זה הייתי בשוק שזה נגמר הפוך. כמובן שהתגרות היא לא הצדקה לאף אחד לתת אגרוף, אבל ממש חשוב להבין את הקונטקסט".
כשפרלשטיין ישב עם אביו בן ה-80 בביתו בשכונת בורו פארק וצפה בסרטונים, הוא אמר כי התקשה להאמין למראה עיניו. "ההתנהגות הזו לא מתקבלת על הדעת, חייל צריך להישאר מקצועי, לא להרביץ לאף אחד. אבל יש כאן הרבה יותר מצד אחד לסיפור. הפעילים האלה דחפו אותנו ואת החיילים, ירקו עלינו והיו מאוד אגרסיביים ופרובוקטיביים. היה ברור שהם מחפשים צרות".
מנגד, טל שגיא שהייתה עדה לתקרית בחברון ותיעדה את מה שאירע, אמרה כי לא הייתה שום התגרות מצד הפעילים. "אחרי שסיימנו את הסיור וביקור אצל משפחה פלסטינית שהותקפה בשבת חיי שרה באנו לחזור לכיוון ההסעה ובדרך כמה פעילות צילמו חיילים שרקדו עם משפחה חרדית שחגגה בר מצווה", אמרה שגיא. "החיילים התחילו לצעוק ולקלל אותנו ולדחוף את הקבוצה. חייל קפץ על אחד הפעילים שעמד בצד, הוריד אותו לרצפה ונתן לו אגרוף בפרצוף באלימות שהייתה תלושה מהסיטואציה. הייתי בהלם".