הפייננשל טיימס הבריטי דיווח כי ממשל ביידן מתכנן לסמן סחורות שמיוצרות בהתנחלויות ביהודה ושומרון, כצעד נוסף שמביע אי-אמון חריף בממשלת נתניהו. לפי הדיווח, שמצטט גורמים אמריקנים, המהלך לא אושר סופית - והוא נועד להגביר את הלחץ על ישראל בעקבות "אלימות המתנחלים הגוברת נגד פלסטינים בגדה המערבית".
1 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
ביידן ובלינקן
(צילום: Samuel Corum /Getty Images)
עד להחלטת ממשל טראמפ ב-2020, אסור היה בארה"ב להגדיר מוצרים מהתנחלויות ככאלה שיוצרו בישראל. ממשל טראמפ שינה זאת, ואפשר לתייג מוצרים משטחי C שבשליטה ישראלית כ-"Made in Israel" כמו כל מוצר אחר. כעת, הצעד האמריקני המתוכנן יבטל מדיניות זו ויחריף גם את המדיניות שקדמה לה. בארה"ב, נזכיר, כבר הובילו סנקציות נגד מתנחלים בגין אלימות נגד פלסטינים, אך ההחלטה כעת לסמן את כל ההתנחלויות מהווה הידרדרות נוספת ביחסים.
כרקע להחלטת ארה"ב, העיתון ציין את הודעתו של סמוטריץ' מה-22 במרץ, שלפיה המינהל האזרחי הכריז על 8,000 דונם בבקעת הירדן כאדמות מדינה - בזמן ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל. יומיים לאחר מכן נמנעה ארה"ב מלהטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון לקרוא להפסקת אש ולשחרר מיד את החטופים הישראלים. לדברי הגורמים האמריקנים, בארה"ב לא רצו להודיע על סימון המוצרים במקביל לאותו צעד תקדימי.
באיחוד האירופי, נזכיר, אושרו כבר ב-2019 תקנות שמחייבות לסמן מוצרים מההתנחלויות ככאלה שיוצרו בשטח כבוש - ואוסרות לסמנם ככאלה שהגיעו מישראל עצמה.
בכל מקרה, אם אכן ארה"ב תחליט לסמן מוצרים מההתנחלויות, זו לא תהיה הפעם הראשונה שממשל ביידן מבטל מדיניות של ממשל קודמו בנושא בחודשים האחרונים. לפני כחודש וחצי חזרו בכירים אמריקנים - ובהם מזכיר המדינה בלינקן - להגדיר את ההתנחלויות כ"מנוגדות לחוק הבינלאומי", אחרי שממשל טראמפ ביטל את הגדרתן ככאלה. הצעד הזה נעשה בזמנו על רקע החלטת הממשלה לקדם בניית 3,000 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות, בצל הביקורת האמריקנית החריפה בנושא.