בעקבות סדרת התחקירים של ynet על פרשת ניצול הקופאיות והקופאים ברשתות המזון, וקיזוז חוסרים בקופות ממשכורותיהם: שבוע אחרי שמפקחי משרד העבודה יצאו למבצע אכיפה ב-70 חנויות של רשתות שונות, היום (רביעי) נכנסה לתמונה גם הכנסת. בדיון דחוף שנערך במליאה הוחלט להעביר את הנושא לדיון בוועדת העבודה והרווחה שצפוי להתקיים בשבוע הבא.
הדיון התקיים לבקשת ח"כים מוועדת העבודה, בהם צגה מלקו (הליכוד), נעמה לזימי (העבודה), ינון אזולאי (ש"ס), שלי מירון (יש עתיד) ואלון שוסטר (כחול לבן). בהצעה לסדר, תחת ההגדרה "שערוריית עושק הקופאיות", נכתב: "רשתות המזון הגדולות גובות מאות שקלים מהקופאיות בגין חוסרים בקופה. ממצאי התחקיר מעלים כי הקופאיות נדרשות באופן קבוע להשלים מכיסן את חוסרי הקופה. מיותר לציין כי דרישה זו הינה בניגוד מוחלט לחוק הגנת השכר שמסדיר את האיסור לנכות את חוסרי הקופה ממשכורתן של הקופאיות. התוצאה של התנהלות רשתות המזון יוצרת ניצול מחפיר כנגד עובדים ועובדות שנדרשים לשלם חוסרים ממשכורתם הדחוקה".
בדיון אמרה ח"כ מלקו: "איזה אכזריות יש לרשתות המזון. מאיפה לוקחים את הכסף? מאוכלוסיות מוחלשות. הקופאיות יוצאות אתיופיה, ערביות, חרדיות, צעירים לפני שירות צבאי. זה לקחת כסף מאמא שגם ככה מרוויחה שכר מינימום. זה לא מוסרי וצריך להפסיק את זה".
ח"כ שוסטר הוסיף: "מדובר בנושא קלאסי שקורא לנו לייצר את גבולות הגזרה. יש דרך אחרת להתנהג. אפשר לומר כך: חסר 50 שקל בחודש? בוא נראה מה קורה בחודש הבא. אולי יהיה עודף של 50 ש"ח? אם יש מישהו שלוקח שלא כדין, אפשר לבדוק, אבל לקחת באופן שרירותי? זה לא הגיוני".
שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) השיב לדברי הח"כים באמצעות שר התקשורת שלמה קרעי, שהתייחס למבצע שביצע מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה: "נגבו עדויות מכ-200 עובדים וכן ממנהלי הסניפים והרשתות שבשטח. לצערי, ב-60% מהרשתות שנבדקו עלה חשד להפרות לכאורה של ניכויים שלא כדין בשל חוסרים מהקופה - בניגוד לחוק הגנת השכר, וכמו כן להפרות נוספות דוגמת העסקה אסורה במנוחה שבועית, אי תשלום גמול שעות נוספות ואי תשלום הפרשות לפנסיה. לא אתן שיפגעו באוכלוסיות שמרוויחות שכר מינימום למחייתן".

1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שעל, קובי קואנקס)
מהשר נמסר כי נגד מעסיקים ינוהלו "הליכים בהתאם לסמכויות המינהל בחוק. לאחר סיום ההליכים ניתן יהיה לבחון אם להמציא התראות, להטיל עיצומים כספיים או במקרים המתאימים, להגיש כתבי אישום פליליים. אינני בא להילחם מול רשתות המזון. אני נלחם על זכויות העובדים".
במסגרת סדרת התחקירים הגיעו לידי ynet עשרות פניות מקופאים וקופאיות, שהעידו על רשתות שיווק גדולות, מספרות, תחנות דלק, חנויות אופנה, מסעדות וברים שנוהגים לגבות מהעובדים את החוסרים בקופות. רמי לוי הגיב לתחקיר וטען כי "קופאית שצריכה 100 שקל יכולה באותו יום 'ללוות' אותם מהקופה ולחתום שיש לה חוסר. זה קרה לא פעם ולא פעמיים".
תחקיר ynet עסק בין היתר ברשתות ויקטורי, רמי לוי, שופסל, אושר עד ופרשמרקט. מבצע האכיפה והבדיקה בוצע כאמור בעשרות חנויות ברחבי הארץ, אך במשרד העבודה טוענים שאינם יכולים לציין באילו רשתות. בסניף של אחת מרשתות המזון הגדולות בארץ, שגם בה עסק התחקיר ב-ynet, המנהלים לא נתנו למפקחים ולחוקרים להיכנס, ואלה נאלצו להזמין משטרה. השוטר הסביר שלצוות ממשרד העבודה יש את כל הסמכויות להיכנס לחנויות, ושאם לא, ינקטו נגד העסק צעדים מחמירים.