לקראת הדיון בבג"ץ בעתירות נגד הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, שמסרב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, פנה השר למינהל בתי המשפט והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה - וביקש פרטים על "החלטורות", כלשונו, שאושרו לשופטים.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין. מבקש לקבל את העמדות הקודמות של הייעוץ המשפטי לממשלה
(צילום: שלו שלום)
בפנייתו, שנעשתה באמצעות עורכי דינו ממשרד "שלם-כרם", ביקש לוין כי המינהל והיועמ"שית יוכיחו שהעומס המוטל על השופטים אינו קריטי כפי שהוצג בתגובתם לעתירה. הוא טען כי אם אכן היה עומס חריג על מערכת המשפט, עיסוקיהם הנוספים של השופטים היו מבוטלים.
בחוק יסוד: השפיטה נקבע כי שופט לא יעסוק בעיסוק נוסף, אלא בהסכמת נשיא בית המשפט העליון ושר המשפטים. נוהל זה מסדיר את הבקשות למתן אישור עבודה נוספת לשופטים, כאשר בדרך כלל מדובר בהרצאות בפקולטות למשפטים ברחבי הארץ. האישור ניתן רק בתנאי שהשופט לא מצוי בעומס חריג בבית המשפט, וכי הוא לא מפגר במתן החלטות ופסקי דין.
בניגוד לבקשות שהוגשו באישורה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, מינהל בתי המשפט טען בתגובתו לעתירות כי ישנו עומס על מערכת המשפט - כזה המצדיק לשיטתו את התערבותו בהחלטת שר המשפטים בעניין כינוס הוועדה. בהתאם לכך ביקש לוין להבין האם בכוונתו של מינהל בתי המשפט לבטל את העיסוקים הנוספים של השופטים, או "החלטורות", כפי שכינה אותם.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמ"שית בהרב-מיארה סבורה כי יש לכנס את הוועדה
(צילום: נחום סגל )
בתגובתה לעתירות, הודיעה בהרב-מיארה כי החלטתו של שר המשפטים אינה מוצדקת - וקבעה כי עליו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. "מדובר בסמכות חובה שיש להפעילה במהירות הראויה", אמרה. לדבריה, כרגע חסרים 21 שופטים - ועד סוף השנה יהיו 53 תקנים פנויים. נתונים בינלאומיים, כך היא טוענת, מעלים כי העומס המוטל על שופטים בישראל הוא כבד וחריג בהשוואה בינלאומית.
בסביבת השר טוענים כי מהדוח שהוצג על ידי הנהלת בתי המשפט עולה כי בניגוד לטענות העותרים והיועמ"שית, העומס שבו מצויים בתי המשפט כיום אינו שונה מהעומס הרגיל בשנים האחרונות. להפך, טוענים בסביבתו של לוין, מינהל בתי המשפט מציין בדוח כי לראשונה מזה תקופה ארוכה המערכת נמצאת במאזן חיובי בקצב שמיעת וסגירת התיקים.
בנוסף, מבקשים לוין והממשלה לקבל את העמדות הקודמות של הייעוץ המשפטי לממשלה, שניתנו במקרים דומים בעבר שבהם לא כונסה הוועדה חרף התקנים הפנויים.
עורכי הדין אוהד שלם ויעקב כרם, המייצגים את לוין והממשלה, מסרו כי "הבקשות לפרטים נוספים ממינהל בתי המשפט ומהיועצת המשפטית לממשלה נועדו על מנת להביא לפני בית המשפט את התמונה המלאה והמדויקת ביחס לטענות העותרים, שלפיהן המצב הנוכחי הוא מצב חירום לכאורה של מערכת המשפט בשל חוסר בשופטים שלא היה כדוגמתו - המצריך 'גיוס חירום' משל היינו במלחמת יום כיפורים".