התוכנית הממשלתית הגדולה לשיקום הגליל אמורה לעלות להצבעה בממשלה בשבוע הבא. אחרי המחלוקות הגדולות מול ראשי המועצות והיישובים בצפון הארץ, מסתמן שהמתווה הסופי שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, לא יענה על הצרכים של האזור, שנמצא תחת לחימה חודשים ארוכים ורבים מתושביו פונו ומאיימים לא לשתף פעולה עוד עם הממשלה ו"להתנתק ממנה". הם דורשים כי התוכנית לא תעלה להצבעה בממשלה בלי תיאום איתם.
לפני חודש נחשפה ב-ynet החלטת ממשלה שגיבש שלי והייתה אמורה לעלות להצבעה, ללא שיתופם של ראשי הרשויות בקו העימות. בעקבות חשיפת עיקרי התוכנית והביקורת שנשמעה נגדה, נדרש שלי להגיש תוכנית חדשה, בשיתוף הנהגת הצפון. ראשי הערים ציפו שהתוכנית תועבר להערותיהם וניסו לפתח בה אמון, אך גילו שוב שההחלטות הנוגעות לעתיד תושביהם נסגרות מאחורי גבם בירושלים.

לפני ימים אחדים הועברה הטיוטה הסופית של התוכנית למשרדי הממשלה להתייחסות והשלמת פרטים אחרונים. אתמול (יום ה') היא הגיעה לידי יו"ר פורום יישובי קו העימות, משה דוידוביץ', שהיה המום לנוכח המתווה המתגבש. במכתב ששלח לשלי, מאשים אותו דוידוביץ' בניהול "שיח חירשים" וטוען כי הערות שהועברו אליו, גם מצד התארגנויות ציבוריות כמו "לובי 1701" ותנועת "מצפינים", לא זכו להתייחסות.
דוידוביץ' כתב כי התוכנית לשיקום הצפון בטווח המיידי מציגה תקציבים עבור מטרות ללא תבחינים והגדרות, כמה כל רשות תקבל, וללא מנגנון חלוקת התקציב בצורה אחידה. במצב הרצוי, כל משרד ממשלתי יוכל להגדיר פרמטרים שונים לחלוקת תקציבים, כמו לפי גודל עיר, סוג היישוב, קרבה לגבול ומצב סוציו-אקונומי. ראשי הרשויות מאשימים כי הממשלה רוצה לגרום להם להיאבק זה בזה.
3 צפייה בגלריה
קריית שמונה
קריית שמונה
נזק בקריית שמונה כתוצאה מירי חיזבאללה
(צילום: Jalaa Marey / AFP)
"התוכנית מתהדרת בפרויקטים ותקציבים קיימים במשרדי הממשלה, אך 'מקפידה' שוב להתעלם מכל דגש, פרויקט וצורך שאותו העלינו", כתב דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, במכתבו. הביקורת מצד הרשויות היא בין השאר שהתוכניות שכן מופיעות בהחלטת הממשלה לא מפרטות את התקציב שתקבל כל רשות בפני עצמה, כך כל משרד ממשלתי יוכל להגדיר פרמטרים שונים לחלוקת התקציבים כמו לפי גודל העיר, סוג היישוב, קרבה לגבול, מצב סוציו-אקונומי ועוד. ראשי הרשויות מאשימים כי הממשלה רוצה לגרום להם להיאבק זה בזה.
כך, למשל, בתוכנית למיגון הצפון יוקצבו לכל הרשויות 1.4 מיליארד שקל, בזמן שקריית שמונה לבדה זקוקה לשני מיליארד שקל. העיר הצפונית שמאות מבתיה נפגעו מאש חיזבאללה לא מקבלת שיפוי עבור הוצאות השמירה נגד ביזת הדירות, ומוציאה בכל חודש כחצי מיליון שקלים מתקציבה למימון מאבטחים. עוד טוענים ברשויות כי התוכנית הממשלתית המיידית לא מנסה ליצור "מנועי צמיחה" באזור כמו שינוי מפת הטבות המס לחברות (כיום דין יקנעם כדין קריית שמונה), הוראת שעה של פטור ממע"מ לעסקים ביישובי קו העימות ל-2024/25, שינוי קריטריונים בכלל התמיכות הממשלתיות כך שתהיה תוספת ניקוד על גופים שפועלים בקו עימות, הגדלת הטבת המס לתורמים לעמותות שפועלות בקו עימות מ-30% ל-50% ועוד. לדבריהם, אין בתוכנית שום התייחסות להחזרת עסקים וסטארטאפים לאזור ולשימור קהילות.
3 צפייה בגלריה
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ', יו"ר פורום יישובי קו העימות. "משחקים איתנו"
(צילום: נחום סגל)
על-פי החלטת הממשלה המסתמנת, בסביבתו של השר יצחק וסרלאוף טוענים שהמשרד לפיתוח הנגב והגליל "ייענש" משום שהשר החרים ישיבות ממשלה בדרישה לקבל החלטה בנוגע לגליל. בשל כך דאגו לכאורה במשרד ראש הממשלה שהחלק שהוא יידרש להעביר מתקציבו למימון התוכנית יהיה עשרות מיליוני שקלים. המשרד של אורית סטרוק, לעומת זאת, יידרש להקציב מיליונים בודדים.
בשלב זה הממשלה לא מתכוונת להביא החלטה אסטרטגית לטווח הארוך לשיקום היישובים העקורים וחבל הארץ הנטוש, אלא רק לקבל בתוך 30 יום החלטה לתקצוב 3 מיליארד שקל בסך הכול לתוכנית תלת-שנתית בין השנים 2028-2025, לטובת תקצוב המתווה האסטרטגי לצפון כולו (ולא רק למרחב שנפגע וזקוק למיקוד מאמץ).
3 צפייה בגלריה
גבול ישראל-לבנון
גבול ישראל-לבנון
גבול ישראל-לבנון. "אם תעבור החלטה ללא הגדרה ברורה של צורכי קו העימות, חיזבאללה יוכל להכריז ניצחון מוחלט"
(צילום: Kawnat Haju / AFP)
דוידוביץ' אמר בתסכול: "ב-23 בינואר נתניהו היה אצלנו בפגישה והבטיח שבתוך עשרה ימים תועבר תוכנית לצפון שתכלול תקציב של 3.5 מיליארד שקל. מאז עברו חמישה חודשים ולא הועבר תקציב. משחקים איתנו. העסקים בצפון קרסו, התושבים המפונים חסרי אונים ואין קול שעונה בירושלים. כל ראשי רשויות קו העימות יתארגנו יחד עם התושבים ונקיא את הממשלה מתוכנו. אין לנו יותר כוח לשמוע את המילים הריקות מתוכן של חברי הממשלה. נייצר תהליך של התנתקות מהממשלה חסרת האחריות שוויתרה על חבל הארץ היפה ביותר בישראל, ננקוט פעולות בקרוב".
ניסן זאבי, מייסד "לובי 1701", האשים כי "במקום להקשיב לצרכים מהשטח, מציגים פקידי הממשלה תוכנית מביכה שרק מבריחה עוד ועוד תושבים מהגליל. אם תעבור החלטה ללא הגדרה ברורה של צורכי קו העימות, מקורות תקציב חדשים ותוכנית לשיקום ההתיישבותי בגליל, חיזבאללה יוכל להכריז ניצחון מוחלט. אנחנו מזמינים את כלל חברי הממשלה להגיע לקו העימות הצפוני במדינת ישראל ולחזות בהרס בעיניהם כדי להבין שגם הסכום המיועד לא ישקם את מה שנהרס ואת אלפי המשפחות שכבר עזבו. לא נוותר על העתיד שלנו, כשם שלא נוותר על הביטחון שלנו".
בכירים במשרד ראש הממשלה טוענים כי "תוכנית הפיתוח לטווח הרחוק תיכתב יחד עם הרשויות והקהילות, כאשר לכל רשות תותאם חליפה. כל התוכנית מבוססת על בקשות הרשויות".